Αντώνης Παπαδεράκης: Το να κλείνει μια επιχείρηση δεν σημαίνει ότι είναι κατ' ανάγκη κάτι κακό

Αντώνης Παπαδεράκης: Το να κλείνει μια επιχείρηση δεν σημαίνει ότι είναι κατ' ανάγκη κάτι κακό

Μετά τη σύγχυση το ξεκαθάρισμα. Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Καταναλωτή Αντώνης Παπαδεράκης δίνει απαντήσεις στο Liberal.gr για τα λουκέτα και τις συστάσεις επιχειρήσεων στην Ελλάδα και υποστηρίζει ότι τα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου δεν λένε όλη την αλήθεια δίνοντας λαβές για την καλλιέργεια κλίματος καταστροφολογίας από την Αντιπολίτευση.

Προαναγγέλλει εκκαθάριση στο ΓΕΜΗ, λύσεις  σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών για τις 100.000 αδρανείς εταιρείες που δεν μπορούν να διαγραφούν, και παραδέχεται ότι στην Ελλάδα δεν ξέρουμε ακόμη ποια είναι η πραγματική κατάσταση των επιχειρήσεων.

Συνέντευξη στον Βασίλη Γεώργα

Κύριε Παπαδεράκη ή εσείς στην κυβέρνηση, ή οι υπηρεσίες του περιβόητου ΓΕΜΗ έχετε βαλθεί να μας τρελάνετε με το θέμα των λουκέτων και της δημιουργίας νέων επιχειρήσεων. Ενώ από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο προκύπτει μια εικόνα έκρηξης των λουκέτων, τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης δείχνουν ότι όχι μόνο τα λουκέτα δεν είναι περισσότερα, αλλά ιδρύονται κατά χιλιάδες νέες εταιρείες. Τι πραγματικά συμβαίνει; Γιατί υπάρχει αυτή η τόσο έντονη δυσαρμονία;

Πριν από όλα πρέπει να πούμε ότι το ΓΕΜΗ δεν είναι, ούτε μπορεί να είναι το απόλυτο μητρώο που αποτυπώνει την κατάσταση της επιχειρηματικότητας στη χώρα. Αυτό οφείλεται σε ένα βαθμό στον ατελή τρόπο που έγινε η μετάπτωση των στοιχείων από τα Επιμελητήρια στο ΓΕΜΗ, από την ίδρυση του μητρώου με αποτέλεσμα αυτή την στιγμή να υπάρχουν χιλιάδες επιχειρήσεις οι οποίες να εμφανίζονται στο ΓΕΜΗ σε μια κατάσταση, αδράνειας, εκκαθάρισης κλπ. Έχουν συσσωρευτεί στο μητρώο του ΓΕΜΗ επιχειρήσεις που δεν λειτουργούν στην ουσία και πρέπει να εκκαθαριστούν. Το ΓΕΜΗ θέλει σημαντική δουλειά μέχρι να φτάσουμε να πούμε ότι αποτυπώνει την εικόνα της επιχειρηματικότητας.

Παράλληλα η εφαρμογή η οποία υπάρχει μέσα στο ΓΕΜΗ και παρέχει τη δυνατότητα άντλησης στοιχείων, δίνει μεν την πλήρη εικόνα για τον αριθμό των διαγραφών εταιρειών αλλά σε ό,τι αφορά στις συστάσεις δεν περιλαμβάνονται αυτές που γίνονται μέσω των Υπηρεσιών Μιας Στάσης. Και εδώ προκύπτει το πρόβλημα καθώς δίνει ενημέρωση μόνο για τις συστάσεις που γίνονται μέσω του ΓΕΜΗ, δηλαδή μέσω των άλλων υπηρεσιών σύστασης εταιρειών των επιμελητηρίων, των συμβολαιογράφων κλπ Οι συστάσεις που γίνονται μέσω των Υπηρεσιών Μιας Στάσης δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτή την εφαρμογή. Κακώς; Κακώς. Είναι μια τεχνική παράλειψη η οποία πρέπει να αντιμετωπιστεί από την υπηρεσία Διαχείρισης του ΓΕΜΗ της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων.

Όμως εμείς τα στοιχεία που δώσαμε στη δημοσιότητα τα πήραμε από αυτή την υπηρεσία και έγινε μια επισταμένη προσπάθεια να είναι «καθαρά».

