Τι θέλουμε; Όμορφα αφηγήματα ή αποτελεσματικές ενέργειες;

Τι θέλουμε; Όμορφα αφηγήματα ή αποτελεσματικές ενέργειες;

Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου

Εξαιρετικό το «αφήγημα», δηλαδή το παραμύθι της κυβέρνησης στον χώρο της εκπαίδευσης. Γεμάτο με πρίγκιπες και βασιλοπούλες, με δικαιοσύνη και ισότητα, με ευτυχισμένους νέους, με χαρούμενους γονείς, με κρυμμένους θησαυρούς που ανακαλύπτονται ξαφνικά και με ένα καινούριο δένδρο που μόλις φύτρωσε στον κήπο με τα λεφτόδενδρα. Το πτυχιόδενδρο.

Όσοι μετά από αυτήν την μικρή εισαγωγή, κάνετε ερωτήσεις του τύπου : «δηλαδή είσαστε κατά των πτυχίων, όπως είσαστε κατά των επιδομάτων; Ή δηλαδή θέλετε οι νέοι να μένουν αμόρφωτοι;» παρακαλώ πολύ αν μην συνεχίσετε την ανάγνωση του άρθρου, το οποίο θα σας φανεί ανάλγητο και μισητό.

Η νέα Νομική Πανεπιστημιακή Σχολή στην Πάτρα, τα νέα πανεπιστημιακά τμήματα στο Μεσολόγγι, στο Αγρίνιο, στον Πύργο και στην Αμαλιάδα είναι προφανές πως δίνουν απαντήσεις σε άλλα πάσης φύσεως ερωτήματα, πλην των εκπαιδευτικών. Οι «ντόπιες κοινωνίες» χαίρονται, μαζί με τους ιδιοκτήτες ακινήτων, καφετεριών και καταστημάτων που ήδη ονειρεύονται τους νέους τους πελάτες. Κανένας πλην της ακαδημαϊκής κοινότητας, δεν προβληματίζεται για τις νέες σχολές, την ανυπαρξία προγραμμάτων σπουδών, την έλλειψη εγκαταστάσεων και την απουσία ουσιαστικού σχεδιασμού στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η συνταγή του καθεστώτος της 21ης Απριλίου, «κάθε πόλη και στάδιο, κάθε χωριό και γυμναστήριο», μεταλλαγμένη και ανταποκρινόμενη στις ανησυχίες και στις ανάγκες της κοινωνίας του 2019, βρίσκει σήμερα πλήρη εφαρμογή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αλλά όπως η μαζική εξάπλωση των αθλητικών χώρων δεν αφορούσε στην δημιουργία αθλητών, έτσι και η μαζική εξάπλωση των πανεπιστημίων δεν πρόκειται να οδηγήσει στη δημιουργία νέων πτυχιούχων με ικανότητες και με δυνατότητες εισόδου στην αγορά εργασίας.

Επιπλέον οι λάτρεις του πτυχιόδενδρου, είτε κοιμούνται ως φοιτητές τεχνικών σχολών και ξυπνούν ως πτυχιούχοι πανεπιστημίων, είτε κοιμούνται ως καθηγητές ΤΕΙ και ξυπνούν ως καθηγητές ΑΕΙ. Οι οπαδοί της λογικής γνωρίζουν όμως, πως ούτε η γεωγραφική εξάπλωση των πανεπιστημίων, ούτε η μετατροπή των ΤΕΙ σε ΑΕΙ, πρόκειται να μεταβάλλουν επί το θετικότερο την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την αγορά εργασίας. Ίσα ίσα, που τα πρώτα απόνερα, δείχνουν πως θα επέλθει η πλήρης διάλυση της τεχνικής εκπαίδευσης, σε μια περίοδο που η τεχνολογική ανάπτυξη απαιτεί τη υποστήριξη της τεχνικής εκπαίδευσης.

Αν μεταφερθούμε λίγο μακριά στην Κίνα, θα δούμε πως ο κεντρικός άξονας της Κινεζικής εκπαίδευσης εστιάζει στην επιμόρφωση και στον εμπλουτισμό των δεξιοτήτων των σπουδαστών στις τεχνικές και επαγγελματικές σχολές. Συγκεκριμένα το κινεζικό εθνικό ταμείο κατά της ανεργίας θα χρηματοδοτήσει με $ 14,8 δισ. τους φορείς της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης. Σκοπός αυτού του γιγαντιαίου προγράμματος είναι η αναβάθμιση του επιπέδου των σπουδών και η επανεκπαίδευση των σπουδαστών σε νέες τεχνολογίες και ο εμπλουτισμός τους με νέες δεξιότητες.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε πρώτη φάση σε 50 εκατ. σπουδαστές, άνεργους, αγρότες, βετεράνους του στρατού και άλλους με σκοπό να οδηγήσει μέσα στο 2019, 11 εκατ. από αυτές σε νέες θέσεις εργασίες στις μεγάλες μητροπολιτικές πόλεις.

Ακριβώς το αντίθετο από αυτό που γίνεται στη χώρα μας, όπου η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση εξαφανίζεται, ενώ η αγορά έχει έλλειψη από εξειδικευμένους τεχνικούς. Όμως στα μάτια των ψηφοφόρων η απόκτηση μιας θέσης εργασίας, είναι υποδεέστερη της απόκτησης ενός πτυχίου άνευ αξίας και ουσίας. Η δημιουργία νέων τμημάτων και η απόκτηση πτυχίων σε αντικείμενα, τα οποία είναι κορεσμένα επαγγελματικά, δεν απασχολεί τους ψηφοφόρους, αφού γι' αυτούς αρκεί «το παιδί να πάρει ένα χαρτί και να διοριστεί«.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μοιράζει επιδόματα, μοιράζει πτυχία, μοιράζει θέσεις εκπαιδευτικών, μοιράζει ακαδημαϊκές οντότητες ανά την Ελλάδα, με την ίδια ευκολία που μοίραζε τις υποσχέσεις για το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης, για το σκίσιμο του μνημονίου και για την σύγκρουση με την «οικονομική νομενκλατούρα της Ευρώπης.» Μόνο που τώρα τα πράγματα είναι ακόμα πιο σοβαρά, καθώς ο μηχανισμός Τσίπρα, δεν έχει αντιληφθεί το τι σημαίνει 4η βιομηχανική επανάσταση και το πόσο σημαντικός είναι ο τομέας της εκπαίδευσης, που πρέπει να παραμείνει μακριά και έξω από τις ψηφοθηρικές πρακτικές της καταρρέουσας κυβέρνησης.

*Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.

Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.