Η άλλη πλευρά του λόφου

Η άλλη πλευρά του λόφου

Του Λέανδρου Τ. Ρακιντζή*

Δανείζομαι τον τίτλο από το ομώνυμο (the other side of the hill) βιβλίο του στρατιωτικού – ιστορικού συγγραφέα Sir B.Lidell Hart, στο οποίο γράφει ότι ο Wellighton είπε, ότι νίκησε τον Μ. Ναπολέοντα στο Βατερλό, γιατί ήξερε τι συμβαίνει πίσω από την άλλη πλευρά του λόφου δηλαδή ήξερε τα πάντα για τον εχθρό και προσάρμοζε τη στρατηγική του.

Η χώρα μας είναι περιτοιχισμένη από διάφορες μη φιλικά διακείμενες χώρες, που διεκδικούν με διαφόρους τρόπους και βαθμό επικινδυνότητας εθνικό χώρο και εθνικό πλούτο, αντιμετωπίζει ένα σωρό προβλήματα από οικονομικά γιατί μπορεί να βγήκαμε από τα μνημόνια και να βρισκόμαστε στη φάση της επισφαλούς λόγω των εξωτερικών προκλήσεων αναπτύξεως, εσωτερικά με διάφορα κοινωνικά φαινόμενα, που μολονότι ασήμαντα εάν δεν αντιμετωπισθούν έγκαιρα μπορεί να προκαλέσουν διχασμό, διεθνή γιατί πρέπει να επιλέξει και δημιουργήσει διακρατικές σταθερές συμμαχίες για την εδραίωση της γεωπολιτικής της θέσης και να αυξήσει παρά τη μη φιλική στάση κάποιων ηγετών την επιρροή της στους διεθνείς οργανισμούς, που μετέχει και κυρίως να αντιμετωπίσει τα μεγάλα στοχευμένα προβλήματα των προσφύγων και μεταναστών, που απαιτούν μακροχρόνιο σχεδιασμό λύσεως τους με τόλμη και χωρίς πολιτικά παιχνίδια.

Κάθε πρόβλημα έχει τη δικιά του ιδιαιτερότητα και τον δικό του τρόπο προσεγγίσεως και επιλύσεως του πάντοτε όμως με πλήρη γνώση  με το τι συμβαίνει από την άλλη πλευρά του λόφου, γιατί παρ' ημίν συνήθως προβάλλομε και αναπτύσσουμε τη δικιά μας άποψη και μάλιστα σε προσωπικό επίπεδο, χωρίς να γνωρίζομε ή να μας ενδιαφέρουν τα σχέδια της άλλης πλευράς με αποτέλεσμα από δικιά μας αμέλεια ή πλημμελούς προετοιμασίας ή πολιτικού δισταγμού παρά κάποιες προειδοποιήσεις  να έχομε υποστεί σοβαρές ήττες σε πολεμικό ή διπλωματικό με πρόσφατο παράδειγμα τη συμφωνία Τουρκίας -Λιβύης ή πολιτικό επίπεδο και φυσικά πάντα να φταίνε οι άλλοι.

Όλες οι χώρες για κάθε ενέργεια τους ακολουθούν τις οδηγίες από κάποιο κέντρο εξουσίας και στις δημοκρατίες από τις νόμιμα εκλεγμένες κυβερνήσεις, που για να διαμορφώσουν γνώμη  και απόφαση συμβουλεύονται ειδικούς συμβούλους για κάθε θέμα, εμπειρογνώμονες, πεπειραμένους υπαλλήλους ακόμα και συνταξιούχους και σε κάθε περίπτωση υπάρχει τουλάχιστον ένα think tank ,πολύ υψηλού επιπέδου και με πλήρη πληροφόρηση και  τεχνικά μέσα ,που να έχει μελετήσει διεξοδικά το θέμα και να συμβουλεύει υπεύθυνα. Σήμερα την εποχή της υψηλής τεχνολογίας και των τεχνικών δορυφόρων δεν χρειαζόμαστε Μάτα Χάρι για την άντληση πληροφοριών, αλλά σωστή ανάλυση των δεδομένων, που αποκτώνται από διάφορες πηγές ημεδαπές ή άλλων αλλοδαπών υπηρεσιών , αλλά πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή για τις fake πληροφορίες.