Εξηγείστε μας το εξής απλό: Τα επίσημα στοιχεία του ΓΕΜΗ για το πρώτο 6μηνο του 2016 λένε ότι είχαμε 15.656 συστάσεις επιχειρήσεων και 17.940 διαγραφές. Δηλαδή αρνητικό ισοζύγιο. Το υπουργείο επικαλούμενο επίσης τα στοιχεία από το ΓΕΜΗ υποστηρίζει ότι οι συστάσεις είναι 20.345 και οι διαγραφές 16.994 , δηλαδή θετικό ισοζύγιο. Αντίστοιχα για το 2015 το ΓΕΜΗ δείχνει 31.021 συστάσεις και 26.836 διαγραφές ενώ εσείς μιλάτε για 43.846 συστάσεις και 24.846 διαγραφές. Πως γίνεται από την ίδια πηγή να έχουμε διαφορετικά στοιχεία και συμπεράσματα;

Όχι δεν είναι διαφορετικά τα στοιχεία. Η πηγή που έχει ο τύπος και οι αναλυτές, σας είπα ποια είναι. Είναι η εφαρμογή που βρίσκεται στον διαδικτυακό χώρο της Κεντρικής υπηρεσίας ΓΕΜΗ. Εμείς έχουμε την πηγή από την ίδια τη βάση του ΓΕΜΗ. Η διαφορά σε ότι αφορά στις συστάσεις, οφείλεται στο ότι δεν περιλαμβάνονται τα στοιχεία ίδρυσης εταιρειών που γίνονται μέσω των Υπηρεσιών Μιας Στάσης.

Η αντίδραση του υπουργείου πάντως ήταν ιδιαίτερα επιθετική με χαρακτηρισμούς περί «ανεύθυνης και υπονομευτικής προπαγάνδας» και για «μεθοδευμένη προσπάθεια από συγκεκριμένους πολιτικούς και οικονομικούς κύκλους να διαστρεβλωθεί η πραγματική εικόνα που παρουσιάζει η ελληνική οικονομία. Σε ποιους απευθύνονται οι κατηγορίες ;

Νομίζω ότι ανεξάρτητα από την παρανόηση που γίνεται με τη χρήση των στοιχείων για τις συστάσεις και τις διαγραφές με τη δημοσιογραφική έννοια του όρου, γίνεται μια συστηματική προσπάθεια με πολιτικά στοιχεία. Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης και άλλα πολιτικά στελέχη της Ν.Δ έχουν χρησιμοποιήσει αυτά τα στοιχεία, χωρίς να ελέγξουν ως όφειλαν, την αλήθεια και την ακρίβεια τους. Αν το είχε κάνει η Ν.Δ, νομίζω ότι θα είχε φτάσει στο ίδιο συμπέρασμα με εμάς.  Αυτού του είδους η εκμετάλλευση η οποία διαστρεβλώνει την πραγματικότητα, αποσκοπεί στο να περάσει ένα κλίμα ότι τον τελευταίο ενάμιση χρόνο κατέρρευσαν οι επιχειρήσεις, μεταστρέφοντας την ευθύνη από τις πολιτικές που ακολουθήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια και οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση.

Άρα πρόκειται για μεταστροφή της πραγματικότητας και για μια προσπάθεια δημιουργίας κλίματος κατάρρευσης, απογοήτευσης που υπονομεύει το εγχείρημα ανάκαμψης της οικονομίας και τη μετάβαση σε μια άλλη περίοδο για τη χώρα μας, για την οποία ήδη καταγράφονται ενδείξεις ότι μπορεί να αναπτυχθεί δυναμική στις επιχειρήσεις. Θεωρώ πως αν πράγματι είχαμε φαινόμενο κατάρρευσης των επιχειρήσεων, θα είχαμε και έκρηξη της ανεργίας.

Ξέρετε ότι το πρόβλημα αυτό είναι χρόνιο; Θυμάμαι ομηρικούς καυγάδες υπουργών προηγούμενων κυβερνήσεων με τα επιμελητήρια παλαιότερα και άκρη δεν βρέθηκε. Δεν υπάρχει τελικά η τεχνική δυνατότητα να πληροφορείται με αντικειμενικό τρόπο ο κόσμος τα λουκέτα και τις συστάσεις εταιρειών σε «πραγματικό χρόνο»;

Το πώς αποτυπώνεται η υφιστάμενη κατάσταση της επιχειρηματικότητας είναι ένα πραγματικό πρόβλημα. Αν με ρωτήσει κανείς ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να έχουμε μια ορθή αποτύπωση της μεταβολής των επιχειρήσεων με ακρίβεια σε πραγματικό χρόνο, αυτός είναι μόνο μέσα από το TAXIS.

