Το σχέδιο του Πεκίνου που "μεταμορφώνει" τις συναλλαγές με την Ευρώπη

Το σχέδιο του Πεκίνου που "μεταμορφώνει" τις συναλλαγές με την Ευρώπη

Φουλ τις μηχανές για την υλοποίηση του μεγάλου σχεδίου του «Δρόμου του μεταξιού» βάζει η Κίνα συγκαλώντας στις 24-25 Νοεμβρίου στο Suzhu την 4η Σύνοδο Κορυφής Κίνας με τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Στην Σύνοδο αυτή έχουν προσκληθεί 16 χώρες, στις οποίες καταλήγει ο Βόρειος -χερσαίος και ο Νότιος-θαλάσσιος διάδρομος του Νέου Δρόμου του Μεταξιού, που φέρνει πιο κοντά την Κίνα με την Ευρώπη, διευκολύνει τις εμπορικές ανταλλαγές μεταξύ Ευρώπης και Κίνας, και φιλοδοξεί σύμφωνα με τον κινέζικο σχεδιασμό να αποτελέσει δίαυλο επικοινωνίας της Άπω Ανατολής με την Μεσόγειο και την Ευρώπη.

Το μεγαλόπνοο αυτό σχέδιο που έχει γίνει γνωστό ως «Belt and Road Initiative(Silk Road Economic Belt and 21st-Century Maritime Silk Road) είναι ζωτικής σημασίας για την κινέζικη οικονομία και το Πεκίνο σχεδιάζει τεράστιες επενδύσεις σε υποδομές, κατασκευή νέων σιδηροδρομικών γραμμών που θα διασύνδεουν τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, αποθηκευτικές εγκαταστάσεις και εργοστάσια μεταποίησης, ενώ σχεδιάζεται η επέκταση και σε άλλους τομείς.

Στην Σύνοδο έχουν προσκληθεί οι ηγέτες της Αλβανίας, της Βοσνίας, της Βουλγαρίας, της Κροατίας, της Τσεχίας της Εσθονίας, της Ουγγαρίας της Λετονίας της Λιθουανίας, της πΓΔΜ, του Μαυροβουνίου της Πολωνίας της Ρουμανίας, της Σερβίας της Σλοβακίας και της Σλοβενίας.

Οι ηγέτες των 16 χώρων θα συναντηθούν στο Suzhouμε τον Κινέζο πρωθυπουργό Li Keqiang και μετά θα μεταβούν στο Πεκίνο για να συναντηθούν και με τον πρόεδρο της Κίνας Xi Jinping.

Το θέμα της 4ης Συνόδου Κίνας-CEEC(Central Eastern European Countries) είναι: «Νέο σημείο αφετηρίας, Νέοι τομείς, Νέο όραμα» και κατά την διάρκεια των εργασιών θα υπάρξει σχεδιασμός για την ανάπτυξη την επομένη πενταετία των σχέσεων στους τομείς του εμπορίου των επενδύσεων της διασυνδεσιμοτητας, τον χρηματοπιστωτικό, του ποιοτικού έλεγχου των αγροτικών προϊόντων καθώς και στις επαφές μεταξύ πολιτών, αλλά και στον πολιτισμό.

Όπως ανακοινώσε το κινέζικο υπουργείο εξωτερικού εμπορίου, η σχέση αυτή των 16+1 έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς καθώς οι εμπορικές ανταλλαγές από 43,9 δις δολάρια το 2010 έφτασαν το 2014 τα 60,2 δις δολάρια, με τις κινέζικες επενδύσεις στις χώρες αυτές να φθανουν τα 5 δις δολάρια και τις επενδύσεις των16 χωρών στην Κίνα να κινούνται στα 1,2 δις δολάρια.

Εντύπωση προκαλεί πάντως ότι από την συνάντηση αυτή απουσιάζει παντελώς η Ελλάδα, έστω και με ρόλο παρατηρητή καθώς έχει κομβικό ρόλο στον Νότιο Θαλάσσιο διάδρομο καθώς αποτελεί με το Λιμάνι του Πειραιά τον βασικό σταθμό υποδοχής των κινεζικών προδοτών που κατευθύνονται μετα στα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.

Εξάλλου βασικό τμήμα του Νότιου Διαδρόμου είναι και ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής γραμμής από τον Πειραιά και την ζώνη της Cosco προς τα σύνορα με την πΓΔΜ απ' όπου υπάρχει ήδη σχεδιασμός για νέα σιδηροδοκέ γραμμή που θα καταλήγει στο Βελιγράδι και θα διασυνδέεται με την ταχεία σιδηροδρομική γραμμή την οποία ήδη κατασκευάζουν οι Κινέζοι με κατάληξη την Βουδαπέστη.