Tί ἡ γενεὰ αὕτη σημεῖον ἐπιζητεῖ;

Τους τελευταίους μήνες ένα μεγάλο μέρος γονέων, πιστών και γενικότερα πολιτών έχει εκδηλώσει την αγανάκτησή του για τα διάφορα μέτρα προστασίας κατά της μετάδοσης του κορονοϊού. Στον Καναδά, για παράδειγμα, σε ελληνορθόδοξη εκκλησία, όταν ιερέας ανακοίνωσε ότι οι πιστοί θα κοινωνήσουν με πλαστικά κουτάλια, εκείνοι ξέσπασαν σε αποδοκιμασίες τύπου “μη μας ραγίζεις την καρδιά” προς τον ιερέα.

Τις τελευταίες μέρες, λίγο πριν ανοίξουν τα σχολεία, γονείς που δήλωναν στα κοινωνικά δίκτυα ότι τα παιδιά τους θα φορέσουν μάσκες δέχθηκαν ψηφιακό (ενδεχομένως και όχι μόνο) bullying από αρνητές της ύπαρξης ή της επικινδυνότητας του κορονοϊού. Στα τηλεοπτικά δελτία έχουμε δει αρκετές δηλώσεις εκκλησιαζόμενων πιστών που λένε ότι δεν φοβούνται την πανδημία όταν πηγαίνουν στην εκκλησία, παρά το γεγονός ότι η εκκλησία έχει συμμορφωθεί με τις προσταγές της πολιτείας. 

Οι αρνητές του κορονοϊού έχουν παράλληλα δημιουργήσει ένα παράλληλο διαδίκτυο, με πηγές, ψευδοεπιστήμονες, αφηγήματα και ρητορική που στην ουσία έχει πάρει σχήμα φαύλου κύκλου. Όσο τα κρούσματα ανεβαίνουν, οι νεκροί αυξάνονται, η διεθνής επιστημονική κοινότητα διαβεβαιώνει ότι η χρήση μάσκας και η ατομική υγιεινή είναι τα καλύτερα όπλα που έχουμε στη διάθεσή μας κατά του ιου, τόσο περισσότερο φουντώνει η συνωμοσιολογία τους. 

Μέχρι ενός σημείου η παράκρουση αυτή είναι κατανοητή. Σε περιόδους κρίσης οι άνθρωποι πιέζονται παραπάνω και προσπαθούν να αποφύγουν τη δεινή, δυσάρεστη πραγματικότητα. Όμως, οι συνωμοσιολόγοι έχουν και ένα ακόμα χαρακτηριστικό. Οι ορδές των αρνητών του κορονοϊού που απειλούν επιστήμονες, γονείς, κυβερνήσεις και συμπολίτες τους κατά της επιβολής της μάσκας πρέπει να διακατέχονται και από ένα σύνδρομο μεγαλομανίας. Είναι διατεθειμένοι να πιστέψουν ότι οι παγκόσμιες κυβερνήσεις και τα επιχειρηματικά συμφέροντα έχουν βαλθεί να τους φορέσουν μάσκα με το στανιό για να τους ελέγξουν. Δηλαδή, ο Μπιλ Γκέιτς που είναι από τους πλουσιότερους στον πλανήτη, ο Τραμπ, και οι CEO των φαρμακευτικών, για να πετύχουν τους σατανικούς τους σκοπούς πρέπει οπωσδήποτε να καταφέρουν να βάλει μάσκα ο κυρ Κώστας από τα Πετράλωνα και η κυρία Μαρία από την Πεύκη. Αλλιώς το σχέδιο καταρρέει. Τόσο σπουδαίους τους κάνουν να νιώθουν οι συνωμοσιολογίες!

Όσο αστεία κι αν ακούγονται αυτά που πιστεύουν αρκετοί συμπολίτες μας, το πρόβλημα είναι ότι αν υπάρξει ανοχή από πλευράς πολιτείας, αυτοί οι μεγαλομανείς θα θέσουν σε κίνδυνο τις ζωές των παιδιών τους, των δικών μας, και κατ’ επέκταση όλων των υπολοίπων.

Αντίστοιχα, οι πιστοί που δεν δέχονται ή καταδικάζουν οποιαδήποτε προσαρμογή της εκκλησίας στα δεδομένα της πανδημίας, είναι σαν να απαιτούν την επιβεβαίωση ενός θρησκευτικού θαύματος. Ο τίτλος του σημερινού άρθρου είναι από το Κατά Μάρκον Ευαγγέλιο (8:12). Όταν οι Φαρισαίοι ζήτησαν από τον Χριστό να κάνει μπροστά τους ένα θαύμα, εκείνος αρνήθηκε (ενώ είχε τη δύναμη να το κάνει) και αμέσως αποχώρησε. Οι Φαρισαίοι φυσικά, είχαν τη δική τους ατζέντα πίσω από το αίτημα του θαύματος που ζήτησαν. Ήθελαν να δουν τον Χριστό να αποτυγχάνει προκειμένου να τον χλευάσουν. Είναι πιθανό και οι πιστοί που αρνούνται να εφαρμόσουν τα μέτρα να έχουν τη δική τους ατζέντα: την επιβεβαίωση της πίστης τους. 

Πριν λίγες μέρες ρώτησα έναν κοντινό μου άνθρωπο που είναι πολύ πιστός και ευσεβής: “αν αύριο γίνει μία επιστημονική έρευνα, καθολικής αποδοχής, που δείξει ότι ο κορονοϊός ή μία πιθανή μελλοντική ασθένεια μεταδίδεται μέσω της Αγίας Λαβίδας, θα αναθεωρήσεις την πίστη σου; Θα αποτελούσε πειστήριο ότι η Ορθοδοξία είναι λανθασμένη;”Η απόλυτα ειλικρινής και αυθόρμητη απάντησή του ήταν μονολεκτική: Όχι. Προφανώς δεν είχε η πίστη του ανάγκη από θαύματα και επιβεβαίωση.