Δεύτερη ζωή για τον «γενειοφόρο» Ρέμπραντ

Δεύτερη ζωή για τον «γενειοφόρο» Ρέμπραντ

Ρήμαζε στην αποθήκη για τέσσερις δεκαετίες. Ένας μικρός σε διάσταση πίνακας που χαρακτηρίστηκε κάποτε αντίγραφο – και μάλιστα κακής ποιότητας - του Ρέμπραντ φαίνεται τελικά ότι είναι γνήσιος, όπως έκανε γνωστό το Μουσείο Ashmolean στην Οξφόρδη. Νέα επιστημονική έρευνα αποκαλύπτει ότι ο «γενειοφόρος άνδρας» («Head of a Bearded Man») είναι ζωγραφισμένος στο εργαστήριο του μεγάλου καλλιτέχνη, πιθανώς από το χέρι του ίδιου του δημιουργού.

Ο πίνακας που δωρήθηκε από ανώνυμο Βρετανό συλλέκτη τέχνης και έμπορο το 1951, είχε προηγουμένως γίνει δεκτός ως αυθεντικός, έως ότου το «Rembrandt Research Project» - ο εξειδικευμένος επιστημονικός φορέας για το έργο του Ολλανδού -, τον εξέτασε το 1981. Το ίδρυμα έκρινε ότι η εικόνα του μελαγχολικού άνδρα ήταν κακό αντίγραφο, ούτε καν ζωγραφισμένο στα χρόνια του καλλιτέχνη.

«Είδαν τη σάρκα και αποφάνθηκαν ότι δεν απηχεί το ύφος του Ρέμπραντ» δήλωσε η επιμελήτρια του Ασμόλιαν, Αν Βαν Καμπ. «Θεώρησαν ότι επρόκειτο για δημιουργία κάποιου που μιμήθηκε – ανεπιτυχώς! - τον τρόπο του Ρέμπραντ, ενώ ο καλλιτέχνης δεν βρισκόταν πλέον εν ζωή». Έτσι, το μουσείο «εξόρισε» τον πίνακα στο υπόγειό του μαζί με άλλα έργα ασήμαντων καλλιτεχνών.

Τώρα, «ο άνδρας με το μούσι» βγήκε από την αφάνεια και πραγματοποιεί θριαμβευτική επιστροφή στο μουσείο ως η τελευταία προσθήκη στην έκθεση του Ashmolean με τίτλο «Young Rembrandt» (Νεαρός Ρέμπραντ) που παρακολουθεί την πρώιμη καριέρα του μάστορα και την καλλιτεχνική του ανάπτυξη. Το εκπληκτικό νέο συνέπεσε με το άνοιγμα του μουσείου τον Αύγουστο και την δικαιολογημένη παράταση της έκθεσης μέχρι το φθινόπωρο.

Το ξύλινο πάνελ πάνω στο οποίο το έργο ζωγραφίστηκε, επέτρεψε στους ειδικούς να χρονολογήσουν το πορτρέτο ανάμεσα στο 1620 και το 1630.

Συγκεκριμένα, ο Πίτερ Κλάιν, ένας από τους κορυφαίους στη δεντροχρονολόγηση παγκοσμίως, διαπίστωσε ότι το ξύλο πάνω στο οποίο έχει ζωγραφιστεί το επίμαχο πορτρέτο, προέρχεται από το ίδιο δέντρο - βελανιδιά - που έχει ζωγραφιστεί και η «Ανδρομέδα» του Ρέμπραντ (έργο που επίσης χρονολογείται περί το 1630) και εκτιμάται ότι υλοτομήθηκε μεταξύ των ετών 1618 και 1628.

«Απαιτείται βεβαίως περαιτέρω συντήρηση και καθαρισμός προτού εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για το έργο», δήλωσαν εκπρόσωποι του μουσείου συμπληρώνοντας ότι αυτό θα γίνει αμέσως μετά το τέλος της έκθεσης.

Δείτε online την έκθεση στο Ashmolean, με την επιμελήτρια της έκθεσης An Van Camp, να μας ξεναγεί στον κόσμο του νεαρού Ρέμπραντ