Μετά τις κορδέλες, η ουρά της ανεργίας

Μετά τις κορδέλες, η ουρά της ανεργίας

Του Θόδωρου Σκυλακάκη*

Η ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων, που θα γίνει αναγκαστικά στο πρώτο εξάμηνο του επομένου έτους, πανηγυρίζεται με έξαλλο τρόπο από την πλευρά της κυβέρνησης, που από την αριστερή υψωμένη γροθιά κατέληξε στην κομμένη ροζ κορδέλα. Αυτό που δεν απαντά η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είναι τι πρόκειται να συμβεί την επόμενη μέρα της ολοκλήρωσης των έργων, δηλαδή στη διάρκεια των αμέσως επομένων μηνών καθώς τα εργοτάξια θα κλείνουν το ένα μετά το άλλο και δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι τόσο στα συγκεκριμένα έργα, όσο και στους συνδεδεμένους με τα έργα κλάδους και βιομηχανίες, θα μένουν χωρίς δουλειά.

Πράγματι μελέτη της PWC που πραγματοποιήθηκε το 2014 προβλέπει ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος των έργων υποδομών που έχουν προγραμματιστεί μέχρι το 2022 (το 57%) θα παραδοθούν το 2015 και 2016 με την αξία τους να ανέρχεται σε περίπου € 5,8 δισ. Αν υπολογίσουμε την γνωστή ελληνική καθυστέρηση λόγω του τραγικού 2015 (Τσίπρας-Βαρουφάκης), αλλά και την επιτάχυνση, με τα ανάλογα πριμ, που ακολούθησε για να τελειώσουν τα έργα μέχρι το Μάρτιο του 2017, οπότε και λήγει οριστικά η προηγούμενη προγραμματική περίοδος του ΕΣΠΑ, μπορούμε να καταλήξουμε αβίαστα στον υπολογισμό ότι στο διάστημα που ακολουθεί τους πρώτους μήνες του 2017 θα έχουμε λόγω της ολοκλήρωσης των έργων παραχώρησης μια σοβαρή μείωση του ΑΕΠ, εξ αυτού και μόνο του λόγου, της τάξεως του 1%-1,5% τουλάχιστον συνοδευόμενη με πολλές δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις ανεργίας.

Για να έχουμε μια αίσθηση της τάξεως μεγέθους τα 82 εκ. ετησίως που φιλοδοξεί να πάρει ο κ. Τσίπρας από τις άδειες (και με τα οποία υπόσχεται θαύματα ανάλογα των οποίων έχει να δει η ανθρωπότητα από την εποχή των πέντε ψωμιών και των δύο ψαριών), είναι 30-35 φορές λιγότερα χρήματα από αυτά που ξοδεύονται σε ετήσια βάση φέτος για τα έργα υποδομών.

Ο αρχικός σχεδιασμός της οικονομικής ανάκαμψης της χώρας προέβλεπε ότι η δραματική αυτή μείωση των έργων υποδομών θα υποκαθίστατο από πλευράς ΑΕΠ από έργα που συνδέονται με ιδιωτικοποιήσεις (αεροδρόμια, Ελληνικό, μαρίνες, λιμάνια κ.λπ.), τουριστικά έργα, ενεργειακά έργα και ιδιωτικές επενδύσεις.

Η άφιξη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και η καταστροφική πολιτική που ακολουθεί οδήγησε στην αναβολή και καθυστέρηση των ιδιωτικοποιήσεων, τα έργα από τις οποίες θα αργήσουν πολύ να ξεκινήσουν και πάντως θα είναι ελάχιστα το 2017. Όσο για τις ιδιωτικές επενδύσεις παραμένουν σταθερά στο απόλυτο ναδίρ, οι χαμηλότερες στην Ευρώπη, λόγω της εφιαλτικής φορολόγησης και της απροκάλυπτης εχθρότητας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στην επιχειρηματικότητα και τον ιδιωτικό τομέα.

Αποτέλεσμα. Αν δεν υπάρξει κάποιου είδους θεία επιφοίτηση της κυβέρνησης που να την μετατρέψει σε φιλελεύθερη (δεν αναμένεται) ή η πολύ σύντομη αντικατάστασή της (ερωτηματικό), η υπόθεση της αύξησης της ανεργίας λόγω μαύρου στα κανάλια θα ωχριά μπροστά στην αύξηση της ανεργίας και της μείωσης του ΑΕΠ λόγω της ολοκλήρωσης των μεγάλων παραχωρήσεων. Μιλάμε για δεκαπλάσια και βάλε.

Πως το λέει ο κ. Τσίπρας η ανάπτυξη θα έρθει ούτως ή άλλως. Ε λοιπόν μάλλον εννοούσε την ανεργία που θα έρθει ούτως ή άλλως…

*Προέδρου της Δράσης