Δεν γνωρίζω  ούτε μου επιτρέπεται  να σχολιάζω πληροφορίες  για την εθνική άμυνα, τις διπλωματικές κινήσεις της κυβέρνησης ή την ύπαρξη ή μη τζιχαντιστών  και τους σχετικούς κινδύνους, για τα οποία θέματα είναι αρμόδιες οι υπηρεσίες πληροφοριών των ενόπλων δυνάμεων, η ΚΥΠ και το ΥΠ.ΕΞ., αλλά από πληροφορίες των ΜΜΕ διαφαίνεται μια έντονη διπλωματική  κινητικότητα από τη κυβέρνηση σε πολλά επίπεδα και σε ρυθμούς, που δεν τους είχαμε συνηθίσει, που σημαίνει ότι επιτέλους έγινε η κατάλληλη προετοιμασία και αξιοποίηση των ευκαιριών, που είναι άριστος οιωνός καλών ειδήσεων για τα εθνικά θέματα και ότι τα ελληνικά  think tank γνωρίζουν πλέον επαρκώς την άλλη πλευρά του λόφου μολονότι είναι απρόβλεπτη αλλά και από τις συζητήσεις στα ΜΜΕ υπάρχει άφθονη πληροφόρηση των πολιτών.

Για το ζήτημα όμως των προσφύγων-μεταναστών, που στη ουσία είναι δύο διαφορετικά  θέματα, στη πράξη όμως επιζητείται ενιαία λύση γιατί φαίνονται αλληλένδετα , αλλά επειδή στηρίζονται σε διαφορετικές προϋποθέσεις πρέπει να εξετασθούν  και επιλυθούν χωριστά.

Η ύπαρξη προσφύγων προϋποθέτει πόλεμο ή ένοπλη σύγκρουση από την οποία να προκύπτει κίνδυνος ζωής για τον πρόσφυγα και την οικογένεια του προς αποφυγή του οποίου μπορεί να καταφύγει σε γειτονική χώρα και να ζητήσει άσυλο, που εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις να του χορηγηθεί σύμφωνα με τη συνθήκη  της Γενεύης περί προσφύγων.

Οι οικονομικοί μετανάστες είναι τα άτομα που σε αναζήτηση καλύτερης τύχης ή εργασίας  εγκαταλείπουν τη πατρίδα τους και προσπαθούν μέσω χωρών διελεύσεως , όπως είναι η χώρα μας, να μεταβούν στη Δυτική Ευρώπη, αλλά εγκλωβίζονται εδώ και προσπαθούν να χαρακτηριστούν πρόσφυγες. Η  χώρα της προελεύσεως ποικίλει το 65ο\ο είναι Αφγανοί ,το 20ο\ο από την Υποσαχάρια Αφρική και το 10ο\ο Αλγερινοί. Το σύνολο σχεδόν των μεταναστών  κατευθυνόμενο εισβάλλει μέσω Τουρκίας στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου κυρίως Λέσβο, Χίο, Σάμο και αυτή τη στιγμή διαβιούν σε hot-spot καταμετρημένοι στη Μόρια 20.000 περίπου ,στη Χίο  8.000 και στη Σάμο 8.000 περίπου, που όλοι ισχυρίζονται ότι είναι πρόσφυγες και ζητούν άσυλο, αλλά υπάρχει επίσης ένας άγνωστος μεγάλος αριθμός μη καταγεγραμμένων μεταναστών που περιφέρεται ανέλεγκτα.

