«Στην Υγεία δεν χωρούν ούτε ιδεοληψίες ούτε κομματικές αποχρώσεις»

«Στην Υγεία δεν χωρούν ούτε ιδεοληψίες ούτε κομματικές αποχρώσεις»

Συνέντευξη στον Βασίλη Βενιζέλο

Ολομέτωπη επίθεση στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας εξαπολύει σήμερα από το liberal.gr ο βουλευτής και τομεάρχης  Υγείας της Ν.Δ. Χρήστος Κέλλας, ο οποίος τονίζει μεταξύ άλλων ότι η κυβερνητική πολιτική στον τομέα της Υγείας βρίθει ιδεοληψιών και κομματικών προκαταλήψεων.

Κύριε Κέλλα, η χαρακτηριστική καθυστέρηση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας στο θέμα της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας νομίζετε ότι οφείλεται αποκλειστικά και μόνον στην σπάνη των οικονομικών πόρων ή εδώ έχουμε κάτι περισσότερο;

Το ζητούμενο είναι στην Ελλάδα με την δεδομένη οικονομική κατάσταση να κάνουμε όσο το δυνατόν περισσότερα. Η έλλειψη πόρων λοιπόν κ. Βενιζέλο δεν αποτελεί τον κυριότερο λόγο για τον οποίο η παρούσα πολιτική ηγεσία δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα βήμα στην υλοποίηση της μεταρρύθμισης στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Δεν χρειάζεται να ανακαλύψουν τον τροχό, αρκεί να τον κυλίσουν και να εφαρμόσουν το άρθρο 7 του νόμου 4238 του ΠΕΔΥ που αναφέρεται στον Οικογενειακό Γιατρό. Έναν νόμο τον οποίο λυσσαλέα είχαν πολεμήσει για τέσσερις ολόκληρους μήνες, από τον Οκτώβριο του 2013 μέχρι τον Φεβρουάριο του 2014 που ψηφίστηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Σας υπενθυμίζω ότι ήταν ο νυν Υπουργός Υγείας και άλλα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που παρότρυναν τους συνδικαλιστές σε κινητοποιήσεις και είχαν κλείσει για τέσσερις μήνες τα πολυιατρεία του ΕΟΠΥΥ (πρώην ΙΚΑ). Ένα μόλις μήνα πριν, τον περασμένο Δεκέμβριο, ο ίδιος ο νυν Υπουργός Υγείας στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής παραδέχθηκε ότι τώρα που βλέπει τα πράγματα από μια απόσταση, ορθώς δημιουργήθηκε ο ΕΟΠΥΥ, ορθώς ο ΕΟΠΥΥ μετατράπηκε μόνο σε αγοραστή και ορθώς τα πολυιατρεία του ΠΕΔΥ εντάχθηκαν σε ένα ενιαίο Πρωτοβάθμιο Δίκτυο Υγείας μαζί με τα Κέντρα Υγείας του ΕΣΥ.

Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι η κυβέρνηση είναι εγκλωβισμένη αφενός στην προεκλογική λαϊκίστικη ρητορική της, αφετέρου στις ανεφάρμοστες και ατεκμηρίωτες δεσμεύσεις της στους συνδικαλιστές. Επίσης σας υπενθυμίζω ότι ο νόμος του ΠΕΔΥ σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) και την Task Force της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την συμβολή των πιο έγκριτων ειδικών επιστημόνων στον τομέα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας διεθνώς και συνοδευόταν από αναλυτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, καθώς και από εξειδικευμένη μελέτη του ΠΟΥ που τεκμηρίωνε τη μεθοδολογία με την οποία η Ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε να δημιουργήσει τον απαραίτητο δημοσιονομικό χώρο που απαιτείτο για την καθολική εφαρμογή του Οικογενειακού Γιατρού και την οργάνωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στη χώρα μας.

