Τεράστιο λάθος η αλλαγή του εκλογικού συστήματος

Τεράστιο λάθος η αλλαγή του εκλογικού συστήματος

Ο Δήμαρχος Ιλίου κ. Νίκος Ζενέτος είναι πετυχημένος. Έχει εκλεγεί 3 συνεχόμενες φορές και διεκδικεί και τέταρτη θητεία στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου. Η συμβολή του σε τομείς ιδιαίτερα ευαίσθητους -η αντιπλημμυρική θωράκιση, οι σχολικές υποδομές, η αντιμετώπιση της ανεργίας και η προστασία του περιβάλλοντος- υπήρξε καθοριστική. Αναφορικά με το πάρκο Τρίτση, ένα σημαντικό πνεύμονα πρασίνου για όλη την Αττική η θέση του είναι απόλυτη: " Για εμάς, εξακολουθεί μοναδική λύση να αποτελεί η απόδοση της διαχείρισης του Πάρκου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Διαθέτουμε το επιστημονικό και λοιπό εξειδικευμένο προσωπικό, τον κατάλληλο μηχανολογικό εξοπλισμό που απαιτείται, υπηρεσίες καταρτισμένες για την εκπόνηση στοχευμένων μελετών περιβαλλοντικού χαρακτήρα, αλλά και την εμπειρία, όπου κανένας φορέας διαχείρισης δεν είναι δυνατόν να διαθέτει. Πρέπει να κοπιάσει και να επενδύσει πολλά χρήματα για να αποκτήσει όλα τα παραπάνω. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση ήδη τα διαθέτει.

Πιστεύουμε ότι τα δημόσια Πάρκα πρέπει να αποδίδονται σε δημόσιους φορείς που έχουν την ικανότητα και τη δυνατότητα να διατηρήσουν τον δημόσιο χαρακτήρα τους και να διασφαλίσουν την βιωσιμότητά τους. Όχι σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, σε φορείς με διορισμένα άτομα, τόσο μακριά από την Τ.Α., που διατηρούν και μια κακή σχέση με αυτήν, ακριβώς επειδή δεν αντιλαμβάνονται τον χαρακτήρα της και δεν γνωρίζουν ή δεν αναγνωρίζουν τις αρμοδιότητές της".  

Αναφορικά με το ζήτημα εκλογής δημάρχων με το σύστημα της απλής αναλογικής ο κ. Ζενέτος δηλώνει χαρακτηριστικά: " Αποτελεί ένα τεράστιο λάθος η αλλαγή του εκλογικού συστήματος. Πιθανόν η απόφαση ελήφθη με το σκεπτικό: ή χαλάω αυτό που δεν ελέγχω ή προσπαθώ να το ελέγξω με άλλον τρόπο".

Συνέντευξη στον Χρήστο Ράπτη

- Κύριε Ζενέτο, διοικείτε ένα Δήμο σχεδόν 140 χιλιάδων ανθρώπων. Πριν μας αναφέρετε τα σημαντικότερα έργα που πραγματοποιήσατε, θα θέλαμε να μας εξηγήσετε ποιο ζήτημα αποτέλεσε εκείνο με τον μεγαλύτερο συντελεστή δυσκολίας.

Ένα ζήτημα, το οποίο μας απασχόλησε τα τελευταία χρόνια και αποτέλεσε επιτακτική ανάγκη για την περιοχή μας, ήταν η αντιπλημμυρική θωράκιση της πόλης μας. Οι ισχυρές βροχοπτώσεις του 2014 και του 2015, προκάλεσαν έντονες πλημμύρες, δημιουργώντας εκτεταμένες ζημιές σε κατοικίες, καταστήματα και οχήματα. Μόλις τις προηγούμενες ημέρες όμως, το χρόνιο αυτό πρόβλημα έλαβε τέλος. Η αντιπλημμυρική θωράκιση του Ιλίου ολοκληρώθηκε και έχουμε βάσιμους λόγους, πλέον, να πιστεύουμε ότι το ζήτημα των πλημμυρών στο Ίλιον είναι παρελθόν. 

- Τι χρειάστηκε ώστε να φθάσετε στο επιθυμητό αποτέλεσμα;

Για να το καταφέρουμε αυτό, οι πιέσεις μας προς την Πολιτεία ήταν αδιάκοπες, μέσα από πλήθος εγγράφων, αλλεπάλληλων συσκέψεων και συναντήσεων με συναρμόδιους φορείς και τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Αυτή τη στιγμή, μετά τη διευθέτηση του ρέματος Εσχατιάς, αγωνιζόμαστε για τη διαμόρφωση του ελεύθερου χώρου που έχει δημιουργηθεί επάνω από το σκεπασμένο ρέμα, εντός των διοικητικών μας ορίων. Πρόκειται για έναν χώρο μήκους 1700μ. περίπου, με μέσο πλάτος 30μ., συνολικής επιφάνειας 50 στρμ. περίπου, ο οποίος θέλουμε να γίνει χώρος πρασίνου, που θα περιλαμβάνει διάδρομο πεζοπορίας, ποδηλατόδρομο, καθιστικούς και αθλητικούς χώρους, προσφέροντας μια πράσινη διαδρομή στην πόλη, δίνοντας την ευκαιρία στους πολίτες για περίπατο, αναψυχή και σωματική άσκηση.

Η διαμόρφωση αυτή είχε δρομολογηθεί με δέσμευση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλη Χρυσοχοΐδη το 2014, κατά τη διάρκεια συσκέψεων και συναντήσεων του Δήμου Ιλίου με την τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου ΥΠΟΜΕΔΙ. Το ζήτημα τελικά πάγωσε και ο χώρος αυτός παραμένει αδιαμόρφωτος, ενώ θα μπορούσε να αποτελέσει πράσινη ανάσα μέσα στον πυκνοδομημένο ιστό της πόλης μας και δείγμα περιβαλλοντικής ανάπτυξης για το Ίλιον.

Φαίνεται ότι η νοοτροπία των κυβερνήσεων σε ό,τι αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση παραμένει η ίδια. Οποιαδήποτε ανταπόκριση, προήλθε από το ενδιαφέρον των ίδιων των πολιτικών προσώπων και τη βούλησή τους, σε ελάχιστες περιπτώσεις, μετά από πιέσεις και αγώνες μας. Με την αλλαγή, όμως, των προσώπων στις κυβερνήσεις και σε θέσεις ισχύος, αλλάζουν οι προτεραιότητες και διαρκώς ζητήματα καθοριστικής σημασίας για τους πολίτες παγώνουν ή μένουν πίσω.

- Μπορείτε να μας αναφέρετε κάποιο παράδειγμα;

Τέτοιο παράδειγμα, αποτελεί η ανέγερση διδακτηρίου για τη στέγαση του 8ου Γυμνασίου Ιλίου, το οποίο λειτουργεί σε ενοικιαζόμενο κτίριο και αποτελεί αναγκαιότητα, αλλά και διαχρονικό αίτημά μας. Η υπηρεσία μας εκπόνησε τη σχετική μελέτη, εγκρίθηκε το κτιριολογικό πρόγραμμα το 2013, ακολούθησαν οι εγκρίσεις για την ανέγερσή του και καταθέσαμε ολοκληρωμένο φάκελο του νέου διδακτηρίου στον πρώην ΟΣΚ, σήμερα «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.», η οποία λόγω αρμοδιότητας έβαλε την κατασκευή του σε προτεραιότητα. Με την αλλαγή προσώπων, όμως, στην ΚΤΥΠ, αλλάζει ο  προγραμματισμός της εταιρείας, με αποτέλεσμα το θέμα να παραμένει στάσιμο. Βλέποντας την κατάσταση, επανήλθαμε με νέο αίτημα για παραχώρηση του χώρου σε χρήση στο Δήμο Ιλίου, προκειμένου να εκδοθεί η πολεοδομική άδεια και να προχωρήσουμε οι ίδιοι τις διαδικασίες κατασκευής του. Καμία όμως, εξέλιξη δεν είχαμε επί του θέματος από τους αρμόδιους φορείς.

Ένα άλλο ζήτημα είναι η σύνδεση της πόλης μας με το ΜΕΤΡΟ. Ο αρχικός σχεδιασμός περιλάμβανε την επέκταση της Γραμμής 2 από Ανθούπολη προς Ίλιον, με τη δημιουργία τριών σταθμών εντός του Ιλίου. Είχαν ξεκινήσει και ολοκληρώθηκαν οι γεωλογικές, γεωφυσικές και γεωτεχνικές έρευνες και μελέτες, όμως, μετά την τελευταία συνάντηση που είχαμε με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ τον Μάϊο του 2017, ενημερωθήκαμε ότι, ο προγραμματισμός άλλαξε και προτεραιότητα δόθηκε στη Γραμμή 4. Δεν μπορούμε να κατανοήσουμε την ευκολία με την οποία αλλάζουν οι προτεραιότητες για τόσο σημαντικά ζητήματα, καταδικάζοντας τους πολίτες μιας ολόκληρης πόλης. Αυτοί που τις αλλάζουν δεν θα έπρεπε να λογοδοτήσουν; Αντ' αυτού, εμείς είμαστε εκείνοι που απολογούμαστε για τις αποφάσεις άλλων.

Οι Δήμοι πάντοτε έχουν να αντιμετωπίσουν προβλήματα, που ο πολυδιάστατος χαρακτήρας τους και οι γραφειοκρατικές διαδικασίες διαμορφώνουν ένα υψηλό συντελεστή δυσκολίας για την επίλυσή τους.

- Στο ζήτημα της ανεργίας, υπήρξαν μέθοδοι που εφαρμόσατε ώστε να βοηθήσετε ανθρώπους να βρούνε εργασία; Μπορεί να μην είναι ο ρόλος ενός δημάρχου αυτός, ωστόσο επιτρέψτε μας την ερώτηση δεδομένου των εποχών που διανύουμε και της άμεσης επαφής που έχετε με τις ελληνικές οικογένειες.

Από το 1997 λειτουργεί στον Δήμο μας Γραφείο Πληροφόρησης & Υποστήριξης Ανέργων. Καθημερινά παρέχονται πληροφορίες για προκηρύξεις θέσεων εργασίας σε Φορείς Δημοσίου και ευρύτερου Δημόσιου Τομέα και προγραμμάτων Κοινωφελούς Χαρακτήρα ΟΑΕΔ, προγραμμάτων Voucher κλπ., ενώ συμπληρώνονται έντυπες και ηλεκτρονικές αιτήσεις παρέχοντας βοήθεια σε κάθε ενδιαφερόμενο. Το Γραφείο διαθέτει μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων με εγγεγραμμένους άνεργους συμπολίτες μας, με τους οποίους υπάρχει μια συχνή επικοινωνία.

Παράλληλα, αξιοποιούμε κάθε συνεργασία και πρόγραμμα προς όφελος των συμπολιτών μας, προκειμένου να τους στηρίξουμε παρέχοντάς τους εκπαίδευση, πληροφορίες και γνώσεις σχετικά με προοπτικές απασχόλησης, αλλά και για το συνταξιοδοτικό, το ασφαλιστικό, εργασιακά ζητήματα κλπ., με πρόσφατο παράδειγμα τη νέα υποστηρικτική δομή πληροφόρησης σε συνεργασία με τη ΓΣΕΕ, μέσω της οποίας παρέχονται δωρεάν υπηρεσίες εξειδικευμένης πληροφόρησης και επαγγελματικής συμβουλευτικής σε ομαδικό και ατομικό επίπεδο, από Νομικούς Σύμβουλους και Σύμβουλους Απασχόλησης, που βρίσκονται στο Δημαρχείο Ιλίου, στον 4ο όροφο, κάθε 1η και 3η Δευτέρα του μήνα, 16:00 έως 20:00.

- Κάνατε και μια ακόμη δράση που αφορούσε την αγροτική παραγωγή, σωστά;

Με στόχο τη δημιουργία διεξόδου από την ανεργία, το 2013 υλοποιήσαμε αγροτικά προγράμματα κατάρτισης και μάλιστα με ιδίους πόρους, που αφορούσαν την παραγωγική διαδικασία όπως, αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά, καλλιέργεια υπαίθριων κηπευτικών, μελισσοκομία και το ηλεκτρονικό εμπόριο, που πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με το  Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και τον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό «ΔΗΜΗΤΡΑ», στα οποία συμμετείχαν 120 συμπολίτες μας.

Επίσης, υλοποιούμε πλήθος ημερίδων και εκδηλώσεων με επίκεντρο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση εργασιακών ζητημάτων, όπως για παράδειγμα την «Ημέρα Σταδιοδρομίας», που ξεκίνησε το 2014, με μεγάλη ανταπόκριση και τις επόμενες χρονιές που ακολούθησαν, ημερίδα που πραγματοποιήσαμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με σκοπό την προαγωγή θεμάτων Υγείας και Ασφάλειας στην εργασία, στο πλαίσιο της Πανευρωπαϊκής Εκστρατείας «Ασφαλείς και Υγιείς Χώροι Εργασίας», το 2017 και τόσα άλλα.

Σε αυτό το πλαίσιο, υλοποιούμε μεγάλες και επιτυχημένες διοργανώσεις, με σκοπό να γίνουν θεσμός και να αποτελέσουν πόλο έλξης για την πόλη μας και τον εμπορικό κόσμο, όπως η Λευκή Νύχτα, η φωταγώγηση του Δένδρου της πόλης, εποχιακές και άλλες εκδηλώσεις.

Ο σχεδιασμός μας όμως, περιλαμβάνει πρωτοβουλίες, η υλοποίηση των οποίων είναι πλέον ώριμη, μετά από μακροχρόνια προσπάθεια, που θα φέρουν το Ίλιον στην πρώτη γραμμή επισκεψιμότητας.

- Μεγάλο ζήτημα για την τοπική αυτοδιοίκηση είναι η διαχείριση απορριμμάτων. Ποιες οι δικές σας πρωτοβουλίες; Μπορεί ένα πρόβλημα να μετατραπεί σε ευκαιρία;

Θα μπορούσε, υπό προϋποθέσεις. Ο σημερινός τρόπος διαχείρισης των απορριμμάτων είναι λάθος. Το είχαμε επισημάνει εδώ και χρόνια και επιβεβαιωθήκαμε. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση καταβάλλει μια μεγάλη προσπάθεια στον πλαίσιο των δυνατοτήτων της. Εμείς, για παράδειγμα, είμασταν από τους πρώτους Δήμους που εγκαταστήσαμε μπλε κάδους. Όπως, επίσης, από τους πρώτους που προτείναμε χώρο ως πράσινο σημείο, η εξεύρεση του οποίου είναι εξαιρετικά δύσκολη εντός του πυκνοδομημένου αστικού ιστού των πόλεων. Η εξέλιξη, όμως, ήταν η εξής:

Από τον Αύγουστο του 2016, με τον Ν. 4414/2016, το πράσινο σημείο που υποδείξαμε αφαιρέθηκε από τον Δήμο Ιλίου και μαζί με άλλους χώρους, ζωτικής σημασίας για την πόλη μας, δόθηκε στον Φορέα Διαχείρισης του Πάρκου «Αντώνης Τρίτσης».

Στον τομέα της ανακύκλωσης, υλοποιούμε επίσης, πρόγραμμα ανακύκλωσης για εγκαταλελειμμένα ελαστικά οχήματα, για Απόβλητα Εκσκαφών Κατεδαφίσεων Κατασκευών (ΑΕΚΚ) και συσκευασιών μέσω του συλλογικού συστήματος «ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ».  

Αυτή τη στιγμή την αρμοδιότητα για τη διαχείριση απορριμμάτων έχει η Περιφέρεια. Εκείνος, λοιπόν, ο οποίος έχει την αρμοδιότητα της διαχείρισης, έχει και την ευθύνη. Δεν είναι σωστό να τη μεταθέτει αλλού.

Για να μετατραπεί, λοιπόν, ένα πρόβλημα σε ευκαιρία, πρέπει πρώτα να σταματήσει να αποτελεί πρόβλημα. Η ορθή διαχείριση των απορριμμάτων και η αξιοποίηση άλλων πρακτικών μπορεί να δώσει τη δυνατότητα για πολλά θετικά αποτελέσματα προς όφελος των πόλεων, με την προϋπόθεση, όμως, ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς έχουν τη βούληση να το πράξουν κινούμενοι προς την ίδια κατεύθυνση, με κοινούς στόχους, αφενός σε επίπεδο σχεδιασμού, αφετέρου σε επίπεδο υλοποίησης. Για να καταλήξουμε όμως, σε κοινούς στόχους και σε αποδεκτό σχεδιασμό της διαχείρισης των απορριμμάτων, θα πρέπει πρώτα να έχει προηγηθεί μια σοβαρή και με διάρκεια διαβούλευση με όλους τους αρμόδιους φορείς και τα συλλογικά τους όργανα, προκειμένου να διασφαλιστεί η υλοποίηση αυτού του νέου σχεδιασμού.  

