Μπαράζ εγκρίσεων σημαντικών επενδύσεων

Μπαράζ εγκρίσεων σημαντικών επενδύσεων

Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου

Ως εβδομάδα δρομολόγησης μεγάλων επενδύσεων μπορεί να χαρακτηριστεί η προηγούμενη εβδομάδα, καθώς η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων άναψε το «πράσινο φως» σε έξι μεγάλα έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,05 δισ. ευρώ στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της τουριστικής ανάπτυξης. Παράλληλα εγκρίθηκαν και εντάχθηκαν στον αναπτυξιακό νόμο και άλλα έργα ύψους 900 εκατ. ευρώ.

Η κυβέρνηση δείχνει να έχει επιταχύνει τους ρυθμούς τους, αλλά απομένει να φανεί, το κατά πόσο μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτούς τους νέους ρυθμούς και οι υπηρεσίες του δημοσίου. Η εμπειρία μέχρι τώρα, δείχνει δυστυχώς το ακριβώς αντίθετο. Πως η ανταπόκριση είναι μικρή. Δεκάδες γραφειοκρατικά, πολεοδομικά και διαδικαστικά απρόοπτα, προκύπτουν στην διαδρομή από την έγκριση των επενδυτικών έργων μέχρι την έναρξη της υλοποίηση τους. Και φυσικά ακολουθεί και η διαδικασία της εκτέλεσης και ολοκλήρωσης των έργων, που και αυτή περνάει μέσα από την Σκύλα και την Χάρυβδη των γραφειοκρατικών εμποδίων, των βραδυφλεγών μηχανισμών αδειοδοτήσεων και των παρεμβάσεων / αντιδράσεων των τοπικών αρχών.

Αν στο παραπάνω ποσό των εγκεκριμένων επενδυτικών έργων συνολικού ύψους 1,95 δισ. ευρώ, αθροίσουμε και το μέγεθος της εισροής των άμεσων ξένων επενδύσεων που για το 2019 ανήλθε στο ποσό των 3,2 δισ. ευρώ, τότε αρχίζουμε να διαμορφώνουμε μια θετικότερη εικόνα της πραγματικής οικονομίας.

Η αιχμή του δόρατος των επενδύσεων για τα επόμενα χρόνια, περνάει και μέσα από τα έργα ΣΔΙΤ. Δηλαδή τα έργα που αποτελούν Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Αυτά είναι έργα που κυρίως αφορούν στην Ενέργεια, στα Δίκτυα Υποδομών, στις Τηλεπικοινωνίας και στην Διαχείριση Απορριμμάτων και Αποβλήτων. Σήμερα υπάρχουν 12 έργα ΣΔΙΤ που είναι ήδη δρομολογημένα από το 2019, συνολικού ύψους 1,5 δισ. ευρώ. Αναμένεται δε, να εκκινήσουν άλλα 6 έργα ΣΔΙΤ μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020. Τα έργα του δημοσίου με τη σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα, αποτελούν σημαντική διέξοδο για την εθνική οικονομία και αυτό πιστοποιείται από την τροποποίηση του εθνικού σχεδιασμού υπέρ της τόνωσης του ρόλου του ιδιωτικού τομέα, όπως έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση.

Η εμπειρία της Ελλάδας στον χώρο των ΣΔΙΤ είναι σημαντικότατη και με βάση τα τρέχοντα στοιχεία, στα έργα ΣΔΙΤ η χώρα μας κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως, ανάμεσα σε 135 χώρες στον τομέα της βέλτιστης πρακτικής. Ένα γεγονός που εντάσσει από μόνο του, την Ελλάδα στο στόχαστρο των επενδυτών που αναζητούν διαφανείς διαδικασίες και βέλτιστες πρακτικές.

Οι επενδύσεις αυτές κινούνται σε όλο το εύρος της βελτίωσης της ζωής των πολιτών και της βελτίωσης του επιχειρηματικού και επενδυτικού υπόβαθρου. Αφορούν από την κατασκευή και λειτουργία δικτύων οπτικών ινών των γνωστών και ως Ultra Fast Broadband (UFBB), έως την κατασκευή σχολικών μονάδων, όπως αυτές στα Χανιά και στη Ρόδο. Και από την κατασκευή οδικών δικτύων και αξόνων, μέχρι την κατασκευή και λειτουργία ολοκληρωμένων συστημάτων διαχείρισης απορριμμάτων στην περιφέρεια. Μέσα στους πρώτους μήνες του 2020 αναμένεται να προχωρήσει ένα πραγματικά πρωτοποριακό και πρωτότυπο έργο ΣΔΙΤ, που αφορά στο Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών, που θα ακολουθηθεί από τα νέα κτίρια εκπαίδευσης και πολιτισμού της Ακαδημίας. Θα ακολουθήσει και το νέο κτίριο Παροχής Υπηρεσιών Εξατομικευμένης Ιατρικής και η ανακατασκευή ειδικού κτιρίου για τη δημιουργία Μονάδας Κλινικών Μελετών Φαρμάκων στην Περιφέρεια Αττικής.

Κτιριακό θα είναι και το έργο που θα προκηρυχθεί μέσα στο πρώτο δίμηνο του 2020 και θα αφορά στην κατασκευή φοιτητικών εστιών του Πανεπιστημίου Κρήτης δυναμικότητας φιλοξενίας 3.000 φοιτητών. Και αυτό το έργο ακολουθεί, το προηγούμενο έργο ΣΔΙΤ για την κατασκευή 10 Σχολείων στην Περιφέρεια της Αττικής.

Εκεί που οι επενδύσεις με την Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα αποτελούν μονόδρομο είναι ο χώρος των απορριμμάτων. Και αυτό διότι η Ελλάδα, είναι ουραγός στην ΕΕ μαζί με την Μάλτα, στη διαχείριση απορριμμάτων, δεδομένου ότι το 80% των σκουπιδιών καταλήγει σε χωματερές και μόλις το 20% ανακυκλώνεται. Το ποσοστό αυτό απέχει πολύ από τον στόχο της ανακύκλωσης του 50% των δημοτικών απορριμμάτων, που έχει τεθεί από την ΕΕ στη Ελλάδα μέχρι το 2025. Ταυτόχρονα το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει τους απαραίτητους πόρους για να χρηματοδοτήσει αυτά τα έργα. Εξ ου και η έννοια του μονόδρομου. Άλλωστε οι επενδύσεις στα απορρίμματα θα δημιουργήσουν περίπου 15.000 νέες θέσεις εργασίας.

Το 2019 κλείνει με τις μηχανές της Ελληνικής Οικονομίας να έχουν πάρει μπροστά. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η τουριστική ανάπτυξη, οι οδικοί άξονες, τα δίκτυα τηλεπικοινωνιών, οι υποδομές παιδείας και έρευνας, η διαχείριση απορριμμάτων και άλλοι τομείς βρίσκονται στη πρώτη γραμμή. Έργα, ανάπτυξη και θέσεις εργασίας. Θα ήταν ιδιαίτερα θετικό αν η επικοινωνιακή ομάδα της κυβέρνησης προέβαλε αυτήν την σημαντική πλευρά των εξελίξεων, ώστε να αντικατασταθεί η επικοινωνιακή ατζέντα της καθημερινότητας που κατακλύζεται από τα θέματα των συντάξεων και των επιδομάτων.

*   *   *

Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.