Δόμνα Μιχαηλίδου: Πρωταρχικός στόχος της ΝΔ η ενίσχυση των αδύναμων πολιτών

Δόμνα Μιχαηλίδου: Πρωταρχικός στόχος της ΝΔ η ενίσχυση των αδύναμων πολιτών

Το πλαίσιο του προγράμματος της ΝΔ, με το οποίο στοχεύει στην έξοδο της Ελλάδας από την κρίση περιγράφει η σύμβουλος μεταρρυθμίσεων του Κυριάκου Μητσοτακη Δόμνα Μιχαηλίδου σε συνεντευξή της στο liberal.gr. H κυρια Μιχαηλίδου χαρακτηριζει «κλειδί» του «γαλαζιου» προγράμματος την μειώση των φορολογικών επιβαρύνσεων του πολίτη με ταυτόχρονη βελτίωση των παρεχόμενων από το κράτος υπηρεσιών.

«Πρωταρχικός στόχος είναι η Κυβέρνηση της ΝΔ να ενισχύσει τους πολίτες και ιδιαίτερα τους πιο αδύναμους, μέσω ενός προγράμματος φοροελαφρύνσεων» τονίζει η σύμβουλος μεταρρυθμίσεων του κ.Μητσοτάκη, επισημαίνοντας ότι τα περιθώρια άσκησης κοινωνικής πολιτικής δεν είναι εξαντλημένα.
Η κυρία Μιχαηλίδου μάλιστα επιτίθεται στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ, τονίζοντας ότι η επιβολή υψηλής φορολογίας ήταν δική της επιλογή και όχι των πιστωτών.

Συνέντευξη στον Γιάννη Κ. Τρουπή

-Ο Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης παρουσίασε την πρόταση του για την έξοδο της χώρας από την κρίση. Ποιο θεωρείτε ότι είναι το κλειδί επιτυχίας αυτού του προγράμματος;

Η μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων του πολίτη με την ταυτόχρονη βελτίωση των παρεχόμενων από το κράτος υπηρεσιών. Αυτό είναι το κλειδί της επιτυχίας του Προγράμματος του Κυριάκου Μητσοτάκη. Η θέση της ΝΔ ενάντια στη φοροεξάντληση των πολιτών είναι κατανοητή σε όλους. Πρωταρχικός στόχος είναι η Κυβέρνηση της ΝΔ να ενισχύσει τους πολίτες και ιδιαίτερα τους πιο αδύναμους, μέσω ενός προγράμματος φοροελαφρύνσεων  που θα έχει έντονο κοινωνικό πρόσημο. Όταν μιλάμε για εξορθολογισμό του κράτους δεν μιλάμε πλέον για την συρρίκνωσή του, αλλά για την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών του δημοσίου. Σεβόμαστε τόσο το εισόδημα όσο και τον χρόνο των πολιτών μας. Το δικό μας σχέδιο για την ανάπτυξη της χώρας είναι όχι μόνο ο πολίτης να πληρώνει φόρους που αντέχει, αλλά και να είναι ικανοποιημένος με τις υπηρεσίες που του προσφέρει το κράτος. Ένα κράτος ουσιαστικής πρόνοιας που θα λειτουργεί με διαφάνεια, αποτελεσματικότητα, λογοδοσία και έτσι θα εμπνέει την εμπιστοσύνη. Όλα αυτά περιέγραψε με μεγάλη ευκρίνεια ο Πρόεδρος της ΝΔ στη ΔΕΘ.
 
-Ένα από τα κομβικά σημεία της δικής σας πρότασης είναι η ρήτρα μεταρρυθμίσεων που θα προτείνετε προς τους δανειστές. Γιατί οι εταίροι να εμπιστευθούν εσάς. Τι το διαφορετικό προτείνετε από την σημερινή ελληνική κυβέρνηση
 
