Τρεις πολιτικές διαφημίσεις που άφησαν εποχή στις ΗΠΑ

Τρεις πολιτικές διαφημίσεις που άφησαν εποχή στις ΗΠΑ

Του Αλέξανδρου Σκούρα

Συνεχίζοντας τις ανταποκρίσεις από τις ΗΠΑ, και μετά το αφιέρωμα του Φιλελεύθερου στις ενδιάμεσες εκλογές που πραγματοποιούνται σήμερα Τρίτη, 6/11, αξίζει τον κόπο να θυμηθούμε ορισμένα προεκλογικά σποτ που έχουν αφήσει το στίγμα τους στην αμερικανική πολιτική. Πριν βέβαια δείτε τη λίστα, καλό θα ήταν να εκτιμήσουμε το γεγονός πως αρκετά συχνά ο υπόλοιπος πλανήτης, συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της χώρας μας, παρακολουθεί στενά τις αμερικανικές εξελίξεις στην πολιτική επικοινωνία και στη συνέχεια τις προσαρμόζει ή τις αντιγράφει, άλλοτε πετυχημένα και άλλοτε κακόγουστα και βεβιασμένα.


3. Η μικρή Ντέιζι

Οι εκλογές του 1964 ήταν ιδιαίτερα σημαντικές για τις ΗΠΑ. Κατά τη διάρκειά τους ο Μπάρι Γκολντγουότερ έθεσε τα θεμέλια για την ανάπτυξη ενός πανίσχυρου συντηρητικού κινήματος και έδωσε στον Ρόναλντ Ρίγκαν το βάπτισμα του πυρός στην κεντρική πολιτική σκηνή. Αντίπαλος του Γκολντγουότερ ήταν ο διάδοχος του Τζόν Κένεντι στην προεδρία και νικητής των εκλογών του '64, Λίντον Τζόνσον. Μπορεί την εποχή εκείνη οι πολιτικοί έκαναν τα πρώτα τους δειλά βήματα στην τηλεοπτική διαφήμιση, όμως όταν ο Ρεπουμπλικανός Γκολντγουότερ δήλωσε ότι δεν θα δίσταζε να χρησιμοποιήσει πυρηνικά όπλα κατά του Βιετνάμ, η επικοινωνιακή ομάδα του Τζόνσον δημιούργησε ένα πολιτικό αριστούργημα: Την Ντέιζι. Το σποτ αναδεικνύει τον κίνδυνο που θα έφερνε στη χώρα, ιδιαίτερα στα μικρά παιδιά, ο επικίνδυνος ρεπουμπλικανός υποψήφιος.


2. Ξημερώνει στην Αμερική


Ο Ρόναλντ Ρίγκαν είχε ένα σπάνιο επικοινωνιακό χάρισμα το οποίο αφενός προερχόταν από την υποκριτική του καριέρα αλλά και από την αμεσότητα και το χιούμορ που είχε καλλιεργήσει όταν εργάστηκε στην General Electric. Η εμπειρία του αυτή τον οδήγησε στα εργοστάσια της εταιρίας σε ολόκληρη την Αμερική με τον ρόλο του εμψυχωτή ανθρωπίνου δυναμικού. Εκεί απέκτησε την επικοινωνιακή του δεινότητα και διαμόρφωσε όλες τις διάσημες ιστορίες που αφηγούνταν στις δημόσιες ομιλίες του. Στις εκλογές του 1984, έχοντας ολοκληρώσει την πρώτη του θητεία ως Πρόεδρος, ο Ρίγκαν είχε αρκετές επιτυχίες να επιδείξει. Η οικονομία άνθιζε, η πρωτοκαθεδρία των ΗΠΑ στον κόσμο επανερχόταν δυναμικά, και ο ίδιος ο Ρίγκαν, πιο ώριμος από ποτέ, ήξερε ότι για να εξασφαλίσει την επανεκλογή του θα πρέπει, με χαμηλούς τόνους, να μεταφέρει έναν αέρα αισιοδοξίας, σταθερότητας και εμπιστοσύνης στο εκλογικό σώμα. Τα αποτελέσματα των εκλογών ήταν συντριπτικά υπέρ του “γκίπερ” με τον αντίπαλό του Γουόλτερ Μόντεϊλ να κερδίζει μόλις μία πολιτεία, την Μινεσότα, από την οποία μάλιστα καταγόταν. Οι ιστορικοί και οι μελετητές της αμερικανικής πολιτικής, θεωρούν ότι το σποτ “Ξημερώνει στην Αμερική” είναι από τα ωραιότερα και πιο εύστοχα μηνύματα που έχουν παρουσιάσει εν ενεργεία υποψήφιοι για την επανεκλογή τους:



1. Ο Γρήγορος Πολ

Ο Πολ Γουέλστοουν ήταν ένας χαρισματικός υποψήφιος, βουλευτής και γερουσιαστής. Πέθανε πρόωρα σε αεροπορικό δυστύχημα το 2002, αλλά η φήμη και η κληρονομιά του, ιδιαίτερα στο δημοκρατικό κόμμα που υπηρέτησε για πάνω από 30 χρόνια, είναι ακόμα και σήμερα αισθητές παρά το γεγονός ότι ο οργανισμός που συνέχισε το έργο του τα τελευταία 16 χρόνια σήμερα βρίσκεται σε μεγάλες ανακατατάξεις λόγω εσωκομματικών διαφορών. Ο Γουέλστοουν, λοιπόν, κατά τη διάρκεια της πρώτης του εκστρατείας για τη Γερουσία της Μινεσότα, είχε να αντιμετωπίσει έναν Ρεπουμπλικανό εν ενεργεία γερουσιαστή που είχε στη διάθεσή του πολύ περισσότερους πόρους για την εκλογική καμπάνια του. Με το παρακάτω σποτ, ο Γουέλστοουν μετατρέπει τα μειονεκτήματά του σε πλεονεκτήματα, χρησιμοποιώντας πανέξυπνο χιούμορ και στοχευμένα μηνύματα, και αναδεικνύει τα μειονεκτήματα του αντιπάλου του με έναν διασκεδαστικό τρόπο. Λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμένους πόρους του Γουέλστοουν, αλλά και την επιρροή που είχε η διαφήμιση αυτή στις ενδιάμεσες εκλογές του 1990, δεν μπορούσε παρά να είναι στην κορυφή της λίστας: