Έτσι να μπαίνουν οι βαθμοί στα σχολεία

Έτσι να μπαίνουν οι βαθμοί στα σχολεία

Του Ανδρέα Ζαμπούκα

Από χθες, άρχισε νέο σίριαλ έντασης με μια πληροφορία που θέλει τον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη, να επαναφέρει ένα παλιό καθεστώς στα ιδιωτικά σχολεία: Στις απολυτήριες γραπτές εξετάσεις της Γ΄ Γυμνασίου και της Γ΄ Λυκείου, τα θέματα σε κάθε μάθημα θα τα βάζουν δύο καθηγητές δημόσιου σχολείου οι οποίοι θα βαθμολογούν και τα γραπτά των μαθητών. Αυτοί οι ίδιοι καθηγητές του Δημοσίου θα έχουν και την ευθύνη της έκδοσης των απολυτηρίων, ενώ ο Σύλλογος Διδασκόντων του ιδιωτικού σχολείου θα κάνει μόνο το χαρακτηρισμό φοίτησης των μαθητών (έλεγχος απουσιών και διαγωγής).

Το σκεπτικό της επικείμενης απόφασης είναι ότι το απολυτήριο Γυμνασίου και το απολυτήριο Λυκείου θα πρέπει να έχουν αντιστοίχιση με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων και άρα να ελέγχονται από το δημόσιο.

Το ζήτημα είναι πως για άλλη μία φορά το Υπουργείο Παιδείας καταφέρνει να ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων. Πολύς θόρυβος, ανησυχία και επαναλαμβανόμενες παρεξηγήσεις εκατέρωθεν των «στρατοπέδων». Λες και η πολιτεία έχει την πολυτέλεια, ειδικά στις εποχές που ζούμε, να αναστατώνει τους πάντες και μάλιστα να αναλαμβάνει ρόλο «τιμητή» εναντίον της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Τι συμβαίνει στην πραγματικότητα

Οι βαθμοί των μαθητών που παίρνουν απολυτήριο σε Γυμνάσιο και Λύκειο, είναι κατά ένα μεγάλο μέρος πλασματικοί σε ιδιωτικά και δημόσια σχολεία. Το ίδιο το κράτος ακολουθεί μια χαλαρή και επιεική πολιτική, ώστε να πάρουν απολυτήριο όλοι οι μαθητές που φοιτούν στις δύο βαθμίδες. Άρα λοιπόν, η πολιτεία επιβάλλει με πρώτο διδάξαντα το δημόσιο σχολείο, την αναξιοκρατία στην βαθμολόγηση των μαθητών.

Οι βαθμοί των μαθητών της Γ Λυκείου στα δημόσια σχολεία, πρωτίστως και μετά στα ιδιωτικά, εν όψει Πανελληνίων, είναι απροκάλυπτα επιεικείς. Το 80% των μαθητών είναι «αριστούχοι» στα προφορικά!

Από τα ιδιωτικά σχολεία, ένα μικρό ποσοστό μπορεί πράγματι, να πριμοδοτεί περισσότερο σε όλες τις τάξεις τους βαθμούς. Αυτό όμως, δεν είναι δείγμα που αποδεικνύει κάποια διαφορά στην αξιολόγηση των μαθητών έναντι των δημοσίων σχολείων.

Ένα μεγάλο μέρος μαθητών που εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, κυρίως από τα δημόσια σχολεία κάνουν τους καθηγητές των σχολών να τρίβουν τα μάτια τους από την αδυναμία τους να επιλύσουν προβλήματα ή να ολοκληρώσουν ένα άρτιο κείμενο στην ελληνική γλώσσα! Το μεγαλύτερο ποσοστό από αυτούς έχουν απολυτήριο Λυκείου με βαθμολογία, πάνω από 17!

Κατά συνέπεια, η οποιαδήποτε ανησυχία βαθμολογικής πριμοδότησης στα ιδιωτικά σχολεία, είναι δυσανάλογη με το καθεστώς που ισχύει στα δημόσια σχολεία τα οποία στο κάτω κάτω, θα έπρεπε να είναι άτεγκτα και αμείλικτα στην αξιολόγηση των μαθητών τους.

Τι πρέπει να γίνει

Αν θέλει ο κ. Φίλης πραγματικά να αποδώσει δικαιοσύνη στο σύστημα και να επιβάλει ευρωπαϊκά πρότυπα, δεν έχει παρά να απαιτήσει από δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, ένα πλαίσιο αξιολόγησης για μαθητές και καθηγητές. Εκεί θα προταθούν αντικειμενικά κριτήρια, και διαφανείς μέθοδοι για να ενταχθούν όλοι σε μεθόδους αξιοκρατίας.

Και να μία πρόταση ειδικά για την βαθμολογία των μαθητών, σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία: από την Ά Γυμνασίου έως την Γ Λυκείου, τα γραπτά των εξετάσεων του Μαΐου-Ιουνίου, να βαθμολογούνται σε άλλα σχολεία. Να δίνεται στον μαθητή ένας μοναδικός κωδικός, το τυποποιημένο τετράδιο να καλύπτεται με μαύρο αυτοκόλλητο, όπως στις Πανελλαδικές και οι επιδόσεις στα γραπτά να καταγράφονται στο κεντρικό σύστημα του Υπουργείου.

Όσο για την δυσκολία ή την ποιότητα των θεμάτων, είτε να υπάρχει μία τράπεζα θεμάτων είτε να αναλαμβάνoυν  την ευθύνη οι εκπαιδευτικοί , οι οποίοι θα παίρνουν την σχετική έγκριση από τις κατά τόπους διευθύνσεις. Επειδή όμως, οι συνάδελφοι του άλλου σχολείου θα βλέπουν τις ερωτήσεις των καθηγητών, θα είναι μάλλον προκλητικό να βάζουν εύκολα θέματα για να διευκολύνουν τους μαθητές τους.

Ούτε επιπλέον έξοδα, ούτε Πανελλήνιες, ούτε γκρίνιες και προβλήματα. Απόλυτη αξιοκρατία.

Ποιο θα είναι το αποτέλεσμα ενός τέτοιου εγχειρήματος; Η απάντηση δεν θα αρέσει ούτε στον κ. Φίλη ούτε και στους περισσότερους καθηγητές: «σφαγή» για ένα πολύ σημαντικό ποσοστό μαθητών οι οποίοι δεν θα μπορούν να συνεχίσουν στην επόμενη τάξη. Γιατί και οι μετεξεταστέοι θα δίνουν πάλι με το ίδιο σύστημα τον Σεπτέμβριο.

Ας μην επενδύουμε για άλλη μια φορά στην υποκρισία. Ας μην κρυβόμαστε πίσω από την σκιά του λαϊκισμού που απλώνεται παντού στην ελληνική κοινωνία. Πουθενά δεν έχουμε αξιοκρατία γιατί πολύ απλά δεν τη θέλουμε.

Μόνο αν αποφασίσουμε να κοιτάξουμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη θα λύσουμε όλα μας τα προβλήματα. Δεν μας φταίνε λοιπόν τα ιδιωτικά σχολεία και το αμαρτωλό «κεφάλαιο». Μας φταίει το ψέμα που κουβαλάμε μέσα μας. Αυτό που εμπνέει την μίζερη παιδεία μας και δημιουργεί όλα μας τα προβλήματα…