Η σημερινή κυβέρνηση έχει χάσει την αξιοπιστία της αφενός λόγω του καταστροφικού 2015, αφετέρου λόγω της τρομακτικής ασυμμετρίας λόγου και πράξης. Νομοθέτησης και εφαρμογής. Έτσι οι διαφορές από τα ιδεολογήματα και τα πεπραγμένα της σημερινής Κυβέρνησης αρχίζουν να γίνονται εμφανείς ακόμη και από τους, δυόμιση χρόνια πριν, ψηφοφόρους της. Πόσο μάλλον από τους εταίρους. Οι προτάσεις μεταρρυθμίσεων του Κυριάκου Μητσοτάκη αφορούν την πορεία εξόδου της χώρας από το αδιέξοδο των τελευταίων χρόνων. Είτε σε οικονομικό είτε, και κυρίως, σε κοινωνικό επίπεδο. Σε κάθε περίπτωση, στους εταίρους θα πάμε με ένα ήδη καλοοργανωμένο στην λεπτομέρειά του πρόγραμμα επενδύσεων, αδειοδοτήσεων, χωροταξικής διαρρύθμισης, φορολογικής ελάφρυνσης, εξορθολογισμού των κρατικών δαπανών, αναδιάρθρωσης της παιδείας και στήριξης σύγχρονων και αποτελεσματικών υπηρεσιών υγείας στο οποίο εμείς πιστεύουμε. Μάλιστα, πιστεύουμε τόσο στην ορθότητά του,  που ζητούμε από τους συμπολίτες αλλά και από τους εταίρους μας να συμφωνήσουν στην λογική του. Ξέρετε είναι διαφορετικό να φέρνεις συνέχεια αντιρρήσεις και να εξαπατάς τους εταίρους σου με μερική ή απούσα εφαρμογή των όσων έχουν συμφωνηθεί, από το να πηγαίνεις με προτάσεις των οποίων η ιδιοκτησία σου ανήκει.
 
-Σε ένα σημαντικό τμήμα της κοινής γνώμης έχει δημιουργηθεί η πεποίθηση ότι καμία κυβέρνηση δεν έχει περιθώρια αλλαγής πολιτικής, μια και οι κατευθυντήριες γραμμές καθορίζονται από το μνημόνιο. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη
 
 Και βέβαια όχι. Έχει πολλές φορές  επισημανθεί από υψηλούς αξιωματούχους των εταίρων και μόλις προχτές ειπώθηκε ξανά, από τον Αντιπρόεδρο της Κομισιόν κ. Βάλντιτς Ντομπρόβκις, ότι η επιλογή του δημοσιονομικού μείγματος με έμφαση στην υψηλή φορολογία και όχι στην περικοπή δαπανών του Κράτους, ήταν απόφαση της Κυβέρνησης Τσίπρα και όχι των πιστωτών. Αντίθετα, μετά από τόσα χρόνια, είναι κρίμα να μην έχουμε καταλάβει ότι τα περιθώρια άσκησης δημοσιονομικής, ή εν γένη οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής είναι αρκετά ευέλικτα. Και αυτή η άγνοια φοβούμαι, πως επί το πλείστον συντηρείται για λόγους κομματικών συμφερόντων – πάντα βέβαια περιτυλιγμένη με ένα περίτεχνο μανδύα λαϊκίστικης ρητορικής και αναλήθειας. Από την μία λοιπόν υπάρχει ένας δημοσιονομικό στόχος τον οποίο καλούμαστε να καλύψουμε με το δικό μας μείγμα οικονομικής πολιτικής και από την άλλη ένας μεγάλος χώρος μεταρρυθμίσεων εκτός μνημονίου. Στη πρώτη περίπτωση η κυβέρνηση  ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ έχει επιλέξει πολύ συγκεκριμένες πολιτικές αύξησης φόρων και υπερ-σπατάλης στο δημόσιο. Στην δεύτερη έχει επιλέξει την οπισθοδρομική αδράνεια. Στην καλύτερη περίπτωση. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει λοιπόν προτείνει το δικό του μείγμα φορολογικών ελαφρύνσεων και εξορθολογισμού δαπανών αλλά και ένα ορθολογικό, δημιουργικό και φιλόδοξο πρόγραμμα για μη-μνημονιακές μεταρρυθμίσεις σε ένα εύρος τομέων όπως η παιδεία, η υγεία, η δικαιοσύνη, οι ιδιωτικές επενδύσεις και η δημόσια τάξη. Τα περιθώρια άσκησης οικονομικής πολιτικής, πόσο μάλλον τα περιθώρια άσκησης κοινωνικής πολιτικής στην ευρεία της έννοια, δεν είναι εξαντλημένα. Και εκεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με σιγουριά μπορώ να σας καταθέσω, ότι έχει και το αναγκαίο όραμα, την αξιοπιστία αλλά και τα εργαλεία για να επιτύχει.
 
