Τι σημαίνει η πρόσκαιρη ψυχρότητα Γαλλίας - ΗΠΑ για την Ελλάδα;

H νέα σύμπραξη AUKUS, που έχει σαν σκοπό την ενίσχυση της ασφάλειας στη ζώνη του Ινδικού και Ειρηνικού ωκεανού, προβλέπει την παροχή από τις ΗΠΑ και τη Βρετανία στην Αυστραλία της τεχνολογίας και της δυνατότητας να αναπτύξει πυρηνοκίνητα υποβρύχια, και συνιστά αλλαγή στρατηγικής και πολιτικής στην ευρύτερη περιοχή.

Η νέα αυτή συμφωνία ανάμεσα στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Αυστραλία, οδήγησε στην πλήρη ακύρωση της συμφωνίας ανάμεσα στην Αυστραλία και τη Γαλλία, που προέβλεπε την προμήθεια υποβρυχίων γαλλικής κατασκευής αξίας περίπου $124 δισ. Το ύψος της ακυρωθείσας συμφωνίας δεν είναι ευκαταφρόνητο και οδήγησε σε μια σειρά αντιδράσεων, συμπεριλαμβανομένης και της αναβολής των εμπορικών συζητήσεων Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ηνωμένων Πολιτειών, στα πλαίσια του Συμβουλίου Εμπορίου και Τεχνολογίας (TTC) που ήταν προγραμματισμένες για το τέλος Σεπτεμβρίου.

H γαλλοαμερικανική διένεξη κλιμακώθηκε προσωρινά σε κρίση ανάμεσα στην ΕΕ και τις ΗΠΑ. Και γιατί κάτι τέτοιο ενδιαφέρει και εμάς; Διότι βρίσκονται σε εξέλιξη οι συζητήσεις και οι διαπραγματεύσεις για την παραγγελία των φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού.

Μπορεί η συμφωνία Ελλάδας - Γαλλίας για την απόκτηση των 18 μαχητικών αεροσκαφών Rafale (12 μεταχειρισμένων και 6 καινούργιων) από την DASSAULT που υπογράφηκε στην αρχή του 2021 να επεκτείνεται για άλλα 6, όμως οι εξελίξεις στο θέμα των φρεγατών καλύπτονται και πολύ σωστά από ένα πέπλο σιωπής.

Οι βασικοί διεκδικητές αυτή τη στιγμή είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, πλέον δυο. Οι ΗΠΑ και η Γαλλία με τις 4 FDI HN, εκ των οποίων οι 3 θα ναυπηγούνται στην Ελλάδα. Η επιλογή των ολλανδικών φρεγατών Sigma 11515 φαίνεται να έχει απομακρυνθεί, καθώς δεν μπορούν να ενταχθούν στο ευρύτερο πλαίσιο των νέων γεωπολιτικών και στρατηγικών δεδομένων και των μεταβαλλόμενων γενικότερων αμυντικών και πολιτικών συσχετισμών. Υπήρχαν διαρροές από την πλευρά του δυναμικού του Πολεμικού Ναυτικού που αναφέρονταν σαφώς στην τεχνολογική ανωτερότητα τόσο των ολλανδικών, όσο και των γαλλικών φρεγατών. Οι ισπανικές F-110 και οι γερμανικές Α-300, είχαν αποκλειστεί από νωρίς.

Όμως το πιθανότερο είναι ότι τα πράγματα έχουν πάρει τον δικό τους δρόμο. Η εξαγορά των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τον όμιλο Προκοπίου και η αναμενόμενη κατακύρωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας στο σχήμα της ΟΝΕΧ με τη στήριξη της Αμερικανικής πλευράς μέσω της FDI (Foreign Direct Investments), ίσως και να δείχνει ότι η χώρα μας πιθανότατα θα οδηγηθεί στην επιλογή των αμερικανικών προτάσεων.

Στις εξελίξεις μπαίνει δυνατά και η Lockheed Martin η οποία είναι αυτή που σχεδιάζει μια νέα παραλλαγή της φρεγάτας MMSC (Multi-Mission Surface Combatants) για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, την HF2 (Hellenic Future Frigate). Το δεδομένο ότι το HF2 μπορεί να «κτιστεί» στην Ελλάδα, αυξάνοντας έτσι τη ναυπηγική τεχνογνωσία της χώρας, μαζί με τη δημιουργία εκατοντάδων θέσεων απασχόλησης, που συμπεριλαμβάνονται ούτως η αλλιώς στα επιχειρηματικά σχέδια των ομίλων που εξαγόρασαν ή εξαγοράζουν τα ναυπηγεία, ίσως και να δίνουν ένα προβάδισμα στην αμερικανική πλευρά.

Η αμερικανική πλευρά ήδη καλύπτει και την αναβάθμιση των φρεγατών τύπου MEKO-200 και την αναβάθμιση 38 αεροσκαφών F-16 “BLOCK-52+.

Όπως φαίνεται, η πρόσφατη ρήξη ανάμεσα στις ΗΠΑ και τη Γαλλία μπορεί να μην επηρεάσει άμεσα την κατάληξη των αποφάσεων της ελληνικής κυβέρνησης για την αγορά και τη ναυπήγηση των φρεγατών, όμως υπαγορεύει την ισορροπημένη πορεία των διαπραγματεύσεων, διότι η διεθνής σκακιέρα μοιάζει με κινούμενη άμμο και η ενίσχυση της αποτρεπτικής δύναμης των ενόπλων δυνάμεων δεν πρέπει επ' ουδενί να διαταράξει τις σχέσεις μας με τους δυο κοντινότερους συμμάχους μας. Το μοίρασμα «αέρα και θάλασσας» ανάμεσα στη Γαλλία και στις ΗΠΑ δείχνει να είναι η κυοφορούμενη επιλογή.