H απλή αναλογική απειλή για τον χώρο που κατείχε το ΠΑΣΟΚ

H απλή αναλογική απειλή για τον χώρο που κατείχε το ΠΑΣΟΚ

Του Γιάννη Σουλαδάκη

Οι επόμενες εκλογές, όποτε και αν γίνουν, θα γίνουν με την απλή αναλογική όπως την ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ, διότι δεν υπάρχουν οι αναγκαίες 200 ψήφοι για να αλλάξει ο εκλογικός νόμος και να εφαρμοστεί αμέσως.

Οι επόμενες εκλογές θα είναι δυο σταδίων, το πρώτο στάδιο θα είναι η απλή αναλογική του ΣΥΡΙΖΑ, που το πιο πιθανό για να μην ισχυριστώ βέβαιο, δεν θα δώσει κυβέρνηση  που θα πάρει ψήφο εμπιστοσύνης στην Βουλή. 

Το δεύτερο στάδιο, που θα γίνει αμέσως μετά οι νέες εκλογές θα γίνουν  με τον όποιο νέο εκλογικό νόμο ψηφίσει η Νέα Δημοκρατία, με λίστα όσον αφορά τον τρόπο εκλογής βουλευτών, αλλά και με άγνωστο αριθμό κομμάτων.

Με οποιαδήποτε προσέγγιση, αν επιχειρηθεί να προσεγγιστεί το πότε πρέπει να ψηφιστεί ο νέος εκλογικός νόμος, η σωστή απάντησή είναι τώρα, η εν πάση περιπτώσει το ταχύτερο δυνατόν. 

Αυτή η επιλογή είναι και υπέρ της πολιτικής σταθερότητας, διότι καθαρίζει το τοπίο, αλλά και υπέρ των κομμάτων για να ξεκαθαρίσουν την πορεία τους, τις επιλογές τους, ακόμη θα κριθεί η βούληση του πολιτικού συστήματός των κομμάτων για συναινετικές διαδικασίες, για διαδικασίες πολιτικής συνεννόησης.

Βέβαια η πρόσφατη ψήφιση του νόμου για του πως θα συμμετέχουν οι απόδημοι Έλληνες στις εκλογές, εκ των πραγμάτων είναι μια μερική παρέμβαση στον εκλογικό νόμο της απλής αναλογικής.

Οι βεβαιότητες που υπήρχαν με τον νόμο που έγιναν οι πρόσφατες εκλογές, πχ οι νομοτέλειες για τις μονοεδρικές, διεδρικές, τριεδρικές, τετραεδρικές περιφέρειες, παύουν να ισχύουν, έτσι το  ποια κόμματα πχ το πρώτο, το δεύτερο, το τρίτο κλπ. εκλέγουν βουλευτές και τελικά το ποιοι εκλέγονται παύουν να υπάρχουν, οι κατανομές ξεκινάνε από την αρχή. Όσοι λοιπόν Βουλευτές λειτουργούσαν με τη σιγουριά της  νομοτέλειας, δηλαδή του πως μοιραζόταν οι έδρες σε αρκετούς νομούς με βάση του πόσες έδρες έχει ο νομός, πρέπει να το ξεχάσουν.

Μετά τις επόμενες εκλογές, όποτε και αν γίνουν, η ανθρωπογεωγραφία της Βουλής ιδιαίτερα για τα μικρομεσαία κόμματα θα αλλάξει ριζικά, έτσι η αφετηρία σε μια προσπάθεια απορευστοποίησης και σταθεροποίησης του πολιτικού κομματικού συστήματος θα έχει άλλα πρόσωπα, πιθανά και άλλα κόμματα στο προσκήνιο.

Με αυτό το δεδομένο η ρευστοποίηση του πολιτικού συστήματος, της διάταξης των πολιτικών κομμάτων, πρέπει να θεωρείται δεδομένη με κίνδυνο ακυβερνησίας, επομένως μην περιμένουμε ότι στις αμέσως επόμενες εκλογές, όποτε και αν γίνουν θα έχουμε τα ίδια κόμματα.

Όπως είναι τώρα τα δεδομένα, η σε σύντομο χρόνο ψήφιση του νέου εκλογικού νόμου, πολιτικά είναι και αναγκαίο και σωστό, ακόμη  και από καθαρά μικροκομματική σκοπιά είναι υπέρ του κομματικού συμφέροντος όλων των κομμάτων. 

Είναι προφανές ότι η σημερινή κυβέρνηση πρέπει το συντομότερο δυνατό να φέρει νέο εκλογικό νόμο, ώστε προσδιορίζοντας του πως θα γίνουν οι μεθεπόμενες εκλογές, να περιορίσει την πολιτική ρευστότητα, δηλαδή το ποσό μικρότερος παραπέρα κατακερματισμός των πολιτικών δυνάμεων θα προκύψει.

Τώρα θα κριθεί και η ευθύνη των λοιπών πολιτικών κομμάτων, όταν μάλιστα πανευρωπαϊκά βλέπομε ότι ενισχύονται οι τάσεις για την ενίσχυση της κυβερνησιμότητας, ιδιαίτερα θα κριθεί η ευθύνη με βάση τις θέσεις που κατά καιρούς έχουν πάρει, έχουν ψηφίσει αλλά και εφαρμόσει.

Είναι προφανές άλλα και αναγκαίο, όσο το δυνατόν ταχύτερα να ψηφιστεί ο νέος εκλογικός νόμος που θα εφαρμοστεί στις μεθεπόμενες εκλογές, ώστε να προλάβει τις περαιτέρω αρνητικές παρενέργειες του περαιτέρω κατακερματισμού. 

Ο χώρος που διακυβεύεται περισσότερο, ο περαιτέρω κατακερματισμός λόγω απλής αναλογικής,  είναι αυτός που ιστορικά κατείχε το ΠΑΣΟΚ, διότι είναι ο χώρος από τον οποίο προέρχονται οι περισσότεροι που έχουν οδηγηθεί στην αποχή, στην αποστασιοποίηση, θεωρούν ότι πολιτικά και κομματικά είναι άστεγοι και το ΚΙΝΑΛ δεν τους ελκύει. 

Για το θέμα και τους λόγους έχω γράψει πολλές φορές, όμως κατά τα φαινόμενα σε πολιτικά ώτα μη ακουόντων, παρά το ότι είναι προφανές ότι το ΚΙΝΑΛ ούτε εσωτερική συνοχή έχει, ούτε καθαρά ιδεολογικοπολιτικά χαρακτηριστικά έχει, αλλά και τον ευρύτερο χώρο του επιχειρούν να τον καρπωθούν ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Δημοκρατία.

Με βάση λοιπόν τα παραπάνω, το λογικό είναι να μην αργήσει η ψήφιση του νέου εκλογικού νόμου, με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν οι 200 ψήφοι, ο νέος νόμος θα εφαρμοστεί στις μεθεπόμενες εκλογές, με βάση αυτήν την προοπτική μπορεί η Νέα Δημοκρατία να ψηφίσει όποιο νόμο θέλει,  πολιτικά όμως δεν είναι και τόσο εύκολο διότι θα τεθούν όλοι απέναντι της. 

Η γρήγορη ψήφιση του νέου εκλογικού νόμου είναι και προς το συμφέρον των ενδιάμεσων από άποψη επιρροής κομμάτων,  διότι δημιουργεί νέες σταθερές στο πολιτικό κομματικό περιβάλλον. 

Αυτές οι σταθερές από μόνες τους δεν αρκούν, διότι το μέλλον τους θα εξαρτηθεί και από τα θετικά η αρνητικά δημοσκοπικά δεδομένα τους, αν δίδουν δηλαδή προοπτική πολιτικής βιωσιμότητας και των ιδίων των κομμάτων, αλλά και των στελεχών τους στον χώρο της πολιτικής.

Το πως τα κόμματα θα αντιμετωπίσουν τον νέο εκλογικό νόμο και τι θέσεις θα πάρουν, θα κρίνουν την αξιοπιστία και την υπευθυνότητα τους, αν δηλαδή θα εναρμονιστούν με τις ανάγκες της χώρας αλλά και με τις ιστορικά δεδομένες θέσεις που πήραν το παρελθόν και αυτό αφορά κυρίως εκείνους που αυτοχρίονται κληρονόμοι του ΠΑΣΟΚ, διότι το ΠΑΣΟΚ υπήρχε και με τις πολιτικές του, όχι μόνο με πρόσωπα.

Όλοι τώρα θα κριθούν, αν ενδιαφέρονται τελικά για την θεσμική αναβάθμιση των λειτουργιών του πολιτικού συστήματος, διότι ο εκλογικός νόμος επηρεάζει σημαντικά τις μορφές οργάνωσης του πολιτικού συστήματος, τα προγράμματα, τα ίδια τα κόμματα και τις πολιτικές τους προτάσεις.

 

*Ο κ. Γιάννης Σουλαδάκης είναι τέως μέλος Εκτελεστικού Γραφείου της Κεντρικής Επιτροπής του ΠΑΣΟΚ