Τεχνολογία: Οι κινεζικές Nio και Xpeng απογειώνουν τον ανταγωνισμό για την Tesla 

Οι κινεζικές Nio και Xpeng απογειώνουν τον ανταγωνισμό για την Tesla 

Μπορεί η αμερικανική εταιρεία παραγωγής ηλεκτρονικών αυτοκινήτων του δισεκατομμυριούχου Έλον Μασκ, η Tesla να εκτόπισε την Ιαπωνική Toyota ως η αυτοκινητοβιομηχανία με τη μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση στον πλανήτη, ωστόσο αναλυτές εκτιμούν ότι σύντομα μπορεί να έχει σοβαρό ανταγωνισμό και μάλιστα από την Κίνα. 

Εχοντας παράδειγμα την Tesla, εταιρείες που εξειδικεύονται στην ηλεκτροκίνηση, όπως οι ΝΙΟ και XPeng, επιδιώκουν να ενισχύσουν την παρουσία τους στην εγχώρια και στη διεθνή αγορά και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. 

Προ ημερών η κινεζική Nio Inc. έλαβε μια ισχυρή ώθηση από την αναλυτρια της J.P. Morgan, Ρεμπέκα Γουέν η οποία αύξησε τον στόχο τιμής της μετοχής εκτιμώντας ότι η εταιρεία με έδρα τη Σανγκάη θα είναι "νικητής" στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Ο στόχος τιμής της Nio αυξήθηκε στα 46 δολάρια από 41 και ο στόχος για την XPeng μια άλλη κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε στα 43 δολάρια από 27. 

Αν και η Κίνα επί δεκαετίες πάλευε να προλάβει τις εξελίξεις στις οποίες πρωταγωνιστούσαν Γερμανοί, Ιάπωνες και Αμερικανοί, σήμερα εμφανίζεται αποφασισμένη να τεθεί επικεφαλής στην κούρσα για την ηλεκτροκίνηση. Έτσι λοιπόν, νεοφυείς εταιρείες και νέες επιχειρήσεις μοιάζουν να έχουν το πάνω χέρι στην προώθηση και καθιέρωση της ηλεκτροκίνησης. Μέχρι στιγμής οι νεοφυείς κατασκευάστριες ηλεκτρικών οχημάτων φθάνουν τις 486 στη χώρα, όπερ σημαίνει πως σε σχέση με το 2016 αυτές έχουν υπερτριπλασιαστεί – από το 2011 και εντεύθεν έχουν σωρεύσει σε επενδύσεις περί τα 18 δισ. δολάρια

Η Xpeng Motors (ή αλλιώς Xiaopeng Motors) ιδρύθηκε το 2014 με σκοπό να δημιουργεί αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα και να ανταγωνίζεται την Tesla αναφορικά με την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης αυτών και την αυτονομία τους, μέχρι την υποχρεωτική φόρτισή τους. Ιδρυτής της είναι ο Χε Σιαοπενγκ, ένα πρώην στέλεχος του κινεζικού κολοσσού της λιανικής και άλλων δραστηριοτήτων, Alibaba και αρχικός στρατηγικός επενδυτής ήταν η Xiaomi. Η γνωστή για τα smartphones που συνεισέφερε πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια ώστε η XPeng να προσελκύσει κορυφαία στελέχη από αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι BMW, Daimler και εταιρείες τεχνολογίας όπως η Samsung, Tencent και Huawei. 

Στην πορεία, η συμβολή του συνιδρυτή της Alibaba, μεγιστάνα Τζόσεφ Τσαι με περίπου 300 εκατομμύρια δολάρια αποδείχθηκε καθοριστική, ώστε στο εγχείρημα να τοποθετηθούν μεταξύ άλλων εταιρείες όπως η ταϊβανέζικη Foxconn και επενδυτικά ταμεία σαν αυτό το Κατάρ και του Αμπού Ντάμπι, γνωστό ως Mubadala. Στον τρίτο γύρο συγκέντρωσης κεφαλαίων, η Xpeng συγκέντρωσε σύμφωνα με την Wall Street Journal, πάνω από 400 εκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας τον στόχο των 300 εκατομμυρίων. Σύμφωνα με την ίδια πηγή τα επενδύτικα κρατικά ταμεία του Κατάρ και του Αμπού Ντάμπι τοποθέτησαν έκαστο από 100 περίπου εκατομμύρια δολάρια, ενώ θέσεις πήραν και επενδυτές όπως  η Aspex, η Coatue, η Hillhouse and η Sequoia Capital.

Από την άλλη πλευρά η Nio, η  εταιρεία με έδρα της Σαγκάη, μπορεί να έφτασε μέσα στη χρονιά που διανύουμε ένα βήμα πριν από τη χρεοκοπία αλλά τώρα, μετά τη δανειοδότησή της ύψους 1,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων από κινέζικες τράπεζες δείχνει να έχει ανακάμψει. Και σε ότι αφορά τις πωλήσεις των τριών ηλεκτρικών της SUV, των EC6, ES6 και ES8, στην εγχώρια αφορά της, που μέσα στην τρέχουσα χρονιά έχουν ξεπεράσει τις 26.000 μονάδες. 

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Nio η είσοδος της στην Ευρώπη, αναμένεται να γίνει σε μια χώρα «που στηρίζει πολύ την ηλεκτροκίνηση» και η οποία δεν είναι άλλη από τη Νορβηγία. Όσο για τα μοντέλα της που θα έρθουν στη Γηραιά Ήπειρο πιο κατάλληλα δείχνουν τα ES6 και EC6, με το δεύτερο να είναι SUV Coupe.

Σε κάθε περίπτωση, όπως παρατηρεί ο αναλυτής της κινεζικής αγοράς αυτοκινήτου Μάικ Ντιουν «Οσο ενισχύεται η μετοχή της Tesla, τόσο και η μοίρα των συναφών νεοφυών εταιρειών στην Κίνα ενδυναμώνεται. Οι επενδύσεις εισρέουν και πάλι αφειδώς. Κι όπως φαίνεται, η Tesla θα καταλήξει να είναι η κινητήρια δύναμη, η οποία θα ωθήσει τους πάντες στο μέλλον πιο γρήγορα από το αναμενόμενο».