Όχι μόνο δεν φεύγουμε από την Ελλάδα αλλά ετοιμάζουμε και νέο project

Όχι μόνο δεν φεύγουμε από την Ελλάδα αλλά ετοιμάζουμε και νέο project

Ο ιδρυτής της Taxibeat, Nίκος Δρανδάκης μιλάει στο Liberal και στον Ανδρέα Ζαμπούκα για το νομοσχέδιο που θα καταθέσει προς ψήφιση η κυβέρνηση για την αγορά των ταξί. Προσπαθεί να κατανοήσει ποιες ανάγκες της κοινωνίας ικανοποιεί ο συγκεκριμένος νόμος και δηλώνει ότι η εταιρεία δεν πρόκειται να εγκαταλείψει τη δραστηριότητά της, με κάθε κόστος. Αντίθετα, ανακοινώνει από το βήμα του Liberal ότι ετοιμάζεται για νέες εξορμήσεις στην ελληνική αγορά της καινοτομίας.

Συνέντευξη στον Ανδρέα Ζαμπούκα

- Όταν είχαμε ξαναβρεθεί, μου έλεγες ότι σε σύγκριση με άλλες χώρες (πχ Βραζιλία), βρήκες στην Ελλάδα ένα αρκετά καλό επιχειρηματικό περιβάλλον. Να λοιπόν, που ήρθε η ώρα να διαψευστείς…

Δεν είπα ότι ήταν το καλύτερο. Όμως, αν ήξερες τι περάσαμε στη Βραζιλία θα καταλάβαινες. Κάθε χώρα έχει τις ιδιαιτερότητές της και τις αγκυλώσεις της. Το ζήτημα με την Ελλάδα είναι ότι πάντα ανησυχείς από που θα έρθει η αναποδιά, εκεί που δεν το περιμένεις. Είναι με λίγα λόγια, δύσκολο να προσδιορίσεις λογικά  τις αντιξοότητες, δεδομένου ότι δεν περιμένεις μόνο τις δυσκολίες της αγοράς αλλά και τις αντιδράσεις εξουσιών, συντεχνιών και μικροσυμφερόντων.

- Από το νομοσχέδιο που θα καταθέσει στη Βουλή ο υπουργός Σπίρτζης, δεν προκύπτει ποιο ακριβώς πρόβλημα επιλύει για την συγκεκριμένη παροχή υπηρεσιών. Που ακριβώς ωφελείται ο καταναλωτής;

Εάν γνωρίζαμε ποιο πρόβλημα δημιουργούμε στην αγορά θα αντιλαμβανόμασταν, ως ένα βαθμό, το σκεπτικό του προς ψήφιση νόμου. Aπό κει και πέρα, δυσκολευόμαστε να συνειδητοποιήσουμε τι προσφέρει ο νόμος στην αγορά και στον καταναλωτή. Από ποιον τον προστατεύει, τι κερδίζει στην τσέπη του και σε ποιότητα υπηρεσιών. Πρόκειται για ευθεία επίθεση στο μοντέλο που φτιάξαμε, όχι για να πάρουμε τη δουλειά από τους επαγγελματίες των taxi αλλά να αναβαθμίσουμε τις υπηρεσίες τους.

- Τι προβλέπει τέλος πάντων ο νόμος; Ποια σημεία είναι αυτά που δημιουργούν ζήτημα σε σας και σε μελλοντικούς ανταγωνιστές σας;

Είναι προφανές ότι προσπαθεί να μετατρέψει την «The BEAT App» (Taxibeat) από μια υπηρεσία διαμεσολάβησης ανάμεσα στον ελεύθερο επαγγελματία ταξιτζή και τους πελάτες του, σε μια εταιρεία που «παρέχει μεταφορικό έργο». Θέλει να επίσης, να προσδιορίσει κανόνες για τα οχήματα. Το τι οχήματα θα χρησιμοποιούνται μέσω της πλατφόρμας μας έχει προκαθοριστεί ήδη από κάποιον τρίτο, το κράτος, σε όλες τους τις λεπτομέρειες: τύπος αυτοκινήτου, προδιαγραφές, ακόμα και το χρώμα τους. Επίσης, αυτά τα οχήματα ανήκουν σε τρίτους ιδιώτες, οι οποίοι απέκτησαν από το κράτος άδεια ταξί και δικαιούνται να τα χρησιμοποιούν όπως θέλουν - η Beat δεν έχει κανένα δικαίωμα επιλογής στα οχήματα με τα οποία «παρέχει μεταφορικό έργο». Οι οδηγοί που θα οδηγούν αυτά τα οχήματα, έχουν προεπιλεγεί από το κράτος, μέσω της παροχής της Ειδικής Άδειας Οδήγησης ΕΔΧ οχήματος, με βάση κριτήρια που έχει θεσπίσει η Πολιτεία. Τέλος, το ποιοι από αυτούς τους οδηγούς θα καθίσουν τελικά πίσω από το τιμόνι, το επιλέγουν οι ιδιοκτήτες αυτών των αυτοκινήτων (κάτοχοι των αδειών ταξί). Μπορεί να είναι ο ίδιος ο ιδιοκτήτης ή οποιοσδήποτε τρίτος. Αλλά η Beat δεν έχει κανένα απολύτως λόγο στο ποιος «παρέχει το μεταφορικό της έργο» με τα λίγα αυτοκίνητα που επιτρέπει ο νόμος να κυκλοφορούν.