Άλλωστε, σε αντίστοιχη μελέτη του ΠΟΥ, στηρίχτηκε και η καθολική κάλυψη σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των ανασφάλιστων της χώρας που ισχύει σήμερα, και που διασφαλίστηκε από την κυβέρνησή μας τον Ιούνιο του 2014 με δύο Υπουργικές Αποφάσεις των τότε Υπουργών Υγείας, κ.κ. Άδωνι Γεωργιάδη και Μάκη Βορίδη, κάτι το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί επιμελώς να αποκρύψει από τους Έλληνες πολίτες. Ο όρος “ιδεοληψία της αριστεράς” σας λέει κάτι?

Με δεδομένο τον περιορισμό των προσλήψεων προσωπικού για το ΕΣΥ της χώρας μας, υπάρχει πρακτικός τρόπος προκειμένου να τεθεί σε πλήρη λειτουργία ένας επιπλέον αριθμός πλήρως εξοπλισμένων κλινών σε μονάδες εντατικής θεραπείας, ιδιαιτέρως σήμερα που αντιμετωπίζουμε σωρεία βαρέων περιστατικών με γρίπη Α;

Είναι γεγονός ότι ο κανόνας του 1 προς 5, δηλαδή μία πρόσληψη κάθε πέντε αποχωρήσεις στο ΕΣΥ, αποτέλεσε τροχοπέδη στην επιδιωκόμενη αναβάθμιση του. Όμως, η λειτουργική αναδιοργάνωση του νοσοκομειακού χάρτη της χώρας, την οποία είχε ξεκινήσει η κυβέρνησή μας με την λειτουργική ενοποίηση και διασύνδεση των νοσοκομείων, περιόρισε σε σημαντικό βαθμό τη σχετική μείωση του ανθρώπινου δυναμικού και το ΕΣΥ λειτουργούσε ικανοποιητικά.

Το μεγάλο όμως πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί σήμερα στη λειτουργία των ΜΕΘ της χώρας, οφείλετε αποκλειστικά στο τρόπο διαχείρισης της παρούσας πολιτικής ηγεσίας, μιας και ενώ παρέλαβαν το ΕΣΥ με 400, από τις 600 περίπου ανεπτυγμένες κλίνες ΜΕΘ, λόγω της απόφασης του αρμοδίου Υπουργού να μην παρατείνει τις συμβάσεις 80 περίπου νοσηλευτών που έληξαν μεταξύ Οκτωβρίου και Νοεμβρίου του προηγούμενου έτους και ταυτόχρονα να καθυστερήσει και να μην έχει ακόμη βγάλει την προκήρυξη των θέσεων αυτών όπως είχε δεσμευτεί, τους τελευταίους τρεις μήνες οι κλίνες στις ΜΕΘ έχουν μειωθεί ακόμη περισσότερο και είναι περίπου 320, ενώ καθημερινά η λίστα αναμονής φτάνει και τους 50 ασθενείς. Χαρακτηριστικά αναφέρω το Νοσοκομείο Σωτηρία όπου τους τελευταίους μήνες από τις 20 κλίνες λειτουργούν 10, ενώ στον Ευαγγελισμό στην βάρδια υπάρχουν 2 νοσηλευτές για 14 κρεβάτια.

Και τελικά ήρθε η προσφορά 20 κλινών ΜΕΘ από τον ιδιωτικό τομέα που τόσο καθημερινά η κυβέρνηση λοιδορεί για να βοηθήσει την κατάσταση.

Έχετε εικόνα για τις προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας σχετικά με την πορεία και την εξέλιξη της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης και της αποασυλοποίησης των ψυχικώς πασχόντων στη χώρα μας ή η κυβέρνηση ακολουθεί πολιτική «μυστικής διπλωματίας» για το θέμα; Οι πληροφορίες λένε ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας επιθυμεί την επί τω χείρω αναθεώρηση του συμφώνου Λυκουρέντζου – Άντορ...

