Τοπικά συμφέροντα - Cosco = 1-0

Τοπικά συμφέροντα - Cosco = 1-0

Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου

Οι πάσης φύσεως κυβερνητικές αποφάσεις σχετικά με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς και τις παρεμβάσεις στην λειτουργία του, είναι μια παλιά και πονεμένη ιστορία. Μπορεί οι υπογραφή της συμφωνίας με την Cοsco να προβλήθηκε με εμβληματικό τρόπο από την κυβέρνηση του Σύριζα, όμως η ιδεοληπτική της εμμονή πάντα δημιουργούσε προβλήματα.

Οι παρεμβάσεις αυτές ξεκινούσαν από τις συμφωνίες για την διαχείριση των στερεών και υγρών αποβλήτων, που ο ΟΛΠ υπέγραφε με συνεργάτες του και ερχόταν ο τέως υπουργός Δρίτσας να τις απορρίψει. Δηλαδή η κυβέρνηση παρέμβαινε στον τρόπο που μια ιδιωτική εταιρία, χειριζόταν τις δραστηριότητες της.

Οι παρεμβάσεις αυτές συνεχίζονταν με την υποστήριξη της αντίδρασης των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, όπως συνέβη με την κατασκευή και λειτουργία του μεγαλύτερου car terminal στην Ανατολική Μεσόγειο. Ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων των χώρων υποδοχής των κρουαζιερόπλοιων, αποτέλεσε και αυτός ένα ακόμα σημείο προστριβής, αφού οι ανέσεις που θα προσέφερε στους επισκέπτες κατά τη διάρκεια της αποβίβασης, της επιβίβασης, της αναμονής αλλά και της μετεπιβίβασης τους στα λεωφορεία με προορισμό τους αρχαιολογικούς χώρους και το κέντρο των Αθηνών, θα στερούσαν δήθεν τζίρο από τα καταστήματα της περιοχής του λιμανιού.

Και ερχόμαστε στο σήμερα, όπου το κράτος και πάλι μέσω της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων αυτή τη φορά, έρχεται να απορρίψει το γνωστό σε όλους master plan του ΟΛΠ, το οποίο πέραν των τα 294 εκατ. ευρώ που θα καταβάλει για την εκτέλεση υποχρεωτικών επενδύσεων που αποτελούσαν μέρος της αρχικής συμφωνίας πώλησης του ΟΛΠ στην Cosco, έτσι ώστε η κινεζική πλευρά να γίνει κύριος και του υπόλοιπου 16% των μετοχών της εισηγμένης στο Χρηματιστήριο Αθηνών εταιρίας, περιλαμβάνει επιπλέον επενδύσεις της τάξης των 286 εκατ. ευρώ.

Η κυβέρνηση, οι “ντόπιες κοινωνίες”, οι προοδευτικές συλλογικότητες και τα μικροσυμφέροντα κάποιων επαγγελματικών ομάδων, επιστράτευσαν το βαρύ πυροβολικό, που σε τέτοιες περιπτώσεις δρα καταλυτικά εις βάρος οποιασδήποτε επένδυσης. Και αυτό το βαρύ πυροβολικό, δεν είναι άλλο από το υπουργείο Πολιτισμού και την Αρχαιολογική υπηρεσία, που είχαν χειριστεί “επιτυχώς” τις καθυστερήσεις στο επενδυτικό project του χώρο στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού. Ευτυχώς, η συγκυρία δεν επιτρέπει και την συνδρομή του Δασαρχείου, αν και δεν αποκλείεται σύντομα να ανακαλυφθεί και υποθαλάσσιο δάσος στον Πειραιά.

Προσέξτε! Επενδύσεις 286 εκατ. ευρώ, που θα εξασφαλίσουν μεγαλύτερη απασχόληση, σημαντικά υψηλότερο κύκλο εργασιών, περισσότερα φορολογικά και ασφαλιστικά έσοδα. Επενδύσεις 286 εκατ. ευρώ που θα αναπτύξουν νέες δραστηριότητες, που θα βελτιώσουν άλλες υπάρχουσες και που φέρουν το λιμάνι του Πειραιά ακόμα πιο ψηλά στη λίστα των λιμένων της Ευρώπης. Ένα λιμάνι που βρίσκεται ήδη στην έκτη θέση με κριτήριο την κυκλοφορία containers, μετά από το λιμάνι του Rotterdam, της Antwerp, του Hamburg, του Bremenhaven και της Valencia. Ένα λιμάνι από παρουσίασε μέσα στο 2018 ανάπτυξη 21% στο χώρο των containers, που αποτελεί ρεκόρ ανάπτυξης στην ΕΕ. Ένα λιμάνι που έχει να επιδείξει μια αύξηση της τάξης του 258%, στο χώρο των containers από το 2007 μέχρι σήμερα.

Αλλά όχι! Μπορεί το πέρασμα του ΟΛΠ στα χέρια της Cosco να έγινε με πόνο ψυχής από την κυβέρνηση Τσίπρα – Καμμένου, όμως τα φοβικά σύνδρομα, οι αναχρονιστικές λογικές και οι ιδεοληπτικές εμμονές παραμένουν πάντα επίκαιρες. Συνεπικουρούμενες δε, από τις δήθεν κραυγές αγωνίας των τοπικών επιμελητηρίων, επαγγελματικών συλλόγων, σωματείων και συλλογικοτήτων έρχονται πάλι να ορθώσουν το κατεστραμμένο από την πραγματικότητα επαναστατικό τους προσωπείο. Και καλά αυτοί τη δουλειά τους κάνουν, σε μια προσπάθεια να κρατηθούν στην εξουσία.

Οι επαγγελματίες και οι τοπικές αρχές της αυτοδιοίκησης, όμως; Ακολουθούν το 2019, τις αντιδράσεις και τις πρακτικές που έχουμε βιώσει ξανά, όταν γινόταν η πεζοδρόμηση της Ερμού και οι καταστηματάρχες υποστήριζαν πως οι καταναλωτές δεν θα επισκέπτονταν την περιοχή διότι δεν θα μπορούσαν να την προσεγγίσουν με τα αυτοκίνητά τους; Ή όταν σχεδιαζόταν το μετρό και οι δήμαρχοι Αγίας Παρασκευής και Χαλανδρίου όρθωναν το ανάστημα τους, αντιδρώντας στη δημιουργία σταθμών μετρό στις πλατείες τους και τώρα γεύονται το λάθος τους; Είναι κρίμα, τα τοπικά μικροσυμφέροντα να στραγγαλίζουν την ανάπτυξη της οικονομίας και της κοινωνίας, ειδικά αυτή τη στιγμή που τα βασικά προβλήματα της χώρας, είναι η απουσία επενδύσεων και η μείωση των θέσεων εργασίας.


*Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.

Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.