- Σημαντικό θέμα για κάθε δημότη είναι το περιβάλλον διαβίωσης και η καθαριότητα. Στους 2 αυτούς τομείς ο δήμος σας είναι σε ένα καλό επίπεδο;

Το περιβάλλον αποτελεί έναν ιδιαίτερα ευαίσθητο τομέα, άρρηκτα συνδεδεμένο με την ποιότητα ζωής των πολιτών. Διαθέτει αυξημένες απαιτήσεις φροντίδας, σε όλα τα επίπεδα και μεγάλο ζητούμενο για εμάς είναι οι πολίτες να συνεχίσουν να διαβιώνουν σε μια νοικοκυρεμένη και καθαρή πόλη, η οποία να συνδυάζει τον σύγχρονο σχεδιασμό της με τον ανθρώπινο χαρακτήρα. Για το λόγο αυτό, η προσπάθειά μας δεν σταματάει ποτέ. Οι ανάγκες διαρκώς αυξάνουν και διαφοροποιούνται, ενώ ο εκσυγχρονισμός αποτελεί πολύπλευρη και καθημερινή προϋπόθεση κάθε έργου που υλοποιούμε.

Ο Δήμος μας ανταποκρίνεται με την υλοποίηση πρακτικών αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των πράσινων και λοιπών υποδομών, την αειφορική διαχείριση και προστασία του περιβάλλοντος, τον διαρκή ανασχεδιασμό της αποκομιδής απορριμμάτων και ανακύκλωσης, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις για την εύρυθμη λειτουργία της πόλης μας.

Λένε πως είμαστε αυστηροί ως προς την τήρηση του Κανονισμού Προστασίας του Περιβάλλοντος στον Δήμο μας. Πιστεύουμε, όμως, ότι όλοι μας αξίζουμε να ζούμε σε ένα καθαρό και όμορφο περιβάλλον. Για να το επιτύχουμε αυτό, εκτός από τα προγράμματα περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και διαπαιδαγώγησης που υλοποιούμε, η τήρηση των κανόνων και υποχρεώσεων τόσο από μέρους του Δήμου, όσο και όλων των πολιτών αποτελεί προϋπόθεση, προκειμένου η καθαριότητα και ο σεβασμός στο περιβάλλον να γίνει συνείδηση. Η προσπάθεια είναι συλλογική, τόσο από εμάς, την υπηρεσία καθαριότητας που εργάζεται με ζήλο και ευσυνειδησία, όσο και από τους ίδιους τους πολίτες, οι οποίοι από το αποτέλεσμα στην πόλη μας φαίνεται να έχουν την ίδια άποψη.

Ιδιαίτερη υπερηφάνεια νιώθω για τα παιδιά στα σχολεία μας, τα οποία είναι πολύ ευαισθητοποιημένα και η ανταπόκρισή τους στην ανακύκλωση και στα περιβαλλοντικά προγράμματα που υλοποιούμε είναι, πραγματικά, άξια συγχαρητηρίων. Μάλιστα, για τις καλές αυτές πρακτικές που ακολουθούμε στο περιβάλλον, το 2018 αποσπάσαμε Βραβείο Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού, στο πλαίσιο της 7ης τελετής απονομής των «Ευρωπαϊκών Βραβείων Επιχειρήσεων για το Περιβάλλον – European Business Awards for the Environment» και των «Ελληνικών Βραβείων για το Περιβάλλον», για το πρόγραμμα «Φύτευση αρωματικών φυτών σε Σχολεία», ενώ μόλις τις προηγούμενες ημέρες μας απονεμήθηκε το βραβείο «Περιβαλλοντικής Διαπαιδαγώγησης με Τεχνολογία Αιχμής», των GREEK GREEN AWARDS 2019, στην κατηγορία «Περιβαλλοντική Ευαισθητοποίηση» για τη δράση «Το περιβάλλον στα χέρια των μαθητών».

- Δίνετε λοιπόν ιδιαίτερη έμφαση στις σχολικές υποδομές και μπράβο σας. Στο παρελθόν όμως σχολικές τάξεις στεγάζονταν σε πολυκατοικία. Αυτό το ιδιαίτερο γεγονός ισχύει ακόμη;

Όπως προανέφερα, υπάρχει σοβαρό ζήτημα με το 8ο Γυμνάσιο, το οποίο στεγάζεται σε ενοικιασμένο κτίριο πολυκατοικίας. Η μέριμνά μας στις 91 Σχολικές Μονάδες που διαθέτουμε είναι αδιάλειπτη. Δεν υπάρχει ημέρα που να μην είμαστε σε κάποιο σχολείο ή να μην προσπαθούμε να επιλύσουμε κάποιο ζήτημα που αφορά τα σχολεία.  

