Στον Καιάδα υποσχέσεις, δεσμεύσεις και ελπίδες

Στον Καιάδα υποσχέσεις, δεσμεύσεις και ελπίδες

Του Βασίλη Κεγκέρογλου*

Η πολιτική ευαισθησία του ΣΥΡΙΖΑ για τα κοινωνικά θέματα, ερρίφθη από την Κυβέρνησή του στον Καιάδα, μαζί με όλες τις προεκλογικές υποσχέσεις αλλά και τις προγραμματικές δεσμεύσεις.

Η κατάργηση του ΕΚΑΣ αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα.

Ενώ υποσχέθηκαν στους μικροσυνταξιούχους 13η σύνταξη που μάλιστα θα κατέβαλαν τον Δεκέμβριο του 2015, τους έκοψαν το ΕΚΑΣ. Φέτος σε 120 -130.000 μικροσυνταξιούχους και από του χρόνου στους  υπόλοιπους.

«Ξεμπερδεύουμε με το παλιό» είπαν τον Σεπτέμβριο. Καταργούν ΕΚΑΣ, Ολοήμερα και απαξιώνουν ΑΣΕΠ και Ανεξάρτητες Αρχές.

Με την τραγελαφική πολιτική της Κυβέρνησης το 2015 και με την υπογραφή Τσίπρα, στις 12 Ιούλη, δυστυχώς τα εργασιακά,  όπως και το ασφαλιστικό, άνοιξαν από μηδενική βάση. Βεβαίως τίθενται και νέα θέματα και ήταν επόμενο: «βρήκαμε παπά να θάψουμε και την παπαδιά» λέει ο λαός μας και έτσι πέρασαν με ΣΥΡΙΖΑ  τα πιο αντικοινωνικά μέτρα με τη λιγότερη αντίδραση. Γιαυτό εξ' άλλου μερίδα του κεφαλαίου αλλά και των  δανειστών ήθελαν Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Για το ασφαλιστικό ο κ. Κατρούγκαλος κινήθηκε με βάση το δόγμα: «Αυξάνω τις ασφαλιστικές εισφορές των νυν ασφαλισμένων προκειμένου να πληρώνονται οι τρέχουσες συντάξεις και όταν θα συνταξιοδοτηθούν αυτοί θα πάρουν ένα αξιοπρεπές επίδομα».

Όμως η  κατάρρευση του συνταξιοδοτικού λόγω της αδυναμίας ανταπόκρισης της μεσαίας τάξης στις υπεραυξημένες ασφαλιστικές εισφορές είναι δεδομένη και  θα εκδηλωθεί έντονα το 2018. Τότε θα τεθεί και το ζήτημα της  συνέχισης   καταβολής ή μη και από ποιόν, της προσωπικής διαφοράς για τους παλαιούς συνταξιούχους.

Όταν τίθεται το θέμα της έωλης βιωσιμότητας στους Κυβερνώντες, απαντούν που ελπίζουν και   στις μεγάλες μειώσεις που αποφάσισαν για τις συντάξεις των νέων συνταξιούχων και στην αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών, η οποία όμως προϋποθέτει γρήγορη οικονομική ανάκαμψη που δεν φαίνεται.

Τα εργασιακά ξανανοίγουν από μηδενική βάση, ενώ:

-Το θέμα των ομαδικών απολύσεων είχε αντιμετωπιστεί το 2014 όπως και το θέμα των 3ετιών. Είχαν συμφωνηθεί και δεν έπρεπε να ξανανοίξουν.

-Δεν είχε τεθεί ποτέ θέμα κατάργησης 13ου – 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα.

-Ο κατώτερος μισθός είχε καθορισθεί νομοθετικά και είχε θεσμοθετηθεί η διαδικασία  αναπροσαρμογής του από 1-1-2017 και μετά.

-Το θέμα της ανταπεργίας είχε αποκρουστεί απόλυτα.

-Ο συνδικαλιστικός νόμος που έχει ορισμένες πλευρές που πρέπει να συζητηθούν, όχι λόγω δομής αλλά κυρίως λόγω καταχρηστικών πρακτικών, συμφωνήθηκε να συζητηθούν με τους εκπροσώπους των εργαζομένων και το ILO.

-Για τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις  είχε συμφωνηθεί και ξεκίνησε διάλογος με τους Κοινωνικούς Εταίρους υπό τον συντονισμό του ILO, προκειμένου να επαναθεσμοθετηθούν στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού κεκτημένου.

-Ο σχεδιασμός της τότε Κυβέρνησης και ο ρόλος του ILO κατατέθηκε από εμένα στην Κοινή συνεδρίαση της Διαρκούς  Επιτροπής  Κοινωνικών Υποθέσεων και Ειδικής Διαρκούς  Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Βουλής στις 29 Απριλίου τους 2014 με την παρουσία του Γενικού Διευθυντή του ILO της  (διεθνούς οργάνωσης εργασίας) κ.Guy  Ryder.        

Σήμερα, ενάμιση χρόνο μετά την ανάληψη της κυβέρνησης, οι Συριζα/Ανελ προσπαθούν να αντιγράψουν το μοντέλο συνεργασίας με το ILO και τους κοινωνικούς εταίρους που συμφωνήθηκε το Σεπτέμβριο του 2014.

