Τα μετά τη συμφωνία

Τα μετά τη συμφωνία

Του Λέανδρου Τ. Ρακιντζή*

Σύμφωνα με πληροφορίες η κατ' αρχή συμφωνία μεταξύ των κυβερνήσεων Ελλάδας και Σκοπίων περιλαμβάνει, πλην της ονομασίας της FYROM ως Βόρειας Μακεδονίας, 14 ιδιαίτερα κεφάλαια, που θα ρυθμίσουν διάφορα θέματα.

Μεταξύ αυτών προβλέπεται και η σύσταση επιτροπής που θα ρυθμίσει τη χρήση εμπορικών επωνυμιών, σημάτων και ονομασιών προϊόντων από το τόπο προελεύσεως. Η χώρα μας βεβαίως, παράγει και εμπορεύεται αρκετά προϊόντα με εμπορική επωνυμία με βάση τον τοπικό προσδιορισμό [pays de appellation] μακεδονικός.

Η ονομασία Βόρεια Μακεδονία, αφορά μια κρατική οντότητα, που κατέχει μόνο το 32% του μακεδονικού εδάφους και ισχύει erga omnes, ενώ η ελληνική Μακεδονία, που κατέχει το 68% του μακεδονικού εδάφους είναι μόνο μια περιφέρεια της Ελλάδας. Χωρίς αυτοτελή διεθνή αναγνώριση και εκπροσωπούμενη από τη κεντρική κυβέρνηση, η οποία ασκεί γενικότερη πολιτική και ενδιαφέρεται πρωτίστως για τα δικά της συμφέροντα πολιτικά και κομματικά, με εμμονή στη νομή της εξουσίας. Για τη διατήρηση βεβαίως, αυτής, η σημερινή κυβέρνηση κατά σύναψη της παρούσας συμφωνίας δεν έλαβε υπόψη ούτε το εθνικό φρόνημα ούτε τα αισθήματα των γνησίων Μακεδόνων, που τα διαδήλωσαν έντονα με αλλεπάλληλα και πολυπληθή συλλαλητήρια.

Δεν υπάρχουν πληροφορίες τι προβλέπει η συμφωνία για τη σύσταση των μικτών επιτροπών, τις αρμοδιότητες των και τη διαδικασία λειτουργάς τους, το πιθανότερο όμως να μην έχει συμφωνηθεί ακόμα τίποτα, οπότε χρειάζεται κατά των καθορισμό των όρων κυρίως, εάν οι αποφάσεις των επιτροπών σε περίπτωση διαφωνίας προσβάλλονται σε ανώτερο όργανο, που συνήθως επιλύουν τις διαφορές με συμβιβασμό, γιατί τότε θα δούμε τις εθνικά επιζήμιες εμπορικές επωνυμίες ελληνικός μακεδονικός κι βόρειος μακεδονικός.

Φοβάμαι ότι η μόνη επωνυμία που θα μείνει αμιγής θα είναι η μακεδονική σαλάτα, που ισχύει μόνο στη Γαλλία. Για εκείνο που πρέπει να γίνει ειδική πρόβλεψη, να διατηρηθούν αμιγείς οι ελληνικές εμπορικές επωνυμίες με την ονομασία μακεδονικός. Πάντως θα είναι εθνικά επιζήμιο εάν από απλή επιπολαιότητα και στη προσπάθεια της κυβέρνησης να επιδείξει διπλωματικό θρίαμβο επιτρέψουμε στο 32% να ρυθμίζει τη τύχη του 68%, όπως έγινε με τη Κύπρο, που η τότε κυβέρνηση της Ελλάδας με τη συνθήκη της Ζυρίχης, που και τότε παρουσιάσθηκε σαν διπλωματικός θρίαμβος, επέτρεψε στο 18% να γίνει ρυθμιστής της τύχης της Κύπρου με τις μετέπειτα τραγικές συνέπειες.

Δυστυχώς σαν Έλληνες δεν διδασκόμεθα τίποτα από τα μαθήματα της ιστορίας, οι δε κυβερνήσεις προπαντός η σημερινή δεν προβάλλουν σθεναρή αντίσταση στις πιέσεις των ισχυρών, αλλά ενδίδουν για λόγους κομματικούς για τη διατήρηση της εξουσίας. Η απόφαση του 2009 της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, που αναγνωρίζει ότι δεν υπάρχει μακεδονικό έθνος ούτε μακεδονική γλώσσα αποτελεί δεδικασμένο για το εσωτερικό της χώρας και παράγει θετικά και αρνητικά έννομα αποτελέσματα, οι δε έννομες συνέπειες της αποφάσεως αυτής δεν μπορούν να καταργηθούν λόγω της συνταγματικής διακρίσεως των εξουσιών με νόμο ούτε με την επικύρωση από την ελληνική Βουλή της διεθνούς συμφωνίας για την ονομασία της FYROM ως Βόρειας Μακεδονίας.

Επομένως οποιαδήποτε προσπάθεια ιδρύσεως σωματείου με σκοπούς που αναγνωρίσθηκαν από τη παραπάνω απόφαση ως μη νόμιμοι δεν μπορεί να αναγνωρισθεί δικαστικά. Η παραπάνω απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου μπορεί να μη δεσμεύει τη κυβέρνηση για τις διεθνείς σχέσεις, αλλά έχει τεράστια ηθική σημασία για τη λειτουργία της δημοκρατίας στη χώρα μας και το σεβασμό στις δικαστικές αποφάσεις από την εκτελεστική εξουσία και ασφαλώς με το να μη ληφθεί υπόψη από τη κυβέρνηση μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες ακόμα και για την εξέλιξη της διακρατικής συμφωνίας.

* Ο κ. Λέανδρος Τ.Ρακιντζής είναι Αρεοπαγίτης ε.τ.