Δυστυχώς, όμως, η συντήρηση των σχολικών κτιρίων περιήλθαν στην αρμοδιότητα των Δήμων χωρίς να έχει παραχωρηθεί η χρήση τους. Αυτό δημιουργεί πολλά προβλήματα και επιπρόσθετα κάθε προσπάθειά μας να προχωρήσουμε στις απαραίτητες επενδύσεις για την ενεργειακή τους αναβάθμιση, με την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών κλπ., προσκρούει ακριβώς στο γεγονός ότι δεν έχουμε την παραχώρηση της χρήσης τους. Πρόσφατα, μάλιστα, προχωρήσαμε σε σχετική Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ώστε η φωνή μας να γίνει ισχυρότερη και να επιλυθούν επιτέλους σοβαρά ζητήματα, όπως η πυροπροστασία και η λήψη του πιστοποιητικού πυρασφάλειας, η ανέγερση διδακτηρίου για τη στέγαση του 8ου Γυμνασίου και η αξιοποίηση κάθε διαθέσιμης χρηματοδότησης για ποικίλες παρεμβάσεις αναβάθμισης. Αυτή τη στιγμή, με την επικρατούσα κατάσταση, όλοι οι Δήμοι δυσκολεύονται και αν η πολιτεία δεν επιλύσει το ζήτημα της παραχώρησης των σχολικών κτιρίων στους Δήμους, οι εγκαταστάσεις θα υστερούν σοβαρά αφενός σε επίπεδο συντήρησης, αφετέρου σε παρεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης, η οποία αποτελεί πλέον υποχρέωση για τα δημόσια κτίρια.

- Έχουμε διαπιστώσει πως πραγματοποιήσατε αναπλάσεις πλατειών, ανακατασκευάσατε παιδικές χαρές και βελτιώσατε τα πάρκα σας. Με το εξαιρετικής ομορφιάς και προοπτικής Πάρκο Τρίτση τι γίνεται κ. Ζενέτο;

Ο σχεδιασμός και τα οράματά μας για το Ίλιον περιλαμβάνει τη διαρκή αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος και τον εμπλουτισμό του πρασίνου. Οι στόχοι που θέτουμε είναι υλοποιήσιμοι, ιεραρχώντας τις ανάγκες της πόλης, αξιοποιώντας με δημιουργικό τρόπο κάθε διαθέσιμο εργαλείο χρηματοδότησης, όπου σε συνδυασμό με τις ολοκληρωμένες και ώριμες μελέτες των Υπηρεσιών του Δήμου μας διεκδικούμε και υλοποιούμε σημαντικά έργα.

Σε ό,τι αφορά το Πάρκο «Αντώνης Τρίτσης», όπως προανέφερα, από τον Αύγουστο του 2016, με τον Ν. 4414/2016, συστάθηκε νέος Φορέας Διαχείρισης, ο οποίος έχει την αποκλειστική ευθύνη στα όρια του πάρκου. Όμως, εκτός από το πράσινο σημείο και άλλοι χώροι, ζωτικής σημασίας για την πόλη μας, αφαιρέθηκαν από τον Δήμο Ιλίου και παραχωρήθηκαν στον Φορέα, ανάμεσα σε αυτούς και αθλητικές μας εγκαταστάσεις.  Δυστυχώς, το θέμα παραμένει και κανένας λόγος δεν γίνεται για την αποκατάσταση του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί από τότε.

Αυτό μας προβληματίζει ιδιαίτερα, ως προς την επιμονή, τη διάρκεια και εν τέλει τη σκοπιμότητα αυτής της πρακτικής, αν το δούμε, μάλιστα, συνδυαστικά με συγκεκριμένες συμπεριφορές και ενέργειες του Φορέα είτε απέναντι σε εργαζόμενούς μας, είτε σε χώρους χαρακτηρισμένους ως αθλητικούς σύμφωνα με το Πολεοδομικό Σχέδιο, είτε απέναντι στους πολίτες του Ιλίου, με την μη τήρηση των δεσμεύσεών του αναφορικά με την πράξη παραχώρησης χρήσης των αθλητικών μας εγκαταστάσεων, η οποία ποτέ δε υπεγράφη, από την ασυνέπεια λόγων και πράξεων του Φορέα.

Τέτοιο παράδειγμα πρακτικών αποτελεί η άσκηση δίωξης κατά των εργαζομένων μας, τον Απρίλιο του 2017, οι οποίοι εκτελώντας διατεταγμένη υπηρεσία, στο πλαίσιο εγκεκριμένης μελέτης, για τη συντήρηση αντλητικού συγκροτήματος, περιουσιακού στοιχείου του Δήμου Ιλίου, συνελήφθησαν με τη διαδικασία του αυτόφωρου, όταν ο Φορέας κάλεσε την αστυνομία και άσκησε μήνυση εναντίον τους.

Επίσης, επιχειρούμενες «δενδροφυτεύσεις» εκ μέρους το Φορέα, εντός του Πάρκου, πλησίον των αθλητικών μας εγκαταστάσεων και σε χώρο χαρακτηρισμένο πολεοδομικά ως αθλητικό, χωρίς άδεια για τέτοιου είδους ενέργειες, χωρίς σχεδιασμό, χωρίς μελέτη, εμποδίζοντας, παράλληλα, την πρόσβαση από και προς τους αθλητικούς αυτούς χώρους.

Υπάρχει μια εμμονή ως προς τους χώρους που μας αφαιρέθηκαν και αναμένουμε τις εξελίξεις επί του θέματος, για να δούμε τι σκοπό είχαν εξ' αρχής, τελικά.

Σχετικά με την κατάσταση της χλωρίδας και της πανίδας στο πάρκο, όσο οι καιρικές συνθήκες είναι κατάλληλες, όλα βαίνουν καλώς για το πάρκο. Σε λίγο, όμως, θα έρθει η θερινή περίοδος και τότε θα δούμε τι μέλει γενέσθαι.  

Για εμάς, εξακολουθεί μοναδική λύση να αποτελεί η απόδοση της διαχείρισης του Πάρκου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Διαθέτουμε το επιστημονικό και λοιπό εξειδικευμένο προσωπικό, τον κατάλληλο μηχανολογικό εξοπλισμό που απαιτείται, υπηρεσίες καταρτισμένες για την εκπόνηση στοχευμένων μελετών περιβαλλοντικού χαρακτήρα, αλλά και την εμπειρία, όπου κανένας φορέας διαχείρισης δεν είναι δυνατόν να διαθέτει. Πρέπει να κοπιάσει και να επενδύσει πολλά χρήματα για να αποκτήσει όλα τα παραπάνω. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση ήδη τα διαθέτει.

Πιστεύουμε ότι τα δημόσια Πάρκα πρέπει να αποδίδονται σε δημόσιους φορείς που έχουν την ικανότητα και τη δυνατότητα να διατηρήσουν τον δημόσιο χαρακτήρα τους και να διασφαλίσουν την βιωσιμότητά τους. Όχι σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, σε φορείς με διορισμένα άτομα, τόσο μακριά από την Τ.Α., που διατηρούν και μια κακή σχέση με αυτήν, ακριβώς επειδή δεν αντιλαμβάνονται τον χαρακτήρα της και δεν γνωρίζουν ή δεν αναγνωρίζουν τις αρμοδιότητές της.  

- Η βιωσιμότητα του πάρκου τίθεται σε αμφιβολία κ. Ζενέτο;

Η βιωσιμότητα του πάρκου κ. Ράπτη δεν διασφαλίστηκε ούτε με τον Ν. 4414/2016, ούτε με τη σύσταση του νέου Φορέα Διαχείρισης, ούτε με τον νέο κανονισμό λειτουργίας του, που θυμήθηκαν να ψηφίσουν τις προηγούμενες ημέρες, 3 χρόνια μετά και μάλιστα, χωρίς διαβούλευση. Από το 2016 που δημιουργήθηκε ο νέος Φορέας ποια είναι η κατάσταση του Πάρκου;

Εξακολουθεί να πλήττεται από σοβαρές ελλείψεις, ενώ οι σκοπιμότητες δεν σταματούν να ταλαιπωρούν το μοναδικής αξίας οικοσύστημα που διαθέτει ο σημαντικός αυτός πνεύμονας πρασίνου, που βρίσκεται στον πυκνοδομημένο αστικό ιστό της πόλης μας.

Επιτέλους, γιατί ταλαιπωρούν τους πολίτες; Ας δώσουν μια οριστική λύση. Το δικαιούνται όσοι ζουν Δυτικά της Αθήνας. Αυτή που βρήκαν δεν είναι οριστική, γιατί δεν έχει προοπτική. Μέχρι σήμερα έπρεπε κάτι να είχε φανεί στον ορίζοντα. Όμως, δεν βλέπουμε να άλλαξε τίποτε πραγματικά ουσιαστικό. Γιατί η ουσία είναι σημαντική. Τελικά, ο Φορέας δημιουργήθηκε για να καταλάβουν κάποιοι άνθρωποι θέσεις; Έχουν κάτι άλλο κατά νου; Σε τι εξυπηρετεί τελικά; Ας μας πουν.

