Εφοδιαστική αλυσίδα: Λιμάνια - logistics η στρατηγική είναι μια...

Εφοδιαστική αλυσίδα: Λιμάνια - logistics η στρατηγική είναι μια...

Του Μιχάλη Γαλιατσάτου*

Πασίγνωστο το κατά Ουμπέρτο Έκο «κλισέ» ότι τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις. Ακόμη πιο γνωστό είναι όμως ότι τον Αύγουστο, «γεννιούνται» οι καλύτερες ειδήσεις. Πόσω μάλλον αυτόν τον συγκεκριμένο Αύγουστο, σε αυτήν τη συγκεκριμένη γωνιά της Μεσογείου, σε μια χώρα με πάγιο πόθο να μετατραπεί σε διαμετακομιστικό κέντρο της ΝΑ Ευρώπης και με νέα κυβέρνηση, που δηλώνει πως θέλει τον «πόθο» αυτό να μετατρέψει σε στόχο.

Διάβασα λοιπόν προχθές την είδηση ότι δόθηκε το πράσινο φως για υποσταθμό LNG στο νότιο Λιμένα Πατρών. Λίγο νωρίτερα είχε κυκλοφορήσει η είδηση πως επανεξετάζεται το συνολικό πλάνο Σιδηροδρομικής Ανάπτυξης της χώρας, ώστε να προχωρήσουν συνδέσεις που σχετίζονται με τα λιμάνια της χώρα, δημιουργώντας μια βασική υποδομή για dry ports. Στις πρώτες κιόλας ειδήσεις που έδωσε η νέα κυβέρνηση, ήταν η απόφαση να ενταχθεί η «εθνική στρατηγική λιμένων» στην αντίστοιχη «εθνική στρατηγική για τα Logistics», ενοποιώντας -επιτέλους- δύο τομείς της εθνικής οικονομίας που για δεκαετίες κινούνταν παράλληλα, ενώ τέμνονται σε αρκετά σημεία και αρκετοί «κρίκοι» τους, συνθέτουν την ίδια αλυσίδα. Αυτήν που θα βοηθήσει στη μετατροπή της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο.

Ωστόσο, όσοι ασχολούμαστε ενεργά με το εξαγωγικό εμπόριο, όσοι αποτελούμε τους «κρίκους» αυτής της μεγάλης, παγκόσμιας αλυσίδας, έχουμε να παρατηρήσουμε το εξής: είναι σαφώς θετικό το μήνυμα ότι ύστερα από δεκαετίες στασιμότητας, τα πρώτα νομοθετικά βήματα για την απλοποίηση, την οριοθέτηση και την εύρυθμη λειτουργία της βιομηχανίας που συνθέτει η Εφοδιαστική Αλυσίδα, έχουν γίνει. Αποτελεί ωστόσο, έναυσμα όχι μόνο για σκέψη, αλλά κυρίως για διαφορετικό προγραμματισμό δράσεων, η παραδοχή της προσφάτως δημοσιευμένης μελέτης του ΚΕΠΕ αναφορικά με τις Υποδομές στην Ελλάδα, που ενώ παραδέχεται ότι έχουν γίνει αρκετές από τις απαιτούμενες κινήσεις για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών στη χώρα (αναφέρει σχετικά το άνοιγμα στον ανταγωνισμό των σιδηροδρομικών μεταφορών, την ιδιωτικοποίηση λιμένων, την απελευθέρωση αδειών σε επίπεδο μεταφορών κ.λπ., την βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου για freight villages & ζώνες ελεύθερου εμπορίου), καταλήγει στο συμπέρασμα ότι λίγο έχουν βοηθήσει όλες αυτές οι πρωτοβουλίες πραγματικά τον ανταγωνισμό, καθώς η υψηλή φορολογία, η έλλειψη οικονομικής ρευστότητας επί χρόνια στην αγορά, κρατούν καθηλωμένο το επενδυτικό ενδιαφέρον (διεθνές και εγχώριο).

Με δεδομένο λοιπόν ότι και στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, ακούσαμε αρκετά για χάραξη συνεκτικής βιομηχανικής πολιτικής με έμφαση στην απλοποίηση των διαδικασιών, πραγματικά θα θέλαμε στις ειδήσεις του Αυγούστου να ακούσουμε ότι λαμβάνονται άμεσα μέτρα για την δραστική μείωση της επενδυτικής γραφειοκρατίας και των φορολογικών αντικινήτρων, για βελτίωση των διασυνοριακών διαδικασιών κ.λπ. και τις ειδήσεις αυτές να τις δούμε κιόλας στην πράξη.

* Ο Μιχάλης Γαλιατσάτος είναι Managing Director της Cargo360°