«Πετάει» το μετρό - Σέρνονται τα λεωφορεία

Της Αναστασίας Τσιβγούλη

Στον σταθμό του μετρό της Ομόνοιας, κατεβαίνοντας τις σκάλες για τη γραμμή 1 του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου, η μια πλευρά είναι κλειστή, πρόχειρα περιφραγμένη με ιμάντες, καθώς έχουν τοποθετηθεί εκεί κάδοι για να πέφτουν τα νερά από το ταβάνι που στάζει εδώ και περίπου ένα χρόνο, όμως τώρα πλέον το πρόβλημα έχει επιδεινωθεί και δεν κρύβεται.

Η εικόνα αυτή, μάλλον σε προετοιμάζει για τη συνέχεια. Τα δρομολόγια έχουν αραιώσει και για να μετακινηθείς χρειάζεται να υποστείς τις ασφυκτικές συνθήκες στα μουντζουρωμένα και βανδαλισμένα βαγόνια του τρένου. Οι οδηγίες που ακούγονται συχνά πυκνά για «προσοχή στα προσωπικά σας αντικείμενα» δεν δίνουν καμία απάντηση για το πώς θα προστατευθείς μόνος με τα ανύπαρκτα μέτρα ασφαλείας, εάν κάποιος από τους επιβάτες εμφανίσει παραβατική συμπεριφορά, κάτι που δεν είναι ασυνήθιστο. Εάν χρειάζεται στη συνέχεια να πάρεις λεωφορείο, τρόλεϊ ή τραμ, πρέπει να οπλιστείς με μεγάλη υπομονή για να φθάσεις στον προορισμό σου. Στον τερματικό σταθμό του ΗΣΑΠ στην Κηφισιά η κατάσταση είναι ενδεικτική. Στον ηλεκτρονικό πίνακα που υποτίθεται πως υπάρχει για να ενημερώνει το επιβατικό κοινό για τα δρομολόγια, η μοναδική ένδειξη είναι πως λόγω έργων τα δρομολόγια έχουν αλλάξει, χωρίς να αναφέρει καμία ώρα άφιξης και αναχώρησης.

Και κάπως έτσι περνά πάνω από μισή ώρα για δεκάδες επιβάτες, που περιμένουν μέσα στο κρύο τις τοπικές συγκοινωνίες χωρίς να έχει εμφανιστεί κανένα από τα 5 διαφορετικά λεωφορεία των τοπικών γραμμών. Τη δραματική εικόνα επιβεβαιώνει η μεγάλη έρευνα του athens transport .com για τα μέσα μαζικής μεταφοράς στην Αθήνα για το 2019.

Χειρότερα μέσα για το 2019 Λεωφορεία και τρόλεϊ

Το χειρότερο μέσο για τους Αθηναίους, όπως αναφέρεται στην έρευνα, στην οποία συμπληρώθηκαν 2.001 ερωτηματολόγια, αποτελούν και φέτος τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, συγκεντρώνοντας τη χαμηλότερη βαθμολογία σε σύγκριση με τα υπόλοιπα μέσα (4,6), ενώ το δεύτερο χειρότερο μέσο είναι ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος με βαθμολογία 5,2. Η καθαριότητα, η αρτιότητα συρμών και λεωφορείων, οι συνθήκες μετακίνησης και η αίσθηση ασφάλειας έλαβαν τη χαμηλότερη βαθμολογία και στα δύο μέσα.

Βαθμό ακριβώς στη βάση ή λίγο παραπάνω έλαβαν σε λεωφορεία και τρόλεϊ το ωράριο λειτουργίας (5), η ταχύτητα μετακίνησης (5,2) η συμπεριφορά και ο επαγγελματισμός του προσωπικού (5,4).

Στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο πέρασαν επίσης τη βάση η ταχύτητα μετακίνησης (6,1), η συμπεριφορά και ο επαγγελματισμός του προσωπικού (5,9), καθώς και η συχνότητα δρομολογίων, αλλά και το ωράριο λειτουργίας (5,8).

Προαστιακός: Βαθμολογία 5,3

Η ταλαιπωρία των επιβατών του προαστιακού αποτυπώνεται ξεκάθαρα σε τρία κριτήρια αξιολόγησης που συγκεντρώνουν τη χαμηλότερη βαθμολογία σε σχέση με όλα τα μέσα και αυτά είναι η συχνότητα δρομολογίων, το ωράριο λειτουργίας, η ενημέρωση και πληροφόρηση των επιβατών. Ωστόσο, η ταχύτητα και οι συνθήκες μετακίνησης του προαστιακού συγκεντρώνουν τη δεύτερη υψηλότερη βαθμολογία.

