Τίνος είναι ρε γυναίκα το λιμάνι;

Τίνος είναι ρε γυναίκα το λιμάνι;

[Φωτ. Στιγμιότυπο από τα εγκαίνια δυο νέων ηλεκτροκίνητων γερανών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τον Απρίλιο του 2015 (Φανή Τρυψάνη/ MotionTeam/Eurokinissi)]

Tου Χρήστου Μάτη*

Την ώρα που στη Βουλή ο πρωθυπουργός προχωρούσε σε διάφορες πολιτικές εκδοχές της έννοιας «ανοησία», στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης ο όρος λάμβανε πιο τοπικά χαρακτηριστικά.

Ο Δήμαρχος έβαλε τον πήχη ψηλά και ζήτησε το Δημοτικό Συμβούλιο να τεθεί σε θέση μάχης για τη διεκδίκηση του πρώτου προβλήτα του λιμανιού.

Γι' αυτόν τον λόγο, μάλιστα, ο ίδιος ο δήμαρχος θα συναντηθεί αύριο Τετάρτη στην Αθήνα με τον υπουργό επικρατείας Νίκο Παππά, από τον οποίο θα ζητήσει την εξαίρεση του πρώτου προβλήτα από τη σύμβαση παραχώρησης.

Μέχρι εδώ πάμε καλά. Ο καθένας μπορεί να ζητήσει ό,τι θέλει. Κάποιοι μπορούν να ζητήσουν από τον Άη Βασίλη να πάρει το πρωτάθλημα η αγαπημένη τους ομάδα.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η σύμβαση παραχώρησης είναι η διαδικασία με βάση την οποία ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης θα περάσει σε ιδιώτη επενδυτή. Για πάντα; Όχι, μέχρι το 2051, που λήγουν τα δικαιώματα, τα οποία το ελληνικό δημόσιο έχει παραχωρήσει στον ΟΛΘ.

Αυτή τη στιγμή ο ΟΛΘ είναι μία ανώνυμη εταιρεία, την πλειοψηφία των μετοχών της οποίας έχει το ελληνικό δημόσιο. Αυτή η πλειοψηφία είναι που θα παραχωρηθεί. Δεν γνωρίζουμε τι θα πράξουν οι μειοψηφικοί εταίροι, που έχουν τις μετοχές που βρίσκονται στο χρηματιστήριο.

Ο πρώτος προβλήτας είναι λειτουργία του λιμανιού, η οποία με την πάροδο του χρόνου έχει ακυρωθεί κι έχει αντικατασταθεί από διάφορες άλλες χρήσεις, π.χ. εστίασης. Εκεί βρίσκονται διάφορες ανακαινισμένες -χάρις στην αλήστου μνήμης Πολιτιστική Πρωτεύουσα- αποθήκες, οι οποίες έχουν πολιτιστικές χρήσεις, όπως το Φεστιβάλ Κινηματογράφου ή διάφορα μουσεία. Εκεί είναι και η διοίκηση του λιμανιού.

Η τιμή της μετοχής του Οργανισμού, με βάση την οποία θα γίνει η παραχώρηση, έχει ενσωματωμένη μέσα την προστεθείσα και προστιθέμενη αξία αυτού του χώρου.

Τι θα πει λοιπόν ο δήμαρχος στον κ. Παππά μεθαύριο; Να μην παραχωρηθεί ο πρώτος προβλήτας; Και ποιος θα το αποφασίσει αυτό μειώνοντας την αξία του παραχωρούμενου τμήματος; Ο κ. Παππάς, η κυβέρνηση; Η γενική Συνέλευση των μετόχων; Το ΤΑΙΠΕΔ; Ποιος έχει τα δυνατότητα να απομειώσει την αξία του πωλούμενου Οργανισμού, ακόμη και αν η παραχώρηση είναι δωρεάν; Ακόμη κι αν η παραχώρηση είναι για καλό σκοπό;

Πολλοί μπορούν να το κάνουν. Γιατί δεν το έκαναν μέχρι τώρα; Γιατί δεν ήθελαν, όπως λένε οι ίδιοι, να πάνε κατηγορούμενοι για απιστία.

Αν ο Δήμος ή οποιοσδήποτε άλλος θέλει να έχει λόγο για τον πρώτο προβλήτα μέχρι το 2051, ας συζητήσει με όποιον κερδίσει το διαγωνισμό. Σοβαρά, υπεύθυνα και με σχέδιο.

Όλες οι άλλες συζητήσεις, είναι ασκήσεις δημοσίων σχέσεων.

Αν θέλει ο δήμος ή οποιοσδήποτε άλλος να έχει άποψη για την παραχώρηση, ας μπει στον κόπο να διαβάσει την προκήρυξη του διαγωνισμού.

Αλλά άποψη επί του περιεχομένου της προκήρυξης του διαγωνισμού δεν έχει εκφραστεί από κανέναν μέχρι σήμερα. Ακούγεται, όμως, ότι σοβαροί επενδυτές είχαν διαμηνύσει την πρόθεσή τους να συμμετάσχουν σε διαγωνισμό μόνον εφόσον αφορούσε την παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου και είχαν διευκρινίσει ότι επένδυση με «πολιτικούς» συνεταίρους δεν ήθελαν. Γι'' αυτό άλλωστε λέγεται ότι δεν επελέγη η διαδικασία της αποκρατικοποίησης με "παραχώρηση δραστηριοτήτων", όπως προωθούσαν τοπικοί πολιτικοί φορείς.

Κι οι πολίτες τι εγγυήσεις έχουν ότι ο δήμος θα διαχειριστεί τον πρώτο προβλήτα ως ακίνητη περιουσία καλύτερα από ό,τι ένας ιδιώτης; Ειδικά αν έχουν δει πόσα είναι τα έσοδα του Δήμου Θεσσαλονίκης από την εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας του.

Και σε κάθε περίπτωση, σε όποιον δεν αρέσει η διαδικασία, ας κάνει προσφυγή. Όπως και με τον σταθμό Βενιζέλου του μετρό...

*Ο Χρήστος Μάτης είναι δημοσιογράφος, πρώην δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης