Τα σχολεία «μπήκαν» στο χρηματιστήριο!

Τα σχολεία «μπήκαν» στο χρηματιστήριο!

Του Ανδρέα Ζαμπούκα

Αθήνα, Χρηματιστήριο, Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2017, 10.30 π.μ, κυβέρνηση Αριστεράς στην Ελλάδα και μαθητές από 4  σχολεία, κηρύσσουν την έναρξη της συνεδρίασης! Πριν από λίγα χρόνια, αυτό θα έμοιαζε φάρσα σε ονειροπόλο «σύντροφο» που τα βράδια οραματιζόταν μια σοσιαλιστική κοινωνία.Απαλλαγμένη από τις σύγχρονες αστικές «αρρώστιες»  και με μία Παιδεία προστατευμένη από τις απειλές του  «επάρατου» κεφαλαίου…

Κι όμως, χθες το πρωί έγινε ακριβώς έτσι. Το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων διοργάνωσε σε συνεργασία με τον Χρηματιστήριο της Αθήνας, μια ξεχωριστή εκδήλωση για τα παιδιά που έχουν βραβευτεί για τις καινοτόμες εικονικές επιχειρήσεις τους. Κι όλα αυτά στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος ΣΕΝ/JA Greece, «Εικονική Επιχείρηση».

Ήταν οι ομάδες: «Smileybin» - 1ο Βραβείο «Καλύτερης Εικονικής Επιχείρησης 2016» – Γυμνάσιο Αλωνίων Πιερίας – Ευρωπαϊκό Βραβείο Καινοτομίας «MetLife Life Changer Award», Ευρωπαϊκό «Βραβείο Ηγετικής Προσωπικότητας» στην  πρόεδρο της «Smileybin» Μαρία Κοκάλα «Μapp» - 2ο Βραβείο «Καλύτερης Εικονικής Επιχείρησης 2016»  - Λύκειο Κολλεγίου Ψυχικού – Πρόεδρος Θεοδώρα Τζουμανίκα «Εpeikon» - 3ο Βραβείο «Καλύτερης Εικονικής Επιχείρησης 2016» - Β' Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού - Πρόεδρος Ειρήνη Αναξαγόρου «Κalymnos Climbing Escape» - 1ο Βραβείο «Καλύτερης Εικονικής Επιχείρησης 2015» - 1ο Γενικό Λύκειο Καλύμνου –  Πρόεδρος Νικήτας Μαρίνος.

Ο διευθύνων σύμβουλος του Χρηματιστηρίου Αθηνών, Σωκράτης Λαζαρίδης, τους καλωσόρισε, οι μαθητές χτύπησαν το κουδούνι, η συνεδρίαση ξεκίνησε με χειροκρότημα και άρχισαν οι παρουσιάσεις των  δράσεων. Όσο προχωρούσε η εκδήλωση και απολάμβανα τον επιχειρηματικό οίστρο  των παιδιών, προσπαθούσα να αντικρούσω με επιχειρήματα, τις αιτιάσεις  ενός  φανταστικού «γκρινιάρη» σκεπτικιστή που είχα επινοήσει να κάθεται δίπλα μου...

Tο ΣΕΝ/JA Greece είναι ένας μη-κερδοσκοπικός οργανισμός και ιδρύθηκε τον Νοέμβριο του 2005. Είναι μέλος του παγκόσμιου οργανισμού εκπαίδευσης & επιχειρηματικότητας Junior Achievement Worldwide και υλοποιεί τα εκπαιδευτικά προγράμματα του οργανισμού στην Ελλάδα. Σκοπός του είναι η στήριξη της ελληνικής εκπαιδευτικής κοινότητας στην υλοποίηση προγραμμάτων που προάγουν την καινοτόμο σκέψη, την επιχειρηματικότητα και την πρακτική εφαρμογή των βασικών εννοιών των οικονομικών, με δημιουργικό και βιωματικό για τους μαθητές τρόπο. Επομένως ό τι κάνουν οι μαθητές, τα σχολεία τους και οι καθηγητές τους είναι κέρδος, πρώτα για την άσκηση των παιδιών σε εικονικές δράσεις και στη συνέχεια, για το μέλλον της χώρας που έχει ανάγκη από δημιουργικούς ανθρώπους.

Και από τα 4 σχολεία  εμφανίστηκαν μαθητές που η ιδιοσυγκρασία και το ταλέντο τους έπρεπε κάπου να αξιοποιηθεί. Θα μπορούσε αυτό να συμβεί στον αθλητισμό, στην τέχνη ή στο επιστημονικό εργαστήριο. Έτυχε να συμβεί στο επιχειρηματικό project. Το εγχείρημα δεν είναι βέβαιο ότι θα τους εξασφαλίσει μια επιτυχημένη σταδιοδρομία στο επιχειρείν αλλά τους δόθηκε η ευκαιρία να ξεδιπλώσουν τις δεξιότητές τους μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα. Ούτε τους εκμεταλλεύτηκε κανένας ούτε και έχασαν κάτι από την αναχρονιστική θεωρητική τους κατάρτιση. Αντίθετα, όπως τόνισε χαρακτηριστικά μία μαθήτρια, ενίσχυσαν την αυτοπεποίθησή τους και αισθάνθηκαν σημαντικοί αναλαμβάνοντας έναν ρόλο δράσης ως μαθητές.