Τραμ: Βαθμολογία 5,5

Η ταχύτητα μετακίνησης και η συχνότητα δρομολογίων αξιολογήθηκαν από τους επιβάτες ως τα πιο βασικά προβλήματα για τα τραμ, δίνοντας βαθμό 5,5 στο μέσο με τους λιγότερους επιβάτες (36,5% των συμμετεχόντων στην έρευνα), ενώ η αίσθηση ασφάλειας, η καθαριότητα και ο επαγγελματισμός του προσωπικού στο ίδιο μέσο αξιολογήθηκαν θετικότερα.

Καλύτερο μέσο μαζικής μεταφοράς το Μετρό

Για ακόμα μια χρονιά, όπως αναφέρει η έρευνα, το μετρό (γραμμές 2 & 3) είναι το μέσο που συγκεντρώνει τη μεγαλύτερη βαθμολογία (7,1), με πτώση 0,1 μονάδας σε σχέση με πέρυσι.

Πέρα από τον μέσο όρο, το μετρό έλαβε τη μεγαλύτερη βαθμολογία σε ένα προς ένα, όλα τα κριτήρια αξιολόγησης: ταχύτητα μετακίνησης (8,1), καθαριότητα και αρτιότητα των σταθμών (7,8), καθαριότητα και αρτιότητα των συρμών (7,2), συμπεριφορά και επαγγελματισμός του προσωπικού και ενημέρωση και πληροφόρηση επιβατών (7,1 και στα δύο), αίσθηση ασφάλειας και σχέση ποιότητας υπηρεσίας/τιμής (6,9 και στα δύο) συχνότητα δρομολογίων (6,8) και ωράριο λειτουργίας και συνθήκες μετακίνησης (6,7 και στα δύο).

Ωστόσο, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη πως «σε σχέση με πέρυσι, καταγράφεται πτώση της βαθμολογίας σε 5 κριτήρια βαθμολόγησης, με μεγαλύτερη (-0,3) για τη συχνότητα των δρομολογίων και αύξηση της βαθμολογίας (+0,2) μόνο για την καθαριότητα και αρτιότητα των συρμών.

Μείωση τιμής εισιτηρίων για χαμηλά εισοδήματα

Στο δεύτερο σκέλος της έρευνας οι επιβάτες αξιολόγησαν μεταξύ άλλων και θέματα τιμολογιακής πολιτικής και εισιτηριοδιαφυγής, καθώς και το θέμα της ασφάλειας στα ΜΜΜ.

Αν και το 76,9% συμφωνεί ή μάλλον συμφωνεί με τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων, το 56% πιστεύει ότι το δικαίωμα μειωμένου εισιτηρίου ή δωρεάν μετακίνησης πρέπει να δίνεται μόνο σε όσους έχουν χαμηλότερο εισόδημα.
Το 47,9% πιστεύει πως η τιμή των εισιτηρίων είναι λογική, αλλά το 83% ζητά μείωση της τιμής για όσους έχουν χαμηλότερο εισόδημα και το 50,9% μείωση για όλους. Το 35,5% θέλει δωρεάν συγκοινωνίες για όλους.

Περισσότερη ασφάλεια στα ΜΜΜ

Η πλειοψηφία (74,9% από 77,5% πέρυσι) πιστεύει πως δεν υπάρχει ή μάλλον δεν υπάρχει επαρκής φρούρηση/ασφάλεια στις εγκαταστάσεις των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας και το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων ( 39,5%) πιστεύει πως τη φύλαξη πρέπει να την αναλάβει από κοινού η αστυνομία με τις εταιρείες σεκιούριτι.

Εισιτηριοδιαφυγή: «Οι άλλοι, όχι εμείς»

Η συντριπτική πλειοψηφία (83,1%) πιστεύει πως η εισιτηριοδιαφυγή αποτελεί πρόβλημα για τις συγκοινωνίες της Αθήνας.

Το 72,2% απάντησε πως κατά την τελευταία χρονιά δεν έχει ποτέ επιβιβαστεί σε μέσο μαζικής μεταφοράς χωρίς να έχει πληρώσει, ενώ σχεδόν όλοι όσοι απάντησαν έχουν δει άλλους να επιβιβάζονται στα Μέσα κατά τον τελευταίο χρόνο χωρίς να έχουν επικυρώσει το εισιτήριο ή την κάρτα τους!