H Beat πολύ απλά προσπαθεί να επιλέξει να συνεργαστεί με τους καλύτερους από το μικρό αυτό περιβάλλον ανθρώπων. Αλλά και ως προς τον καθορισμό του τιμήματος, το κόμιστρο που εισπράττεται για το «μεταφορικό έργο που παρέχει» η Beat καθορίζεται με αυστηρότητα και ακρίβεια από το κράτος. Η Beat δεν έχει κανένα λόγο επ'' αυτού και επιπλέον, δεν το εισπράττει η ίδια. Η εταιρεία μας εισπράττει μόνο την προμήθεια της διαμεσολάβησης και τίποτε άλλο. Ο προτεινόμενος νόμος λοιπόν μας επιτρέπει μόνο να ορίζουμε το ύψος της προμήθειας που λαμβάνουμε  αλλά να έχουμε την πλήρη ευθύνη του μεταφορικού έργου, με οδηγούς - υπαλλήλους (ή σχεδόν υπαλλήλους) που δεν είναι υπάλληλοι μας, με οχήματα που δεν έχουμε επιλέξει εμείς ως πιο κατάλληλα.

- Έτσι όπως μου τα λές, διατηρώ κάποιες αμφιβολίες για το αν ο κ. Σπίρτζης έχει αντιληφθεί τι του ζήτησε ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ Θύμιος Λυμπερόπουλος στο ραντεβού τους. Mήπως τελικά κάνει λάθος ρουσφέτι…

Εγώ δεν βλέπω σε ποια ευνομούμενη χώρα θα μπορούσε αυτή η υπέρβαση λογικής να γίνει νόμος του κράτους. Δεν μπορώ κι εγώ να δω κάποια λειτουργικότητα στον νόμο. Ούτε καν σαν «προσφορά» σε κάποια συντεχνία οδηγών taxi.

- Eσάς σας κάλεσε ο υπουργός προκειμένου να ζητήσει τη γνώμη σας;

Όχι. Εμείς ζητήσαμε συνάντηση αλλά δεν πήραμε απάντηση. Σε όσες χώρες δραστηριοποιούμαστε μέχρι τώρα, τα υπουργεία μας έχουν καλέσει να πούμε τη άποψή μας.

- Τι θα κάνετε αν οι υποχρεώσεις σας είναι τέτοιες που θα βάζουν ανυπέρβλητα εμπόδια στη λειτουργία της υπηρεσίας που παρέχετε;

Η εταιρεία θα συνεχίσει να λειτουργεί ακόμα και αν ο προτεινόμενος νόμος ψηφισθεί και εφαρμοσθεί, με τη διαφορά ότι ο μεγάλος χαμένος θα είναι ο τελικός καταναλωτής, η επιχειρηματικότητα και η καινοτομία, και τελικά η ελληνική οικονομία με την έννοια της παγίωσης της εικόνας μιας χώρας εχθρικής προς τα παραπάνω.

Και όχι μόνο αυτό. Τα σχέδιά μας για το μέλλον είναι ακόμα πια φιλόδοξα. Σύντομα θα αποκτήσουμε νέες εγκαταστάσεις που θα μας δίνουν την δυνατότητα να επεκταθούμε σε περισσότερες δραστηριότητες στην καινοτομία, στην έρευνα και στην πληροφορική. Στόχος είναι να συγκεντρώσουμε δίπλα μας νέες εταιρείες start ups και να ιδρύσουμε ένα κέντρο επιχειρηματικότητας για νέους ανθρώπους  που έχουν διάθεση να σκεφτούν και να υλοποιήσουν νέες ιδέες. Μιλάμε για περισσότερες από 500 θέσεις εργασίας σταδιακά.

