Η κινεζική αντεπίθεση μόλις άρχισε

Η κινεζική αντεπίθεση μόλις άρχισε

Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου

Και ενώ ο αμερικανικός χρηματιστηριακός δείκτης S&P 500 πραγματοποιεί έναν τριγωνικό σχηματισμό, ακριβώς κάτω από τον κινητό μέσο των 50 ημερών, που προδιαθέτει για το ξέσπασμα μιας σημαντικής κίνησης στις χρηματιστηριακές αγορές, η Κίνα φαίνεται να διαμορφώνει ένα επιθετικό σκηνικό στο εσωτερικό της χώρας.

Ο κινεζικός τηλεοπτικός σταθμός προβολής ταινιών CCTV 6, πρόβαλε τρεις παλαιές αντιαμερικανικές ταινίες από τον πόλεμο της Κορέας. Τις ταινίες “Ηρωικοί Γιοί και Κόρες” (Heroic Sons and Daughters / 1964), “Μάχη στο Όρος Σανγκαλίν” (Battle on Shangganling Mountain / 1954) και “Επίθεση - Έκπληξη” (Surprise Attack / 1960).

H εθνικιστική έκρηξη στο εσωτερικό της Κίνας και το αντιαμερικανικό μένος, συνεχίστηκε με την αναρρίχηση στις υψηλές θέσεις της δισκογραφίας, του τραγουδιού με τίτλο: “Εμπορικός πόλεμος” και με στίχους όπως “Θέλεις να μιλήσουμε; Θα μιλήσουμε! Θέλεις να πολεμήσουμε; Ας πολεμήσουμε! Θέλεις να μας τρομάξεις; Μόνο στο όνειρο σου!”

Ταυτόχρονα, εμφανίζονται ολοένα και περισσότερα εστιατόρια, τα οποία σημειώνουν στους τιμοκαταλόγους τους, πως υπάρχει μια επιπλέον χρέωση 25% για Αμερικανούς πελάτες, η οποία ακολουθείται από μια υποσημείωση που αναφέρει, πως “αν δεν καταλαβαίνετε το γιατί, απευθυνθείτε στην Αμερικανική Πρεσβεία”.

Στο Weibo, στο βασικό κινεζικό microblogging website όλο και περισσότεροι χρήστες με σημαντική επιρροή, αναφέρουν πως αφού ο Πρόεδρος Τραμπ, δημιουργεί πρόβλημα στην Huawei, τότε και οι Κινέζοι θα πρέπει να σταματήσουν να χρησιμοποιούν τα iPhones και τα προϊόντα της Apple. Μάλιστα η πρόθεση της κινεζικής κυβέρνησης να στηρίξει με φορολογικές απαλλαγές την Huawei και τις υπόλοιπες πληγείσες εταιρίες, θα συμβάλει στην ενδυνάμωση των εσωτερικών πωλήσεων των κινεζικών προϊόντων τεχνολογίας.

Επιπλέον, μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι όπως η Jinggang Motors, απαγόρευσαν στα στελέχη και στους υπαλλήλους τους να χρησιμοποιούν iPhones, τους επιβάλουν να αγοράσουν Huawei και τους προτρέπουν μέσω κινήτρων να αγοράζουν μόνο κινεζικά οχήματα. Τους απαγορεύουν να γευματίζουν στις αλυσίδες των McDonald''s και Kentucky Fried Chicken, να καταναλώνουν προϊόντα της P&G (Proctor & Gamble) και της Amway. Τέλος, τους απαγορεύεται να ταξιδέψουν στις ΗΠΑ και η παράβαση των ανωτέρω απαγορεύσεων οδηγεί στην άμεση απόλυση των εργαζομένων.

Η απαγόρευση της αγοράς και κατανάλωσης αμερικανικών προϊόντων που παράγονται στην Κίνα, θέτει σε άμεσο κίνδυνο την βιωσιμότητα των αμερικανικών εταιριών οι οποίες επιχειρούν στον κινεζικό έδαφος. Άλλωστε το 75% της παραγωγής αυτών των εταιριών απευθύνεται στην εγχώρια κινεζική αγορά, το 18% κατευθύνεται στις αγορές της Νοτιοανατολικής Ασίας και μόλις το 7% εξάγεται στις ΗΠΑ.

Με κάθε τρόπο, οι Κινέζοι δηλώνουν αποφασισμένοι να ακολουθήσουν το σκληρό δρόμο του εμπορικού πολέμου με τις ΗΠΑ, ενστερνιζόμενοι παλαιές δοκιμασμένες πρακτικές, πατριωτικής και εθνικιστικής αφύπνισης του κινέζων πολιτών. Και όπως φαίνεται προετοιμάζονται για πόλεμο διαρκείας. Όσο και να μας φαίνεται κάτι τέτοιο, γεωγραφικά μακρινό και οικονομικά ανώδυνο, ας θυμηθούμε την ιστορία με τα βουβάλια που πάλευαν στο βάλτο. Αν μέσα στην εξίσωση εντάξουμε και την τεχνική εικόνα του S&P 500, τότε σίγουρα θα ζήσουμε ενδιαφέρουσες στιγμές.

*Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.