Για την Κοινωνική Προστασία και την Πρόνοια η κα Φωτίου είχε εκφράσει την ιδεολογική αντίθεση της με την   πολιτική  μας.

Γιαυτό η  εγκεκριμένη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Εθνική Στρατηγική για την Κοινωνική Ένταξη την οποία έπρεπε να εξειδικεύσει μέχρι 30 Ιουνίου 2015, είναι ακόμη στον αέρα.

Το Υπουργείο Εργασίας αντί να εφαρμόσει όπως είχε υποχρέωση από τον Ιούλιο του 2015 το Εγγυημένο Κοινωνικό Εισόδημα σ' όλη την Ελλάδα, διέκοψε βιαίως το πιλοτικό που εφαρμοζόταν σε  13 Δήμους.  Δεν υλοποίησε τον 2ο πυλώνα για τη παροχή υπηρεσιών και αγαθών, αλλά ούτε και τον 3ο πυλώνα που στόχευε στην εργασιακή επανένταξη και άρα σε σταθερή λύση του προβλήματος της φτώχειας, για τον συγκεκριμένο πολίτη, κι έξοδο από το πρόγραμμα.

Η Κυβέρνηση υποχρεώθηκε με το  3ο Μνημόνιο και επιμονή της Ε.Ε. να αποδεχθεί το θεσμό και να δηλώσει ότι θα τον επαναφέρει σταδιακά.

Έτσι  από τον τρέχοντα Ιούλιο, 1.5 χρόνο μετά προβλέπεται ξανά πιλοτικό πρόγραμμα σε 30 Δήμους με τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά του αρχικού πιλοτικού.

Θα μου πείτε: εντάξει, κάλιο αργά παρά ποτέ, όταν μάλιστα προβλέπεται κι εφαρμογή από 1/1/2017 σ' όλη την Ελλάδα.

Όχι, δεν είναι έτσι!

1,5 χρόνος χρειάστηκε για την αλλαγή του ονόματος από «Εγγυημένο Κοινωνικό Εισόδημα σε «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης».

Ένα κρίσιμο χρονικό διάστημα χάθηκε για τους ανθρώπους που βιώνουν την ακραία φτώχεια και κυρίως γιατί έχασαν τη δυνατότητα να ενταχθούν εργασιακά. Το ελληνικό Δημόσιο χρεώθηκε με 1,8 € επιπλέον που θα καταβάλει στον τεχνικό σύμβουλο για την εφαρμογή του 2ου πιλοτικού.

Χάθηκαν τα διασφαλισμένα χρήματα για τη στήριξη του προγράμματος και η κα Φωτίου τα αναζητά τώρα από άλλες πηγές αφού η πλήρης εθνική  εφαρμογή απαιτεί τουλάχιστον 850 €.

Παρέλαβαν έτοιμο το πρόγραμμα, επισιτιστικής βοήθειας και 330 μετρητά από το FEAD και το ξεκίνησαν μετά από ένα χρόνο.

Ζητούν οι φορείς να συνεχιστεί η χρηματοδότηση του πολύ επιτυχημένου προγράμματος «Στέγαση και Επανένταξη» και το σκέφτονται …

Οι κοινωνικές δομές αντιμετώπισης της φτώχειας παραπαίουν.

Στα προγράμματα  για βρεφικούς, παιδικούς σταθμούς και ΚΔΑΠ προστίθενται καθημερινά προβλήματα.

Είναι ανάγκη να εφαρμοστεί η Εθνική Στρατηγική που έχουμε εκπονήσει για όλη την προγραμματική περίοδο όχι μόνο για να μη χαθούν πόροι από Ε.Ε αλλά και για να επιτευχθεί το μέγιστο αποτέλεσμα για την κοινωνία.

Η Κοινωνική Προστασία και η Πρόνοια δεν πρέπει να εμπλέκονται ούτε στις κομματικές σκοπιμότητες αλλά ούτε και στις προσωπικές αντιπαραθέσεις που φαίνεται ότι είναι έντονες ανάμεσα στα πολιτικά πρόσωπα που μετέχουν στην  ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας.

Όλα αυτά έχουν ήδη ζημιώσει τη χώρα και τους πολίτες.

Η πολιτική ΣύριζαΑνελ 1,5 χρόνο τώρα έχει επιβαρύνει την οικονομία με 100 δις.

Οδηγηθήκαμε ξανά στην ύφεση με χάσιμο τουλάχιστον τριών ετών.

Οι επιχειρήσεις και οι πολίτες ανεξάρτητα από οικονομική θέση ασφυκτιούν από την υπερφορολόγηση που επιβλήθηκε κι από την μεγάλη αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών που θα εφαρμοστούν, βάσει των εισοδημάτων του 2016.

Η χώρα έχει ανάγκη από ένα σχέδιο οικονομικής ανάκαμψης και παραγωγικής ανασυγκρότησης, που προϋποθέτει την εθνική και κοινωνική συνεννόηση που σήμερα δεν υφίσταται.

Μόνο έτσι θα επιτύχουμε την ανάπτυξη και βιώσιμο Κοινωνικό κράτος.

Μόνο έτσι θα δημιουργηθούν νέες δουλειές και νέες θέσεις εργασίας.

*Ο κ. Κεγκέρογλου είναι Γραμματέας της ΚΟ της Δημοκρατικής Συμπαράταξης