Μόλις την περασμένη εβδομάδα σε σχετική συζήτηση για την Υγεία στην Βουλή, ο Υπουργός Υγείας απέρριψε τη μυστική διπλωματία στην πολυπόθητη για την χώρα μας ολοκλήρωση της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης και δεν έχω κανένα λόγο να μην τον πιστέψω. Αυτό που πραγματικά συμβαίνει είναι ότι όπως και στην μεταρρύθμιση της ΠΦΥ, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας είναι εγκλωβισμένη στον προεκλογικό εναγκαλισμό της με τους συνδικαλιστές του χώρου, οι οποίοι είναι αντίθετοι με το κλείσιμο των εναπομεινάντων Ψυχιατρείων που προέβλεπε το Σύμφωνο Andor–Λυκουρέντζου και το οποίο άφησαν να εκπνεύσει χωρίς να υλοποιηθεί στις 31 Δεκεμβρίου του 2015. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι αυτοί οι ίδιοι συνδικαλιστές είναι που έκαναν κατάληψη στο γραφείο του Διοικητή του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής Δαφνί-Δρομοκαΐτειο γιατί υλοποιούσε τις δεσμεύσεις της χώρας μας και ο Υπουργός Υγείας «κατ' απαίτηση τους!», τον απέλυσε.

Η παράταξή μας έχει αποδείξει την προσήλωση της στην ολοκλήρωση της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης και την προστασία των δικαιωμάτων των ψυχικά ασθενών, αφού είναι σε όλους γνωστό, ότι τα 5 Ψυχιατρεία της χώρας που έχουν κλείσει έκλεισαν επί διακυβέρνησης της ΝΔ, μεταξύ 2005-2009. Η παρούσα πολιτική ηγεσία δεν έχει να κάνει τίποτε άλλο από το να υλοποιήσει τις μελέτες της κυβερνήσεώς μας για την ανάπτυξη των Ψυχιατρικών κλινικών στα γενικά νοσοκομεία, την καθολική εφαρμογή της τομεοποίησης όσον αφορά το σύστημα εφημεριών, την αποασυλοποίηση των τελευταίων 180 χρόνιων ασθενών που έχουν απομείνει στα τρία ψυχιατρεία και την δημιουργία δύο ψυχιατροδικαστικών τμημάτων στην Αθήνα για τους ασθενείς που νοσηλεύονται υπό το άρθρο 69. Κρίσιμο σημείο επίσης αποτελεί και η σύμπλευση της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης με αυτήν της ΠΦΥ, ώστε να αναπτυχθούν κοινοτικές υπηρεσίες ψυχικής υγείας ενσωματωμένες στις υπηρεσίες ΠΦΥ και όχι παράλληλα με αυτές, όπως άλλωστε μας έχει υποδείξει και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας

σε σχετική του έκθεση. Το πώς θα αντιμετωπίσει του συνδικαλιστές η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας είναι δικό της πρόβλημα. Όπως λέει και ο θυμόσοφος λαός μας, όποιος σπέρνει ανέμους θερίζει θύελλες. Και δεν φτάνουν όλα αυτά, ο ΕΟΠΥΥ χρωστάει στις ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές ληξιπρόθεσμα πριν του 2012, 27 εκ. ευρώ, εκτός των τρεχουσών οφειλών που ξεπερνούν τα 12 εκ. ευρώ, δηλαδή συνολικά πάνω από 36 εκ. ευρώ. Σκεφτείτε τι έχει να γίνει εάν οι 39 ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές που λειτουργούν στη χώρα με τις 5.000 κλίνες που διαθέτουν οδηγηθούν στο κλείσιμο – ήδη κάποιες από αυτές είναι στα πρόθυρα – και με την ψυχιατρική μεταρρύθμιση ημιτελή. Δεν υπάρχει άλλο περιθώριο για απραξία. Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να αντιληφθεί ότι δεν είναι πια αντιπολίτευση και να αναλάβει δράση.

