Λ. Τσιτσογιαννοπούλου: Το σίριαλ του Ελληνικού πλησιάζει στο τέλος του

Δευτέρα 06 Μαρτίου 2017, 09:59 - Τελευταία ενημέρωση: 22:05
-A +A
Λ. Τσιτσογιαννοπούλου: Το σίριαλ του Ελληνικού πλησιάζει στο τέλος του

Τέλος στην σεναριολογία που διακινείται ότι οι κρατικές συμμετοχές που έχει το ΤΑΙΠΕΔ θα μεταβιβαστούν στη νέα θυγατρική του υπερ-Ταμείου, και άρα θα ακυρωθούν μια σειρά προγραμματισμένων ιδιωτικοποιήσεων, δίνει η εντεταλμένη σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου.

Μιλώντας στο liberal.gr, επισημαίνει ότι το επικαιροποιημένο Επιχειρησιακό Πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ παραμένει σχεδόν αναλλοίωτο, και εστάλη πρόσφατα στην κυβέρνηση, προκειμένου να πάρει προσεχώς την έγκριση του ΚΥΣΟΙΠ. Σε αυτό συγκαταλέγονται διαγωνισμοί, που έχουν κατά καιρούς προκαλέσει ουκ ολίγες έριδες ακόμη και εντός της κυβέρνησης, όπως το 17% της ΔΕΗ.

Μιλά επίσης για το νέο διαγωνισμό πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ, για τον οποίο λέει ότι θα προκηρυχθεί σύντομα και θα τρέξει με διαδικασία Fast Track, ενώ επισημαίνει ότι το σίριαλ του Ελληνικού πλησιάζει στο τέλος του. Εντός του Μαρτίου, λέει η κα Τσιτσογιαννοπούλου, πρόκειται να επιλυθούν οι εκκρεμότητες που σέρνονται τόσους μήνες, τόσο με τα δασικά, όσο και με τα αρχαία γύρω από την έκταση του πρώην αεροδρομίου.

Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη

Ακόμη δεν έχει γίνει γνωστό το πλάνο με την επόμενη γενιά ιδιωτικοποιήσεων. Πότε θα το δούμε;

Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που έχει εγκρίνει το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ είναι παρόμοιο, με αυτό που είχε δοθεί προς έγκριση στην Βουλή, τον Απρίλιο του 2016. Θα δείτε σε αυτό ελάχιστες τροποποιήσεις που ουσιαστικά δεν αφορούν τα έργα, αλλά περισσότερο το χρονοδιάγραμμα και τις δεσμεύσεις που έχουμε ως προς τον τρόπο που θα ολοκληρωθεί η κάθε επένδυση. Αυτή την στιγμή έχουν ήδη δώσει προς έγκριση στα αρμόδια κυβερνητικά όργανα το νέο τροποποιημένο μας πρόγραμμα, και αναμένουμε ουσιαστικά την έγκρισή του από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).

Θεωρούμε ότι είναι θέμα ολίγων εβδομάδων, ότι έως το τέλος του μήνα θα έχουμε πλέον μια σαφή εντολή από την κυβέρνηση για να προχωρήσουμε και στις νέες αποκρατικοποιήσεις. Παρ’ όλα αυτά θα ήθελα να τονίσω ότι αυτή την στιγμή υπάρχουν επενδυτές που επιδεικνύουν ενδιαφέρον για αρκετές νέες ιδιωτικοποιήσεις που πρόκειται να προκηρυχθούν τους επόμενους μήνες, και έως το τέλος του χρόνου.

Έτσι θα βάλουν σε τροχιά ολοκλήρωσης και τα δικά τους bussiness plan. Να θυμίσω ότι αρκετά από τα έργα που έχουμε στο πρόγραμμά μας, είτε είχαν προκηρυχθεί ξανά στο παρελθόν, είτε είχαν βγει εκτός πλαισίου ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή πριν την ίδρυσή του, το 2011.

Μια τέτοια ιδιωτικοποίηση που είχε φτάσει σχεδόν σε σημείο ολοκλήρωσης, αφορά το ΔΕΣΦΑ…

Σωστά. Ο ΔΕΣΦΑ σύμφωνα με τα όσα έχει πει και ο υπ. Ενέργειας Γ. Σταθάκης είναι μια ιδιωτικοποίηση που σύντομα θα έρθει στο προσκήνιο, αφού θα γίνει νέος διαγωνισμός πώλησης του 66%. Έχουμε μάλιστα πρόθεση να καταφέρουμε την ολοκλήρωση του διαγωνισμού εντός του 2017.

Δηλαδή η διαδικασία θα τρέξει με ρυθμό Fast Track;

Ναι, υπάρχει αυτή η δυνατότητα, καθώς μπορούμε να το προχωρήσουμε τάχιστα μέσω σύντμησης διαδικασιών και φάσεων. Στην πράξη, μπορεί ο διαγωνισμός να μην μείνει στον αέρα 6 και 8 μήνες όπως θα περίμενε κάποιος, αλλά να συντμηθεί αυτή η διαδικασία στους 3-4 μήνες, εφόσον πρόκειται για έργο αρκετά ώριμο. Με άλλα λόγια θα μπορούσαμε να έχουμε πλειοδότη στο τέταρτο τρίμηνο του έτους.

Το απρόβλεπτο στοιχείο είναι αφενός η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, αφετέρου από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Εφόσον αυτά κινηθούν γρήγορα, τότε θα ολοκληρωθεί τάχιστα ο διαγωνισμός. Εννοείται ότι θα προσληφθεί αποτιμητής που θα κάνει νέα αποτίμηση της εταιρείας.

Λέτε λοιπόν ότι μόλις εγκριθεί από το ΚΥΣΟΙΠ το νέο Επιχειρησιακό Πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ (Asset Development Plan), θα σταματήσει και η σεναριολογία γύρω από την ακύρωση πολλών προγραμματισμένων ιδιωτικοποιήσεων, και την μεταφορά των ποσοστών πολλών κρατικών εταιρειών στην νέα Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) του υπερ-Ταμείου. Σεναριολογία, που συντηρούν με δηλώσεις τους κορυφαίοι υπουργοί της κυβέρνησης…  

Αυτό που λέω είναι ότι ο νόμος του υπερ Ταμείου είναι αρκετά σαφής, και οι εταιρείες που θα μεταφερθούν στην ΕΔΗΣ αναφέρονται στο παράρτημα Δ. Εφόσον δηλαδή υπάρχει νόμος, θεωρούμε ότι η διαδικασία αυτή θα προχωρήσει κανονικά, δίχως σημαντικές τροποποιήσεις. Από εκεί και πέρα, ως προς τα όσα διαβάζω και εγώ να γράφονται για τα assets του ΤΑΙΠΕΔ ότι ενδέχεται να μεταφερθούν επίσης στην ΕΔΗΣ, είναι κάτι που δεν μπορώ να σχολιάσω. Ξέρω μόνο ότι το πρόγραμμά μας, εφόσον εγκριθεί είναι πολύ συγκεκριμένο. 

Ο καβγάς όπως γνωρίζετε, γίνεται για το πάπλωμα της ΔΕΗ, και το ποσοστό 17% που έχει το ΤΑΙΠΕΔ προς ιδιωτικοποίηση. Με αυτό τι θα συμβεί;

Το δικό μας το πρόγραμμα, όπως σας είπα, δεν έχει τροποποιηθεί δεδομένου ότι είναι παρόμοιο με αυτό του Απριλίου του 2016.

Σας άκουσα να μιλάτε στο οικονομικό φόρουμ των Δελφών για μια σειρά από κομβικά assets, όπως το Ελληνικό και μια σειρά ζητήματα, σαν την γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου για τα δασικά ή το περίφημο μνημόνιο επενδυτή -υπ. Πολιτισμού για τα αρχαία. Τι εμποδίζει την ολοκλήρωσή τους;  

