Μπογδάνε, να στο πω λατινικά;

Μπογδάνε, να στο πω λατινικά;

Του Κώστα Παπουτσάκη

Κωνσταντίνε Μπογδάνο,

Γειάαα σου ρε φίλεεε!!! Άκουσα τη σημερινή καθώς και τη χτεσινή σου ραδιοφωνική εκπομπή στο Θέμα. Στο τέλος της εκπομπής σου, και αφού πρώτα έγινες δέκτης αρνητικών σχολίων ως προς τον τρόπο με τον οποίο σχολίασες την Κοινωνιολογία ως γνωστικό αντικείμενο, ζήτησες να σου προτείνουν κάποιον που θα υποστηρίξει ότι η Κοινωνιολογία είναι καλύτερη από τα Λατινικά. Επειδή είμαι απόφοιτος Κοινωνιολογίας, επιλέγω αυτή την ιστοσελίδα ελεύθερης ενημέρωσης για να σου πω –πάντα φιλικά- τα παρακάτω.

Ανέφερες ότι η Κοινωνιολογία δεν είναι επιστήμη. Μόνο που ξέρεις, θεμελιωτής της Κοινωνιολογίας ήταν ο Auguste Comte (Αύγουστος Κοντ) (1798-1857). Ο κύριος αυτός τυχαίνει να είναι παράλληλα και θεμελιωτής του θετικισμού. Τι ήταν ο θετικισμός; Πρόκειται για το φιλοσοφικό δόγμα που υποστηρίζει ότι μια πρόταση ή ένας φυσικός νόμος είναι αληθής μόνο όταν είναι ΛΟΓΙΚΑ επαληθεύσιμος. Απορρίπτει καθετί υπερβατικό, βάζει την παρατήρηση και το πείραμα στο κέντρο της επιστημονικής προσπάθειας. Εχθρός του είναι η προκατάληψη και ο σκοταδισμός και σύμμαχός του η Λογική. Συνεπώς, κομματάκι δύσκολο να λες ότι η Κοινωνιολογία δεν είναι επιστήμη, εφόσον συμβαδίζει χέρι χέρι με τη Λογική. Η Κοινωνιολογία είναι παιδί του Αιώνα του Διαφωτισμού και της Λογικής.

Πάμε παρακάτω. Η Κοινωνιολογία δεν είναι ένας γενικός αχταρμάς θεωριών βγαλμένων από το πουθενά. Χρησιμοποιεί ποικίλες ερευνητικές μεθόδους. Ποιες είναι αυτές; Συμμετοχική παρατήρηση, πειραματική μέθοδος, ανοικτές συνεντεύξεις, στατιστική. Ναι ρε φίλε, να έχεις το Θεό σου! Στατιστική! Τελικά, ακόμα και η Κοινωνιολογία είναι Μαθηματικά. Ένας καλός κοινωνιολόγος, εκτός από άριστος στη διαχείριση του λόγου, είναι ξεφτέρι και στα Μαθηματικά. Κομματάκι πάλι δύσκολο να απαξιώνεται η επιστημονική φύση της Κοινωνιολογίας, όταν τυγχάνει ξαδελφάκι τόσων πολλών επιστημών.

Συνεχίζω. Έρχομαι στο θέμα της 'κομμουνίλας'. Πλιζ, ας διασαφηνίσουμε ότι η κοινωνιολογία των συγκρούσεων ή ριζοσπαστική κοινωνιολογία (αυτή που υποστηρίζει ότι η ιστορία των κοινωνιών είναι ιστορία ταξικών αγώνων) δεν είναι παρά μόνο μία από τις σπουδαιότερες κοινωνιολογικές θεωρήσεις. Υπάρχει π.χ. και η δομολειτουργική θεώρηση ή θεώρηση της συναίνεσης, με πατέρες της τον Comte, Spencer και Durkheim, η οποία ενθαρρύνει τον κοινωνικό συντηρητισμό.

Και ερχόμαστε στην ουσία της υπόθεσης. Σε κάνει η σπουδή της Κοινωνιολογίας στούρνο, όπως πολύ προκαλυμμένα προσπαθείς να υπονοήσεις; Εγώ δεν το νομίζω. Και θα σου πω ένα παράδειγμα. Μέσα από την επαφή μου με το μάθημα της Κοινωνιολογίας της Θρησκείας, εγώ κατανόησα (και μαζί με εμένα, σίγουρα πολλοί συμφοιτητές μου) γιατί ο χωρισμός Κράτους-Εκκλησίας στην Ελλάδα καθίσταται μια πολύ δυσεπίλυτη υπόθεση. Συνεπώς, νομίζω ότι θα συμφωνήσεις, πρόκειται για γνώση που μου άνοιξε τα μάτια. Δε με αποβλάκωσε.