-Παρακολουθείτε στενά εκ μέρους της ΝΔ την πορεία των δημοσιονομικών στόχων που έχει θέσει η κυβέρνηση, τους οποίους και θεωρεί ότι θα "πιάσει". Συμφωνείτε και εσείς ότι η κυβέρνηση θα πετύχει τους στόχους της
 
Ξεκινώ υπενθυμίζοντας την έντονη κρητική της ΝΔ για τον αντι-αναπτυξιακό χαρακτήρα του στόχου 3.5% πρωτογενών πλεονασμάτων. Ο κ. Μητσοτάκης με έμφαση τονίζει, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο και εξωτερικό κοινό, ότι η δυνατότητα ανάκαμψης της οικονομίας με πλεονάσματα μικρότερα από τα συμφωνηθέντα, είναι δυνατή με την απαραίτητη προϋπόθεση ότι αυτά θα διανεμηθούν με αναπτυξιακά και όχι με μικρο-πολιτικά κριτήρια. Και σε αυτά αναφέρεται η ρήτρα μεταρρυθμίσεων.
 
Μιλώντας τώρα για Δημοσιονομικούς στόχους, να γίνει σαφές ότι δεν μιλάμε για Κυβερνητικούς στόχους, αλλά για στόχους που έχουν θέσει εταίροι και πιστωτές, με τους οποίους έχει άνευ ιδιαίτερης ανησυχίας, συμφωνήσει η Κυβέρνηση. Και τους οποίους είναι αναγκασμένη να πιάσει. Άρα η έκφραση "η Κυβέρνηση θα πετύχει τους στόχους της" και η οποία υποκρύπτει "ιδιοκτησία στόχων" φοβούμαι δεν είναι ακριβής. Τα περιθώρια χρόνου πολιτικών παιγνίων εσωτερικής κατανάλωσης με τους εταίρους, έχουν εξαντληθεί για την πλευρά της Ελληνικής κυβέρνησης. Δεν έχει περιθώριο να μην "πιάσει" τους στόχους. Θα το προσπαθήσει μέχρι τέλους. Μάλλον θα το καταφέρει. Ο λογαριασμός όμως γι'' αυτήν, όπως και για πολλά άλλα τα οποία "έπιασε", είναι εδώ και τον πληρώνουν οι Ελληνες.
 
-Είστε σύμβουλος μεταρρυθμίσεων του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Στην Ελλάδα ο όρος "μεταρρύθμιση" ακούγεται ολοένα και πιο συχνά. Τι συνιστά για εσάς μεταρρύθμιση και τι όχι.
 
Στη γλώσσα μας, την πλούσια σε νοήματα, ορίζουμε την μεταρρύθμιση σαν την επιδίωξη αλλαγής προς το καλύτερο. Και σαν τέτοιες έχουν ορισθεί ιστορικά οι όποιες μεταρρυθμίσεις. Σε όποιο πεδίο. Επιστημονικό, Πολιτικό, Εκκλησιαστικό. Αν πράγματι η λέξη ακούγεται όλο και πιο συχνά στον τόπο μας, σημαίνει ότι η ανάγκη για αλλαγή προς το καλύτερο, πολιτικά τουλάχιστον, γίνεται όλο και πιο έντονη. Σε δεύτερο επίπεδο, ότι οι όποιες μέχρι τώρα προσπάθειες με ετικέτα "μεταρρύθμισης" κρίνονται ατελέσφορες.
 
Σαν παράδειγμα, θα σταθώ στον χώρο της Παιδείας και θα επικαλεσθώ μία σειρά βασικών προτάσεων του Προέδρου της ΝΔ με ουσιαστικό κοινωνικό πρόσημο και ισχυρούς οικονομικούς πολλαπλασιαστές. Μια σειρά προτάσεων που είναι πράγματι μεταρρυθμιστικές και έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις τελευταίες πολιτικές και νομοθετικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Ο κ. Μητσοτάκης προτείνει την ελευθερία στην οργάνωση, τη διαχείριση πόρων, την επιλογή διδακτικών μεθόδων, την κατάρτιση προγράμματος σπουδών σε επίπεδο σχολικών και πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Στην Ελλάδα του 2017 το 25% των αποφοίτων ανωτέρας εκπαίδευσης αποφοίτησαν από σχολές ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών ενώ μόλις το 4% από σχολές επιστημών υπολογιστών. Η απασχόληση όμως σε εργασία σχετική με επιστήμες υπολογιστών έχει αυξήθει κατά 23% την τελευταία δεκαετία – αποτελώντας τον πιο δυναμικό τομέα στην εγχώρια αγορά εργασίας. Υπάρχει μεγάλη ανάγκη ανοικοδόμησης και ανάπτυξης του εκπαιδευτικού συστήματος.  Έτσι ώστε η αγορά εργασίας να γίνει πιο ευέλικτη και η προσφορά εργασίας να ανταποκρίνεται στη ζήτηση της αγοράς. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δίνει έμφαση στη σημασία της τεχνικής εκπαίδευσης, στο ρόλο της τεχνολογίας και του προγραμματισμού και στη σύνδεση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων τόσο με κέντρα έρευνας και ανάπτυξης όσο και με ιδιωτικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση Global Competitiveness Index (World Economic Forum) η Ελλάδα βρίσκεται στην 129η θέση ανάμεσα σε 137 χώρες στη συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων και βιομηχανίας στον τομέα της Ε & Α, πίσω από τη Μογγολία, το Τσαντ, το Μαλάουι και την Μαυριτανία. Οι προτάσεις του Προέδρου της ΝΔ φιλοδοξούν να μετατρέψουν την Ελλάδα σε ένα διεθνές ανταγωνιστικό κέντρο εκπαίδευσης, καινοτομίας και κατάρτισης. Μεταρρυθμίζοντας έτσι το οπισθοδρομικό σημερινό εκπαιδευτικό πλαίσιο που μοναδική κατάληξη έχει την οικονομική στασιμότητα, την ένδεια και την φτωχοποίηση του τόπου μας.
 