Πως θα χαρακτηρίζατε το μέτρο του clawback επί της δημοσίας νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης, μέτρο το οποίο έχει ήδη προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις της εγχωρίας και της πολυεθνικής φαρμακοβιομηχανίας;

Η κυβέρνηση μας είχε λάβει τα κατάλληλα μέτρα για να περιοριστεί η υπέρβαση στην εξωνοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη. Η κυβέρνηση Σύριζα δυστυχώς - όπως και σε τόσους άλλους τομείς - αδράνησε με αποτέλεσμα το clawback να φθάσει στο δυσθεώρητο 20% επί της συνολικής δαπάνης. Από την άλλη στη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη υπήρχε ευέλικτος κλειστός προϋπολογισμός και σίγουρα δεν υπήρχε καμία συζήτηση για clawback.

Η εφαρμογή clawback δεν αποτελεί αντικίνητρο, αντιθέτως απελευθερώνει τους γιατρούς για συνταγογράφηση ακριβών πρωτότυπων φαρμάκων, για μείωση συνταγογράφησης γενοσήμων, δεν προσφέρει κανένα οικονομικό όφελος στα ασφαλιστικά ταμεία και επιβαρύνει τους ασθενείς. Σύντομα θα οδηγήσει σε απόσυρση φαρμάκων από την αγορά και ελλείψεις στον εφοδιασμό των νοσοκομείων.

Επιπλέον, με την κατάργηση του πλαφόν των 12 ευρώ στα off patent φάρμακα και των 7,8 ευρώ στα γενόσημα και μείωση της τιμής τους στο 1 ευρώ μέχρι το 2017 καταστρέφει την ελληνική φαρμακοβιομηχανία, αναστέλλει την έρευνα και στέλνει στο ταμείο ανεργίας, χιλιάδες εργαζόμενους σε αυτήν.

Πληροφορίες από το εσωτερικό του υπουργείου Υγείας λένε ότι ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας Παύλος Πολάκης εξαπέλυσε στις 31 Δεκεμβρίου 2015 με απόφασή του «πογκρόμ» κατά των διευθυντών του υπουργείου Υγείας, ενώ οι νέες τοποθετήσεις υπακούουν εν πολλοίς σε στενά κομματικά κριτήρια. Έχετε την ίδια πληροφόρηση; Είναι ορθός αυτός ο τρόπος αντιμετώπισης της τακτικής γραφειοκρατίας του υπουργείου Υγείας εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας;

Και σε μένα έφτασαν σχετικές καταγγελίες για την πρόσφατη τοποθέτηση διευθυντικών στελεχών με αμιγώς κομματικά κριτήρια στο Υπουργείο Υγείας.

Εάν είχε εφαρμοστεί οι διατάξεις περί αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων και κρίσης των προϊσταμένων σε θέσεις ευθύνης στο δημόσιο του σημερινού Προέδρου της ΝΔ κ. Κυριάκου Μητσοτάκη που είχε νομοθετήσει ως Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, η αξιοκρατία στο δημόσιο θα είχε εμπεδωθεί και θα είχαν αποφευχθεί τα σχετικά φαινόμενα όπως αυτό που αναφέρατε. Η κομματική έφοδος στο κράτος δεν μπορούσε να παραλείψει το Υπουργείο Υγείας!