- Νόμος Κλεισθένη και απλή αναλογική. Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας από τον νόμο και πόσο θα επηρεάσει το μέλλον της αυτοδιοίκησης;

Όποια κυβέρνηση και αν είναι την επομένη των δημοτικών εκλογών θα κληθεί να νομοθετήσει την επίλυση προβλημάτων κυβερνησιμότητας στους Δήμους.

Αυτό θα συμβεί διότι, τα καθημερινά προβλήματα μιας πόλης λύνονται με μία πολιτική. Η λακκούβα κλείνει με μία πολιτική. Το ίδιο ισχύει για το πεζοδρόμιο, το περιβάλλον, τα έργα, την καθαριότητα της πόλης. Η επίλυσή τους είναι μονόδρομος. Ο κάθε δήμαρχος, λοιπόν, κρίνεται για το έργο που παράγει. Από την άλλη, η αντιπολίτευση επενδύει στο να μην προχωρήσει αυτό το έργο. Πως θα αξιώσει, λοιπόν, την ψήφο των πολιτών και για ποια προγραμματική σύγκλιση μπορούμε να μιλάμε; Δεν υπάρχει εδώ η πολυτέλεια της επιλογής πολιτικών.

Έτσι, μετά τις εκλογές, ίσως να βρουν μία πιθανή λύση στη θέσπιση κάποιας επιτροπής, που την πλειοψηφία θα έχει η διοικούσα παράταξη και στην οποία θα μεταφέρονται ζητήματα που αποφασίζονται στο Δημοτικό Συμβούλιο, με αποτέλεσμα η διοίκηση να ασκείται από ένα μικρό συλλογικό όργανο. Αυτό, από μόνο του αποτελεί προσβολή για τον χαρακτήρα του Δημοτικού Συμβουλίου και είναι αντιδημοκρατική μια τέτοια λειτουργία.  Αποτελεί ένα τεράστιο λάθος η αλλαγή του εκλογικού συστήματος. Πιθανόν η απόφαση ελήφθη με το σκεπτικό: ή χαλάω αυτό που δεν ελέγχω ή προσπαθώ να το ελέγξω με άλλον τρόπο.

- Η πολιτεία είναι αρωγός των προσπαθειών ενός δημάρχου;

Η πολιτεία είναι μακριά από την κοινωνία. Ο Δήμαρχος ασκεί διαρκώς πιέσεις για την επίλυση των προβλημάτων του προς την πολιτεία και τις ελάχιστες φορές που βρήκαμε ανταπόκριση αυτή προήλθε από τα ίδια τα πρόσωπα και όχι από τις ιδιότητές τους. Δυστυχώς, ανεξάρτητα από τον πολιτικό χώρο που εκπροσωπεί η εκάστοτε κυβέρνηση, η νοοτροπία και η συμπεριφορά απέναντι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση παραμένει η ίδια, ανεξάρτητα από το σχήμα που κυβερνά. Οι κυβερνήσεις δεν είναι φιλικές προς την Τ.Α., η οποία αποτελεί τον πλησιέστερο φορέα προς τον πολίτη και την εμπιστεύεται περισσότερο από όλους για την επίλυση των προβλημάτων του. Είναι ο πιο αξιόπιστος και σημαντικότερος πυλώνας της κοινωνίας, την οποία έχουμε κρατήσει στα πόδια της, τα δύσκολα χρόνια της κρίσης και συνεχίζουμε ακόμα, την ίδια στιγμή που μας είπαν πως αυτά τα χρόνια έχουν παρέλθει.

Παρόλα αυτά, εμείς συνεχίζουμε να προσπαθούμε για την διασφάλιση της αξιοπρεπούς διαβίωσης των ευπαθών κοινωνικά ομάδων του Δήμου μας και να διεκδικούμε την ποιότητα ζωής των συμπολιτών μας. Η Κοινωνική Πολιτική αποτέλεσε το μεγάλο στοίχημα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και την αιχμή του δόρατος της πολιτικής μας. Στο Δήμο μας, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι, από τη βοήθεια που προσφέρουμε ωφελούνται όσοι πραγματικά έχουν ανάγκη, θεσπίσαμε κριτήρια, ώστε να απευθύνεται στους πιστοποιημένους δικαιούχους της Κοινωνικής μας Υπηρεσίας.

Εμείς δίνουμε καθημερινά εξετάσεις για το έργο μας και κοιτάζουμε τον πολίτη στα μάτια, καθημερινά.