Όλες οι δημόσιες υπηρεσίες στα νησιά που εμπλέκονται με τους μετανάστες έχουν ξεπεράσει  κατά πολύ τα όρια τους και η κατάσταση χειροτερεύει ιδίως από τις παρεμβάσεις των διαφόρων ΜΚΟ ακόμα και στη λειτουργία των δημοσιών υπηρεσιών ενώ διαχειρίζονται ανέλεγκτα τις χορηγίες της Ε.Ε. Γεγονός είναι ότι οι συνθήκες διαβίωσης στα διάφορα ΚΥΤ δεν είναι οι καλύτερες δυνατές και ότι υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στην εξέταση των αιτήσεων για τη χορήγηση του προσφυγικού ασύλου, αλλά αυτά δεν δικαιολογούν τα πρόσφατα επεισόδια εκ μέρους των Αφγανών στη Μόρια ούτε τις διαδηλώσεις των ιδίων στη πόλη της Μυτιλήνης, γιατί είναι απλώς παράνομοι μετανάστες φιλοξενούμενοι στη χώρα μας, πράγμα που πρέπει να καταλάβουν όχι μόνο αυτοί, αλλά και  οι διάφοροι εμπλεκόμενοι ή μη στο πρόβλημα που επιδιώκουν πολιτικά οφέλη με ξένα κόλλυβα.

Νομίζω, ότι η κατάλληλη στιγμή  να εξετασθεί το μεταναστευτικό ζήτημα από την άλλη πλευρά του λόφου και με δεδομένο, ότι η αποστολή μεταναστών στη χώρα μας  και στην Ευρώπη από τη Τουρκία είναι το ισχυρότερο της όπλο και δεν πρόκειται να σταματήσει οικιοθελώς να το χρησιμοποιεί.

Ας εξετάσουμε όμως τις άλλες πλευρές του λόφου που συνιστούν αρνητικούς παράγοντες στην επίλυση του μεταναστευτικού προβλήματος,

Α] Δεν γνωρίζομε τον αριθμό των ΜΚΟ, τη σύνθεση τους, τη νομιμοποίηση τους, τη διαχείριση των χορηγιών, για τα οποία υπάρχει σωρεία από  επίσημες καταγγελίες από τους τοπικούς ΟΤΑ και ταλαιπωρημένους πολίτες.

Β] Δεν έχει καταρτιστεί ένας κατάλογος κρατών με καταστάσεις που δικαιολογούν τη χορήγηση στους πολίτες τους τη σύμφωνα με τη συνθήκη της Γενεύης περί προσφύγων ασύλου, ώστε να μπει αυτόματη φραγή στις αιτήσεις για προσφυγικό άσυλο με αποτέλεσμα να μη καθυστερεί η εξέταση των αιτήσεων και ούτε ο Αφγανοί να απαιτούν τη χορήγηση προσφυγικού ασύλου, που δεν δικαιούνται.

Γ] Δεν έχουν μελετηθεί τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των διαφόρων φυλών των μεταναστών, ώστε να λαμβάνεται πρόνοια για τον διαχωρισμό τους  για να αποφεύγονται οι μεταξύ τους συμπλοκές, αλλά και οι ομαδοποιήσεις που αποτελούν εν δυνάμει κινδύνους και οι επιδεικνύοντες έντονη παραβατική συμπεριφορά να απελαύνονται μεμονωμένα,

Στο πλαίσιο αυτός πρέπει να θεσπισθεί εκ νέου το άρθρο 74 Π.Κ. ώστε με τη καταδίκη για παράνομη είσοδο στη χώρα να διατάσσεται και η απέλαση, Επίσης, στην περίπτωση, που κάποιοι ζητήσουν να παραμείνουν στη χώρα να καθοριστούν συγκεκριμένα προσόντα π.χ. ειδικότητες ή θρήσκευμα κλπ και για αυτό υπάρχει μια ωραία ένδειξη η καθολική εκκλησία στο Βαθύ της Σάμου, που ήταν πολλά χρόνια κλειστή, άρχισε πάλι να λειτουργεί τις Κυριακές με πιστούς καλοντυμένους μετανάστες προφανώς από τη γαλλόφωνη Αφρική.

Νομίζω ότι τα διάφορα Ινστιτούτα σκέψεις μπορεί  με πολλούς τρόπους να βοηθήσουν στην επεξεργασία και παρουσίαση των παραπάνω, που ασφαλώς θα ληφθούν υπόψη από τους αρμοδίους.

* Ο Λέανδρος Τ. Ρακιντζης είναι Αρεοπαγίτης ε.