Θα μπορούσα να πω κι άλλα πολλά, αλλά φαντάζομαι ότι βιάζεσαι να μάθεις ποια είναι η απάντησή μου στο ερώτημα 'είναι η Κοινωνιολογία καλύτερη από τα Λατινικά;'. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι οι έφηβοι νέοι βρίσκουν πιο ενδιαφέρουσα την Κοινωνιολογία από τα Λατινικά. Και αυτό το αίτημά τους οφείλει να εισακουστεί. Μεταξύ Κοινωνιολογίας και Λατινικών, υποστηρίζω ένθερμα την επιστήμη που σπούδασα. Αλλά ξέρεις κάτι; Δε θα μπω στο τριπάκι του διχασμού που προσπαθείς να με βάλεις. Άκουσα με σεβασμό τους φιλολόγους που φιλοξένησες στην εκπομπή σου. Αγαπάνε με πάθος το αντικείμενο της δικής τους διδασκαλίας και μάχονται για να το υποστηρίξουν. Και τους χαίρομαι για αυτό. Θα μου επιτρέψεις όμως και εμένα, να έχω το λόγο της φωνής μου όταν βλέπω να απαξιώνεις –θέλω να πιστεύω, άθελά σου- την Κοινωνιολογία ως γνωστικό πεδίο. Πρέπει να ξέρεις ότι το ερώτημα 'είναι η Κοινωνιολογία καλύτερη από τα Λατινικά;' είναι ένα σφαλερό ερώτημα. Κανένα γνωστικό αντικείμενο δεν είναι καλύτερο από τα άλλα. Όλα είναι ισάξια. Συνεπώς, το ερώτημα που έθεσες είναι άκυρο.

Είπες κάποια πράγματα που ενόχλησαν. Ότι 'η διδασκαλία της Κοινωνιολογίας μετατρέπει τα άτομα σε μάζα'. Άρα τι; Βάλλεται η ατομικότητα όταν o Homo Sapiens (να και το λατινικό) στοχάζεται νέους τρόπους οργάνωσης των κοινωνιών που σχηματίζει; Το ξέρω, δε θες να εννοήσεις αυτό, αλλά εύκολα, αν κάποιος άκουγε τα λεγόμενά σου, ένα τέτοιο συμπέρασμα θα έβγαζε.

Δικαίωμά σου να λες ότι δεν είσαι αντικειμενικός στις απόψεις που παραθέτεις. Και χίλια μπράβο που έχεις το θάρρος να το λες δημόσια. Δεν ξέρω βέβαια πόσο σε τιμάει αυτό ως υπηρέτη της δημοσιογραφίας. Σίγουρα θα χάσεις πολλούς ακροατές με αυτό που είπες αλλά αν αυτό σε αφήνει ανέγγιχτο, εγώ πάω πάσο. Αν νομίζεις ότι σφάλλω με όλα αυτά που σου αραδιάζω, εξήγησε σε τι διαφέρει η δική σου επίθεση στην επιστήμη της Κοινωνιολογίας από την επίθεση που έκανε ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κος. Άδωνις Γεωργιάδης. Γιατί εγώ βλέπω μόνο σημεία σύγκλισης ανάμεσα στους δυο σας. Σε παραπέμπω στην απάντηση που έδωσε η κα. Έλενα Ακρίτα στον κο. Άδωνι Γεωργιάδη. Με καλύπτει απόλυτα και την βρήκα πολύ εύστοχη.

Θυμάσαι το Πάντειο; Ωραία φοιτητική ζωή! Σίγουρα θα θυμάσαι τα φοιτητικά καφέ που σέρβιραν freddous cappuccinous metrious. Δε χαρίστηκες στην κριτική σου για τους διδάσκοντες στην έδρα της Κοινωνιολογίας. Δε θα έλεγα ότι έχεις άδικο. Χρήζει πολλών βαθμών βελτίωση ο χώρος του Πανεπιστημίου. Σίγουρα θα ξέρεις ότι στο Πανεπιστήμιο του Παντείου διατέλεσε καθηγητής Κοινωνιολογίας ο Βασίλης Φίλιας. Ο Βασίλης Φίλιας εδώ και 6 μήνες δε βρίσκεται στη ζωή. Αν ήταν όμως inter vivos (για να το πω λατινιστί), ξέρεις τι απάντηση θα έδινε στους σημερινούς επικριτές της Κοινωνιολογίας; Ότι αυτός που πρώτος θέλησε και κατάφερε να φιμώσει την Κοινωνιολογία ήταν ο Χίτλερ. Αυτό για να θυμόμαστε τι επιφέρουν οι κάθε είδους ολοκληρωτισμοί. Ακροαριστεροί και ακροδεξιοί. Εμένα προσωπικά μου προκαλούν αποστροφή, μια κι έχω επιλέξει να εμποτιστώ με τη φιλελεύθερη ιδεολογία.

Κλείνω με την ευχή αποφυγής περαιτέρω ανούσιων εκπαιδευτικών πειραμάτων στα κεφάλια νέων παιδιών. Κλείνω με τη διαπίστωση ότι η απαλοιφή του οποιουδήποτε γνωστικού αντικειμένου (σήμερα είναι τα Λατινικά, αύριο κάτι άλλο) από το σχολικό πρόγραμμα αποβαίνει σε βάρος του κοινωνικού συνόλου (για να μιλήσω κοινωνιολογικά).

Υ.Γ. Φίλε Κωνσταντίνε, προτείνω αν διαπιστώσουμε ότι υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης 'κομμουνίλας' από φοιτητές της Κοινωνιολογίας, να ειδοποιήσουμε το ΚΕΕΛΠΝΟ.
Πάντα φιλικά,
Ένας κοινωνιολόγος και μέλος της Φιλελεύθερης Συμμαχίας (τι περίεργο, αν και κοινωνιολόγος, δεν έγινα κομμουνιστής)
Dixi.