Συζητώντας με την Μαρία Κοκάλα, από τα Αλώνια της Πιερίας (Ευρωπαϊκό «Βραβείο Ηγετικής Προσωπικότητας»!) κατάλαβα πόσο άδικο θα ήταν αυτό το παιδί να μην ξεδιπλώσει τον δυναμισμό του στην επιχειρηματικότητα. Αν δεν το έκανε το σχολείο, θα το πετύχαινε αργότερα, η ζωή. Σύμφωνοι, αλλά το ξεκίνημα είναι το ήμισυ του παντός. Κι επειδή η ομάδα της δραστηριοποιήθηκε στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, κέρδισε η ίδια, οι συμμαθητές της, οι καθηγητές και ολόκληρο το σχολείο. Το πρόγραμμα του ΣΕΝ έδωσε νόημα στη σχολική ζωή των παιδιών και όραμα στην προσπάθεια της δικής τους κοινότητας!

Ρώτησα τον Δημήτρη Τρίγκα από το Κολλέγιο Ψυχικού αν θα ήθελε να δει μάθημα επιχειρηματικής αγωγής σε όλα τα σχολεία της χώρας και μου απάντησε όχι! «Αν είναι μου είπε να γίνεται θεωρητικά, όπως τα άλλα, δεν έχει κανένα νόημα». Με εξέπληξε η απάντησή του αλλά είχε δίκιο. Και μάθημα  Πολιτικής Παιδείας υπάρχει αλλά οι μαθητές ούτε την πολιτική τους συνείδηση καλλιεργούν ούτε και γνωρίζουν τα στοιχειώδη για τους θεσμούς της χώρας και της Ευρώπης.

Εκείνο που χρειάζεται η χώρα και το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι η αποδαιμονοποίηση της επιχειρηματικότητας και πολλές, περισσότερες, επίμονες προσπάθειες από φορείς, δήμους, επιχειρήσεις, οργανισμούς που θα βρουν έδαφος συνεργασίας με τα σχολεία και κυρίως, τα πανεπιστήμια. Είμαστε ένας λαός που οι πρόγονοί του έχτισαν τον σπουδαίο τους πολιτισμό στην εξωστρέφεια, στην παιδεία και στο επιχειρείν. Χωρίς αυτό, δεν θα είχε αναπτυχθεί ούτε η γλώσσα (εργαλείο δράσης είναι και όχι μουσειακό είδος) ούτε η σκέψη των Ελλήνων.

Κι όσο για την εικονική επιχειρηματικότητα, δεν έχει στόχο να γεννήσει μόνο νέους επιχειρηματίες αλλά κυρίως να καλλιεργήσει, με τον πιο δυναμικό τρόπο, την συλλογικότητα, την δημιουργικότητα και πάνω από όλα την αυτοπεποίθηση των νέων ανθρώπων. Nα φτιάξει μια γενιά Ελλήνων που θα διώξουν δια παντός τον κρατισμό, την κηδεμονία του προστατευτισμού και τις φαντασιώσεις. Μια γενιά που θα παράγει πλούτο και πολιτισμό και δεν θα προσποιείται ότι απεχθάνεται το ιδιωτικό  κέρδος αλλά ταυτόχρονα. εποφθαλμιά το ταμείο του κράτους…

Βέβαια, θέλει προσοχή. Γιατί ο συμβολισμός κάθε προσπάθειας κρύβει κινδύνους. Τα παιδιά αυτά εκτίθενται υπερβολικά στην δημοσιότητα, ξεφεύγοντας από το κοινό του σχολείου και της περιοχής τους. Κι εδώ οπωσδήποτε, ισχύουν οι ίδιοι φόβοι που μας απασχολούν και για τα ταλέντα των ψυχαγωγικών εκπομπών… Γι αυτό θα ήταν πολύ πιο αποδοτικό και χρήσιμο, στο μέλλον, το πρόγραμμα του ΣΕΝ να επεκταθεί σε όλα τα σχολεία της χώρας, ώστε να μην αποτελούν «φαινόμενα» οι μαθητές από τα λίγα σχολεία που βραβεύονται (νομίζω συμμετέχουν 120 σχολεία πανελλαδικά). Κι εδώ θέλει την μεγαλύτερη υποστήριξη του υπουργείου Παιδείας.

Σε κάθε περίπτωση, αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους. Στην πρόεδρο του φορέα, κ. Λίτσα Παναγιωτοπούλου, στον κ. Αργύρη Τζικόπουλο, Γενικό Διευθυντή, στην υπεύθυνη επικοινωνίας, κ. Μαρία Γιαννέτου και σε όλους τους συντελεστές τους ΣΕΝ/JA Greece που εργάζονται για  το δίκτυο πανελλαδικά. Και περισσότερο, ίσως, στους καθηγητές των σχολείων οι οποίοι αναλαμβάνουν την επιμέλεια των ομάδων.

Ραντεβού στην Εμπορική Έκθεση της Αθήνας (Trade Fair Athens) στις 10 February 2017 (54 σχολεία), στο The Mall Athens του Αμαρουσίου και στην Θεσσαλονίκη, 17 February 2017 - Mediterranean Cosmos (34 σχολεία). Εκεί θα στηθούν τα περίπτερα από τις νέες διαγωνιζόμενες εταιρείες των μαθητών για τη βράβευση του 2017!