- Με ένα εχθρικό κράτος απέναντί σας;

Θα δούμε πόσο εχθρικό είναι στην πραγματικότητα το κράτος. Πολλές φορές σε όλες αυτές τις ακατανόητες νομοθετικές διατάξεις δεν υπάρχει πρόθεση να θέσουν εμπόδια αλλά να εξυπηρετήσουν τα πελατειακά τους δίκτυα. Όσοι γνωρίζουν συνδέουν την πρωτοβουλία Σπίρτζη, που θα πλήξει καίρια μία από τις πιο επιτυχημένες ελληνικές start-ups- με αμιγώς ψηφοθηρικούς σκοπούς. Υπολογίζεται ότι σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν 30.000 ιδιοκτήτες ταξί, οι οποίοι μπορούν να κινητοποιήσουν μέχρι και τετραπλάσιο αριθμό ατόμων-ψηφοφόρων, εάν ληφθεί υπόψη ότι σε μία άδεια ταξί αντιστοιχούν, έως, τρεις άμεσες θέσεις εργασίας.

Από την άλλη, σκοπεύουμε να καταδείξουμε ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός χρηστών των συγκεκριμένων εφαρμογών που έχει δυσαρεστηθεί από το ενδεχόμενο να μην είναι σε θέση να τις χρησιμοποιεί, εάν αλλάξει το υφιστάμενο πλαίσιο. Έχουμε εγγεγραμμένους περίπου 1 εκατομμύριο χρήστες, ενώ υπολογίζεται ότι ξεπερνούν το μισό εκατομμύριο όσοι κάνουν συχνή εφαρμογή του beat.

Επομένως, δεν ξέρω πόσο «σοφή» είναι η σκέψη του Υπουργού να αναζητήσει ψήφους μόνο σε έναν χώρο, δυσαρεστώντας ταυτόχρονα τον άλλον…

- Όσο μιλάμε, σκέφτομαι τον τρόπο που οι κυβερνήσεις πρέπει να αντιμετωπίζουν τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά, αν λάβουμε υπόψη το άνοιγμα της κοινωνίας σε νέες ιδέες και νέες μορφές υπηρεσιών. Θεωρείς ότι οι κανόνες πρέπει να είναι προϊόν παραδοσιακού ελέγχου ή προσαρμογής στις εξελίξεις, σύμφωνα με τις ανάγκες της κοινωνίας;

Κοίτα, κανόνες πρέπει αναμφισβήτητα, να υπάρχουν. Η αγορά δεν μπορεί να μην έχει κανόνες, ακόμα κι αν στενοχωρεί «φιλελεύθερους» σαν κι εσένα…

- Η προσαρμογή σε νέες ανάγκες είναι θέμα φιλελευθερισμού;

Όχι, πλάκα κάνω. Απλά, οι κανόνες είναι θέμα ευέλικτων και προοδευτικών κυβερνήσεων που παρακολουθούν την κοινωνία και ανταποκρίνονται σε αυτό που πραγματικά υπάρχει και όχι σε αυτό που θα ήθελαν να υπάρχει. Κάθε νομοθεσία πρέπει να λύνει προβλήματα και όχι να δημιουργεί καινούρια. Γι΄ αυτό επιμένω να μάθω από τον Υπουργό, τι ακριβώς «ρυθμίζει» με το νομοσχέδιο και ποιο πρόβλημα της αγοράς επιλύει. Εμείς αναπτύξαμε μια υπηρεσία που εξυπηρετεί τους πολίτες, ενισχύει την εργασία των επαγγελματιών και δεν ζημιώνει σε τίποτα την πολιτεία.

- Τελικά, θα καταφύγετε στη Δικαιοσύνη αν χρειαστεί;

Ναι. Και όχι μόνο στα ελληνικά δικαστήρια. Δεν υπάρχει περίπτωση να καταθέσουμε τα όπλα. Έχουμε ξοδέψει χρόνια δουλειάς και έχουν επενδυθεί δεκάδες εκατομμύρια στην προσπάθειά μας. Όση γραφειοκρατία και να στηθεί μπροστά μας θα την πολεμήσουμε. Είναι αδιανόητο να συρθούμε πίσω από έναν στοχευμένο νόμο που δεν εξυπηρετεί απολύτως κανέναν εκτός από στενά και ψηφοθηρικά συμφέροντα.

Και η Τaxibeat θα παραμείνει εδώ και το νέο μας project θα είναι έτοιμο πολύ γρήγορα. Η χώρα θα προχωρήσει έτσι κι αλλιώς. Ακόμα κι αν κάποιοι δεν μπορούν να παρακολουθήσουν την κοινωνία…