-Τον Αύγουστο του 2018 ολοκληρώνεται το τρίτο μνημόνιο για τη χώρα μας. Στην κυβέρνηση πιστεύουν ότι μπορούν να πετύχουν μία "καθαρή" έξοδο, όπως την ονομάζουν. Εσείς πιστεύετε σε μία "καθαρή" έξοδο
 
Η συζήτηση είναι ακόμα πρώιμη και ας μη ξεχνάμε εδώ πως έχουμε μπροστά μας την τρίτη αξιολόγηση, η ολοκλήρωση της οποίας αναμένεται για ακόμα μία φορά εκτός χρονοδιαγραμμάτων. Μια "καθαρή" έξοδος είναι, θεωρητικά, τεχνικά εφικτή. Παρόλα αυτά, εξαρτάται από τη διάθεση της αγοράς. Η πρόσφατη εμπειρία μας έδειξε πως η διάθεση των επενδυτών δεν ήταν εξαιρετικά αισιόδοξη (6 δις ευρώ προσφορές και 200 επενδυτές που έδειξαν ενδιαφέρον στην έκδοση ομολόγου τον φετινό Ιούλιο έναντι 20 δις και 600 επενδυτών το 2014). Στη θετική πλευρά φαίνεται πως η παρουσία της ΝΔ ως επόμενης κυβέρνησης εκπέμπει θετικά μηνύματα σταθερότητας στις αγορές. Η δημοσιονομική πίεση των επόμενων χρόνων όμως θα είναι δυστυχώς μεγάλη - δεδομένων των υπέρμετρα υψηλών στόχων πρωτογενών πλεονασμάτων (3,5% μέχρι το 2022 και 2% μέχρι το 2060). Η κυβέρνηση έχει ήδη δεσμεύσει τη χώρα σε ένα τέταρτο μνημόνιο, με πρόσθετα μέτρα μετά το 2018, έχοντας συνομολογήσει μειώσεις μισθών, συντάξεων, αφορολόγητου, αλλά και μια σειρά περικοπών σε κοινωνικά επιδόματα που θα εφαρμοστούν από το 2018. Η έξοδος στις αγορές χρειάζεται πολλή δουλεία και η πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του 2018 είναι κομβικής σημασίας. Δυστυχώς τα μέχρι τώρα δείγματα είναι και εκεί απογοητευτικά. Στο Οριστικό Δελτίο Εκτέλεσης του Κρατικού προϋπολογισμού για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2017 παρατηρείται, για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο, σημαντική υστέρηση των φορολογικών εσόδων. Το πρωτογενές πλεόνασμα του Κρατικού Προϋπολογισμού τον Αύγουστο 2017 ήταν 28 εκατ. ευρώ κάτω από το στόχο ενώ το έλλειμμα του ισοζύγιου Κρατικού Προϋπολογισμού ήταν επίσης 45 εκατ. ευρώ χαμηλότερο του στόχου.
 
Υποθέτω ότι με την τελευταία σας αυτή ερώτηση θέλατε να ελαφρύνετε λίγο το μάλλον βαρύ κλίμα. Σας ακολουθώ λοιπόν και κλείνοντας θα συμφωνήσω στα περί "καθαρής εξόδου" ως ένα επιπλέον κατόρθωμα της σημερινής μας κυβέρνησης. "Καθαρή έξοδος", τόσο καθαρή όσο καθαρός και ο Σαρωνικός μετά το τελευταίο ναυάγιο. Τα «κρόσσια» του οποίου θα μας ακολουθούν φοβάμαι για πολλά χρόνια ακόμη.