Μόνο 650; Και γιατί όχι 751;

Μόνο 650; Και γιατί όχι 751;

Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου

Πριν από 10 ημέρες είχαμε αναφερθεί στην αύξηση του κατώτατου μισθού, μέσα από το πρίσμα των τελικών απολαβών των εργαζομένων, των επιβαρύνσεων των επιχειρήσεων και των επιπλέον εσόδων του κράτους. Και όλα αυτά, για 4 ευρώ μόλις καθαρά το μήνα!

Η πρωθυπουργική απόφαση παρουσιάζεται ως μία τεράστια νίκη της ελληνικής κυβέρνησης, που αφού μας έβγαλε από τα μνημόνια, άφησε ακέραιες τις συντάξεις, αυξάνει τώρα τους κατώτατους μισθούς και όλα τα επιδόματα που υπολογίζονται με βάση αυτόν τον προσδιορισθέντα νέο κατώτατο μισθό. Η κατάσταση θα δυσκολέψει τις πολύ μικρές και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, θα τις θέσει μπροστά σε νέα διλήμματα για την επιβίωση τους, την ίδια στιγμή που το μέτρο θα είναι ουσιαστικά ουδέτερο για τις μεγάλες επιχειρήσεις.

Φυσικά δεν θα αναφερθώ στις βασικές οικονομικές αρχές που διδάσκονται στα Πανεπιστήμια και που διέπουν τις ισορροπίες ανάμεσα στους μισθούς, την γενικότερη κατάσταση της αγοράς, τους δείκτες ανάπτυξης, την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα. Αυτές είναι θεωρίες κβαντικής μηχανικής για τα κυβερνητικά στελέχη. Δεν θα μετανιώσουν δε, ούτε θα διδαχθούν από την απόφαση τους ως σύγχρονοι Επιμηθείς, καθώς οι επιπτώσεις από αυτές τις αποφάσεις θα βαρύνουν την επόμενη κυβέρνηση.

Οι κυβερνητικές αποφάσεις αυτού του είδους, που εμφανίζονται ως προστασία που προσφέρει το «κράτος πατερούλης», ως αγαθές πράξεις του λαϊκού ηγέτη, επηρεάζουν κυρίως τον ιδιωτικό τομέα. Ο ιδιωτικός τομέας καλείται για ακόμα μία φορά θα πληρώσει το λογαριασμό της προεκλογικής στρατηγικής του σύριζα.

Το επίπεδο του κατώτατου μισθού του 2012 στην Ελλάδα μειώθηκε από 751 σε 586 ευρώ, μείωση της τάξης του 22%, και αποτελούσε μέρος των συνολικότερων πολιτικών λιτότητας που είχαν σκοπό να προωθήσουν την μείωση των μισθών, ώστε να αντισταθμιστεί η μείωση της απασχόλησης, λόγω της ύφεσης. Το αποτέλεσμα ήταν ότι η Ελλάδα να έχει σήμερα έναν από τους χαμηλότερους κατώτατους μισθούς, σε σχετικούς όρους, με το λόγο του κατώτατου μισθού προς το μέσο μισθό να είναι στο 32%, ενώ ο αντίστοιχος λόγος για τον ΟΟΣΑ και την Ευρώπη είναι στο 40%. Πριν αποφασιστεί οποιαδήποτε αύξηση του κατώτατου μισθού, θα έπρεπε να υπάρξει μια μελέτη και ανάλυση των επιπτώσεων της μείωσης του 2012.

Να φανεί δηλαδή σε ποιο βαθμό και με ποιο τρόπο ευνοήθηκε η οικονομία και η απασχόληση από το 2012 μέχρι σήμερα. Και μετά να φανεί με προβολή στο μέλλον, ποιες θα είναι οι απτές επιπτώσεις από την τωρινή αύξηση του κατώτατου μισθού.

Γιατί μόνο έτσι θα μπορέσει να θεμελιωθεί και να δικαιολογηθεί η επιλογή των 650 ευρώ και όχι η προεκλογική υπόσχεση του 2015 για τα 751 ευρώ ή η μαξιμαλιστική προσέγγιση των 2.500 ευρώ για να νοιώσουμε Ιρλανδοί. Η οικονομία έχει ανάγκη ορθολογικών αποφάσεων για να προχωρήσει, έχει ανάγκη συνεργασίας των δυνάμεων και παραγόντων της αγοράς και φυσικά δεν έχει ανάγκη από προεκλογικής φύσης αποφάσεις του «ηγέτη», που συνοδεύονται από φαραωνικές ενθουσιώδεις εκδηλώσεις.

Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.