Πολιτισμός: Τα αγάλματα του Ζαππείου θα φωτίσει η Ελευθερία Ντεκώ

Τα αγάλματα του Ζαππείου θα φωτίσει η Ελευθερία Ντεκώ

Ευεργέτες, αγωνιστές, ποιητές, φιλέλληνες, ιστορικοί, πολιτικοί, γλύπτες, πρόσωπα υπαρκτά αλλά και μυθικά, χρόνια τώρα, παρελαύνουν σιωπηλά στις σελίδες της ιστορίας, αλλά και μπροστά στα μάτια των ανυποψίαστων περιηγητών του Ζαππείου.

Η πρόεδρος του Δ.Σ. της Επιτροπής Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, κυρία Βαγενά, θέλησε να «ρίξει φως» σε αυτά τα χλωμά πρόσωπα της νεότερης ιστορίας του Ελληνικού Έθνους και να τα φέρει πιο κοντά μας μέσα από το έργο της Ελευθερίας Ντεκώ. Εμπιστεύτηκε τη λεπτή αισθητική και βαθιά γνώση της διεθνώς καταξιωμένης σχεδιάστριας φωτισμού η οποία ξεκίνησε τη μελέτη για τα 17 γλυπτά που βρίσκονται στον οριοθετημένο κήπο του Μεγάρου τον Δεκέμβριο του 2019. Ενημερωτικά αναφέρουμε ότι στο σύνολο τους τα αγάλματα αριθμούν 23. Εξαιρέθηκαν από τη διαδικασία φωτισμού τα δύο τοποθετημένα σε κοινόχρηστο χώρο της πόλης και τα τέσσερα που βρίσκονται εντός του κτιρίου του Ζαππείου.

Σημαντική ήταν η συμβολή των γεωπόνων του Ζαππείου, ως προς την επιλεκτική αποκλάδωση θάμνων και δέντρων, για να επιτευχθεί η απρόσκοπτη θέαση των γλυπτών. Σε συνεργασία και με το τεχνικό τμήμα του Ζαππείου -και παρά τις δυσχερείς συνθήκες της πανδημίας- το έργο ολοκληρώθηκε εγκαίρως με υψηλά αισθητικό αποτέλεσμα. Φόρος τιμής στα ίδια τα αγάλματα.

«Ως επισκέπτης και παρατηρητής του χώρου του Ζαππείου, αλλά πάνω απ’ όλα ως πολίτης της Αθήνας, θεώρησα απαραίτητο η ζωντάνια που διακατέχει το ίδιο το κτίριο αλλά και το όμορφο και ιστορικό περιβάλλον του κατά τη διάρκεια της ημέρας, να είναι το ίδιο αισθητή και τις νυχτερινές ώρες» υπογραμμίζει η Ελευθερία Ντεκώ που έσκυψε με φροντίδα πάνω από κάθε γλυπτό για να μπορέσει να τονίσει την ιδιαιτερότητά του με τις δέσμες του φωτός.

«Είναι τεράστια τιμή να μας προσφέρει αφιλοκερδώς την βοήθειά της μια τόσο χαρισματική επαγγελματίας που έδωσε νέα πνοή στα γλυπτά. Όταν με το καλό περάσει η πανδημία όλοι οι Αθηναίοι θα έχουν τη χαρά να τα ανακαλύψουν και να τα χαρούν» συμπληρώνει η κυρία Χριστίνα Βαγενά.

Η Ελευθερία Ντεκώ σχεδιάστρια φωτισμού από το 1990, έχει σχεδιάσει τον φωτισμό σε περισσότερες από 450 παραστάσεις για θέατρο, μουσική και χορό, όπερα και εικαστικές εγκαταστάσεις, για τις οποίες έχει λάβει εξαιρετικές κριτικές, διακρίσεις και βραβεία. Μεταξύ άλλων της απονεμήθηκε ο τίτλος «Γυναίκα Καλλιτέχνης της Χρονιάς 2009» για τη συμβολή της στο θέατρο και τις τέχνες γενικότερα. Το πιο πρόσφατο επίτευγμά της ήταν ο νέος φωτισμός του βράχου της Ακρόπολης, με χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση.

Μετά από 5 χρόνια παραμονής στην Νέα Υόρκη, όπου παράλληλα εργαζόταν ως σχεδιάστρια φωτισμών και  δίδασκε Lighting Design στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης(NYU), επέστρεψε το 1992 στην Ελλάδα. Έκτοτε έχει συνεργαστεί με τις περισσότερες Ελληνικές θεατρικές ομάδες και θιάσους, σκηνοθέτες, σκηνογράφους, καλλιτέχνες, ενώ έχει κατ’ επανάληψη προσκληθεί να σχεδιάσει το φωτισμό παραστάσεων σε διεθνή φεστιβάλ.

Το 1997 ίδρυσε την εμπορική εταιρεία «Lights International», με ειδίκευση στον σχεδιασμό φωτισμού (stage και events), τον σχεδιασμό και προμήθεια φωτιστικού εξοπλισμού και εγκατάστασης θεατρικών σκηνών και συνεδριακών χώρων.


Το 2000, δημιούργησε ένα τμήμα αποκλειστικά για τον αρχιτεκτονικό φωτισμό, αναδεικνύοντας κατ’ αρχήν όψεις κτιρίων, αλλά πολύ σύντομα ανέλαβε τον σχεδιασμό και τη μελέτη όλου του φάσματος του αρχιτεκτονικού φωτισμού. Έκτοτε η εταιρεία έχει συνεργαστεί σε πλήθος αρχιτεκτονικών έργων που αφορούν εμπορικούς, δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους.

Είναι Επίκουρη καθηγήτρια στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου διδάσκει «Θεατρικό Φωτισμό» από το 2005.

Σημαντική στιγμή στην καριέρα της υπήρξε η συμμετοχή της στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004, ως Διευθύντρια και Σχεδιάστρια φωτισμού και στις τελετές έναρξης και λήξης.

Τον Σεπτέμβριο του 2005, στην 57η τελετή της Academy of Television Arts and Sciences της απονεμήθηκε το βραβείο Emmy, στην κατηγορία Outstanding Lighting Direction, για την Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004.