Σας θυμίζω ότι το υπ. Πολιτισμού άλλαξε ηγεσία, και η νέα υπουργός κα Κονιόρδου έπρεπε να ενημερωθεί πλήρως για την κατάσταση στο Ελληνικό. Τώρα λοιπόν που η ενημέρωση ολοκληρώθηκε, και το υπουργείο ήρθε σε επικοινωνία με τον επενδυτή, η στάση του ΥΠΠΟ θεωρώ ότι θα είναι αυτή που καλύπτει νομικά και τις δύο πλευρές, προκειμένου να μπορέσει να ολοκληρωθεί η επένδυση, και δίχως μελλοντικά κολλήματα. Τι θα πει αυτό; Ότι με βάση την νομοθεσία, η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) θα επιλύσει το θέμα, και είμαστε ιδιαίτερα αισιόδοξοι για το αποτέλεσμα που θα προκύψει, κάτι που είναι και σε γνώση του επενδυτή. Αν δεν περάσει πρώτα από ΚΑΣ, δεν θα μπορέσει διαφορετικά να αδειοδοτηθεί αυτό το έργο.

Σας ρωτώ ωστόσο, επειδή η συζήτηση ότι το ζήτημα με τα αρχαία στο Ελληνικό πρόκειται να περάσει από το ΚΑΣ, σέρνεται εδώ και κάμποσους μήνες…

Είναι σωστό αυτό που λέτε. Ήταν τον Αύγουστο του 2016 όταν έγινε η πρώτη ανακοίνωση πως υπάρχει αρχαιολογικό ζήτημα στο ακίνητο. Η αλήθεια είναι ότι οι εισηγήσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες Αρχαιοτήτων και Μνημείων ήθελαν και αυτές κάποιο χρόνο, προκειμένου να τεκμηριωθούν και να στοιχειοθετηθούν. Τώρα πλέον έχουν ολοκληρωθεί, και θεωρούμε ότι το ΚΑΣ θα συγκληθεί εντός Μαρτίου.

Και ως προς το δασικό ζήτημα;

Και αυτό είναι ένα θέμα για το οποίο πιστεύουμε ότι θα λυθεί εντός Μαρτίου. Έχουμε την γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους – που επίσης πήρε το χρόνο της- και θεωρούμε ότι όλη η διαδικασία γύρω από την οριοθέτηση των δασικών τμημάτων θα κινηθεί γύρω από αυτήν.

Στο φόρουμ των Δελφών επιλέξατε να αναφερθείτε σε μια σειρά νέες ιδιωτικοποιήσεις, όπως το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Μπορεί να δούμε προσεχώς να προκηρύσσεται ένα πακέτο με κάποια από τα δέκα περιφερειακά λιμάνια;  

Τα λιμάνια μαζί με τις μαρίνες συγκαταλέγονται στο πρόγραμμά μας, αλλά δίνουμε προτεραιότητα στην Αλεξανδρούπολη λόγω της στρατηγικής της σημασίας. Θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρχει πολύ καλό τάιμινγκ για κάθε ιδιωτικοποίηση, και δεν πιστεύουμε ότι πρέπει να βγουν ταυτόχρονα σε διαγωνισμό και τα δέκα λιμάνια μαζί.

Η προτεραιότητά μας είναι να τρέξουμε διαγωνισμούς για εκείνα τα λιμάνια που αφενός συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον, αφετέρου έχουν περιθώρια ανάπτυξης και ενδεχομένως έχουν γίνει σε αυτά επενδύσεις, που όσο μένουν χωρίς επενδυτή, θα απαξιώνεται η αξία τους. Προτεραιότητα έχουν και όσα προσφέρονται για κρουαζιέρα.

Ένα από τα ζητήματα που σέρνεται είναι αυτό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ναι μεν έχει κλείσει διαγωνιστικά, ωστόσο εκκρεμεί ακόμη η απόφαση από το υπ. Υποδομών για τις επιδοτήσεις των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών. Μια απόφαση που όσο καθυστερεί να εκδοθεί, τόσο καθυστερεί και το κλείσιμο του φακέλου στις Βρυξέλλες με τα 750 εκατ. ευρώ των παράνομων κρατικών επιδοτήσεων…

Θεωρώ ότι βρίσκεται σε εξέλιξη μια διαδικασία κατά την οποία ολοκληρώνονται μια σειρά εκκρεμότητες προκειμένου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μπορέσει να πάρει τις επιδοτήσεις για τις άγονες γραμμές. Είναι και αυτό κάτι που θα έχουμε κλείσει τις επόμενες εβδομάδες, προκειμένου να εισπράξουμε το τίμημα ως το τέλος Μαρτίου. Ήδη, έχουν γίνει αρκετοί γύροι συζητήσεων και αυτή την στιγμή είμαστε στην τελική φάση για το οικονομικό κλείσιμο του έργου.