Το μεγάλο πρόβλημα της βιωσιμότητας του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) λύνεται με μία «ένεση» χρηματοδότησης, την οποία, μάλιστα, υπόσχεται επίσης η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας, ή το πρόβλημα είναι, δυστυχώς, περισσότερο περίπλοκο;

Είναι γεγονός ότι το μεγάλο πρόβλημα της χρηματοδότησης των υπηρεσιών υγείας και του συστήματος υγείας εν γένει, δεν επιλύεται με περιστασιακές ενέσεις χρηματοδότησης. Γι' αυτό και η κυβέρνησή μας ήταν αυτή που ξεκίνησε την μεγάλη μεταρρύθμιση εξορθολογισμού του ΕΟΠΥΥ μετατρέποντάς τον αποκλειστικά σε αγοραστή, εισήγαγε τη διαδικασία της ανοιχτής προκήρυξης της θέσης του Προέδρου για την απεμπλοκή του Οργανισμού από κάθε κομματική καθοδήγηση, και θεσμοθετήσαμε μια σειρά από ενέργειες και δομές, όπως για παράδειγμα την Ανεξάρτητη Επιτροπή Διαπραγμάτευσης με στόχο τον εξορθολογισμό του Οργανισμού, την εξοικονόμηση πόρων και τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του.

Επιπλέον η μείωση των συντάξεων κατά 6% «υπέρ υγείας» μόνο στον ΕΟΠΥΥ δεν φτάνει. Για να ακριβολογήσω, ένα μικρό ποσοστό πηγαίνει στον ΕΟΠΥΥ και το μεγαλύτερο ποσοστό κατά παράβαση του νόμου πηγαίνει στην πληρωμή συντάξεων.

Να περιμένουμε, κύριε Κέλλα, στο προσεχές χρονικό διάστημα κάποια μεγάλη και σημαντική πρωτοβουλία της Ν.Δ. και του προέδρου της Κυριάκου Μητσοτάκη για τα θέματα της Υγείας, τα οποία βρίσκονται στην «καρδιά» των προβλημάτων τα οποία αντιμετωπίζει σήμερα το κοινωνικό κράτος στη χώρα μας;

Όλες οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις στον Τομέα της Υγείας τα τελευταία 15 τουλάχιστον χρόνια, αν κάποιος ανατρέξει στην κείμενη νομοθεσία αλλά και τις εφαρμοσμένες πολιτικές, έχουν την σφραγίδα της ΝΔ. Δυστυχώς τον τελευταίο χρόνο δεν είχαμε εφαρμογή λανθασμένων πολιτικών, είχαμε πλήρη απραξία, δηλαδή καμία εφαρμογή καμίας πολιτικής ούτε καν έστω μιας νομοθετικής πρωτοβουλίας στον τομέα της υγείας.

Αυτή η αδράνεια έχει δημιουργήσει σοβαρό πρόβλημα στο σύστημα υγείας αλλά και στην παροχή υπηρεσιών υγείας προς τους πολίτες, με τρομερές παρενέργειες, σε όλους γνωστές, όπως τους ασθενείς με AIDS και τους καρκινοπαθείς που στο τέλος του 2015 έμειναν χωρίς φάρμακα και την παντελή έλλειψη βασικού αναλώσιμου υγειονομικού υλικού μέχρι και μελανιών για την εκτύπωση των συνταγών στα νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας της χώρας.

Η παράταξή μας με την εκλογή του νέου Προέδρου της, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, έχει ήδη μπει σε μια δυναμική φάση αναδιοργάνωσης και αυτό θα γίνει σε όλους αισθητό τόσο στον τομέα της Κοινοβουλευτικής Δράσης, όσο και στο σχεδιασμό του κυβερνητικού μας προγράμματος. Επιπλέον, στην πορεία προς το τακτικό συνέδριο του κόμματος σχεδιάζεται ειδική προσυνεδριακή συνδιάσκεψη για την Υγεία, όπου θα συζητηθούν και θα επικαιροποιηθούν οι άξονες τις πολιτικής μας σε αυτόν τον τόσο κρίσιμο για την καθημερινότητα και την ποιότητα της ζωής των Ελλήνων πολιτών, τομέα. Εξάλλου πιστεύω ότι συμφωνείτε κ. Βενιζέλο ότι στην υγεία δεν χωρούν ούτε ιδεοληψίες ούτε κομματικές αποχρώσεις...