Εμποδίζει την λειτουργία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η πρόθεση της ηγεσίας του υπ. Υποδομών για λήψη νέας σιδηροδρομικής άδειας από τον ΟΣΕ;

Δεν νομίζω ότι αυτό εμποδίζει σε τίποτα την λειτουργία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η ενίσχυση των άγονων γραμμών, προφανώς παραμένει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και από εκεί και πέρα, έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μας μέχρι να εμφανιστεί άλλος ανταγωνιστής, που θα ζητήσει κι αυτός μερίδιο από την συγκεκριμένη επιδότηση.

Πείτε μας τέσσερα-πέντε παραδείγματα χαρακτηριστικών περιπτώσεων περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου, για τα οποία η ιδιωτικοποίηση φέρνει προφανή οφέλη, και άρα ακυρώνεται η κουβέντα περί ξεπουλήματος. Κουβέντα που συνεχίζει να υφίσταται στο δημόσιο διάλογο…

Καταρχήν, σας θυμίζω την περίπτωση της Εγνατίας Οδού, που δίχως νέο διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης, ενδεχομένως οι σχεδιαζόμενοι νέοι σταθμοί διοδίων να αργήσουν και άλλο να ολοκληρωθούν. Και αυτό καθώς τα δάνεια που έχει λάβει κατά το παρελθόν η Εγνατία Οδός δεν θα μπορέσουν να καλυφθούν, δίχως να υπάρχουν έσοδα.

Τρανό επίσης παράδειγμα ως προς την σημασία των ιδιωτικοποιήσεων είναι τα πάμπολλα νομικά και τεχνικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα δημόσια ακίνητα, και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο και εμείς προσπαθούμε να τα «καθαρίσουμε», προκειμένου και να μπορέσουμε να τα αξιοποιήσουμε.

Οι επενδυτές θέλουν να πάρουν ένα προϊόν όσο πιο έτοιμο γίνεται. Αν εμείς καταφέρουμε και τους δώσουμε αυτό που ζητούν, όχι μόνο θα εισπράξουμε μεγαλύτερο τίμημα, αλλά και ίσως καταφέρουμε να το χρησιμοποιήσουμε ως μέσο πίεσης προκειμένου να παζαρέψουμε περισσότερα αντισταθμιστικά ωφελήματα, όπως δέσμευση για θέσεις εργασίας, επενδύσεις, κλπ. Έτερο παράδειγμα που μπορώ να σκεφτώ εύκολα είναι οι υποδομές, όπως τα λιμάνια, αρκετά εκ των οποίων υπολειτουργούν, και διαθέτουν τεράστια περιθώρια ανάπτυξης.

Σας φέρνω για παράδειγμα το λιμάνι και την μαρίνα στη Μύκονο, τα οποία και λειτουργούν πολύ κάτω από τις πραγματικές τους δυνατότητες. Και σίγουρα η Μύκονος έχει και το δυνατό της χαρτί, έναν βραχίονα για κρουαζιερόπλοια, σημαντικά όμως μικρότερης δυναμικότητας από αυτήν που μπορεί να σηκώσει το νησί. Τέτοια είναι και η περίπτωση της μαρίνας Αλίμου, όπου ο προηγούμενος διαγωνισμός απέβη άγονος, παρ’ ότι στην πρώτη φάση είχαν υπάρξει δεκάδες ενδιαφερόμενοι. Η συγκεκριμένη μαρίνα έχει αρκετά θέματα προς επίλυση, όπως αδειοδότηση, καταπατήσεις, μισθωτές που συνεχίζουν να μην πληρούν τις υποχρεώσεις τους.

Όλα αυτά τα ξεκαθαρίζουμε, ώστε ως το τέλος του έτους να προκηρύξουμε την συγκεκριμένη εκδήλωση ενδιαφέροντος.

-A +A

Ροή Ειδήσεων

Παρασκευή 06/12/2019
Σελίδα με όλες τις ειδήσεις

Δημοφιλέστερα Άρθρα