Δυστυχώς, όμως, ως χώρα, δεν έχουμε καταφέρει και δεν μπορούμε να έχουμε απόλυτη αποτύπωση για την κατάσταση των επιχειρήσεων. Αντικειμενικά σε ένα βαθμό είναι δύσκολο να το επιτύχουμε και χρειάζεται να γίνει πολύ μεγάλη δουλειά μέσα στο ΓΕΜΗ. Είμαστε σε μια συνεχή επαφή με τα Επιμελητήρια και αναζητούμε διαρκώς λύσεις βελτίωσης, όχι τόσο γιατί θέλουμε να ξέρουμε ανά πάσα στιγμή πόσες είναι οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα, όσο γιατί θέλουμε το ΓΕΜΗ να το λειτουργήσουμε σε συνδυασμό με άλλα μητρώα όπως είναι το TAXIS και η ΕΡΓΑΝΗ. Αυτός ο συνδυασμός είναι βασικό στοιχείο για τη δημιουργία Κέντρων Επιχειρήσεων στη χώρα μας για να διευκολυνθεί συνολικά η επιχειρηματικότητα και να χτυπηθεί η γραφειοκρατία. Αυτό μας καίει περισσότερο και θέλουμε να αντιμετωπίσουμε ως πρόβλημα, παρά να έχουμε μόνο χρήσιμα στατιστικά στοιχεία. Έτσι κάνουμε προσπάθεια να δούμε πως θα υποστηρίξουμε καλύτερα την υπηρεσία του Μητρώου, πως θα απλοποιήσουμε τη διαδικασία αυτή ώστε να έχουμε μια καλύτερη απόδοση του ΓΕΜΗ το οποίο χρειάζεται δουλειά για να βελτιωθεί.

Τι θα κάνετε με τις 100.000 αδρανείς επιχειρήσεις που έχουν «εγκλωβιστεί» μεταξύ TAXIS και ΓΕΜΗ και δεν μπορούν να διαγραφούν από τα μητρώα. Θα λούζεστε τα επίχειρα από τα λουκέτα προηγούμενων ετών διαγράφοντας τις επιχειρήσεις σε δόσεις;

Στην πραγματικότητα ο αριθμός είναι πολύ μεγαλύτερος. Οι 100.000 είναι εγκλωβισμένες με την έννοια ότι υπάρχουν πρόσωπα που θέλουν να κλείσουν και δυσκολεύονται να αναλάβουν το αναδρομικό βάρος του κλεισίματος. Η προσπάθεια είναι για αυτές τις επιχειρήσεις να γίνουν κάποιες ειδικές ρυθμίσεις που να διευκολύνουν και στο να κλείσουν και στο να απαλλαγούν από τα βάρη που έχει η δέσμευση από τη συμμετοχή των αντίστοιχων φυσικών προσώπων σε μια Ανώνυμη Εταιρεία, αλλά και συγχρόνως να εκκαθαριστεί πραγματικά και το μητρώο του ΓΕΜΗ αλλά να αποτυπωθεί και όσο γίνεται πιο κοντά στην πραγματικότητα η κατάσταση της επιχειρηματικότητας.

Αυτό βέβαια είναι μια γενική παρατήρηση και αφορά σε μια προσπάθεια που πρέπει να γίνει σε συνεργασία με την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων και τα επιμέρους επιμελητήρια, αλλά και σε διορθωτικές κινήσεις που πρέπει να γίνουν από τα υπουργεία Οικονομικών και Οικονομίας και ιδιαιτέρως από την Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων με την οποία έχουμε βρισκόμαστε σε διάλογο το τελευταίο τρίμηνο για να δούμε πως θα αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα. Θέλω να πιστεύω ότι βρισκόμαστε σε μια πορεία επίλυσης αυτού του προβλήματος σε ότι αφορά στο αναδρομικό κλείσιμο των επιχειρήσεων. Σημασία δεν έχει τόσο να εκκαθαρίσουμε τα μητρώα μας, όσο το να διευκολύνουμε αυτούς τους επιχειρηματίες που είναι εγκλωβισμένοι. Γιατί υπάρχουν αυτή τη στιγμή φυσικά πρόσωπα επιχειρηματίες και μέλη διοικητικών συμβουλίων οι οποίοι δεν μπορούν να κάνουν καμιά δικαιοπραξία επειδή δεν έχουν κλείσει τις εκκρεμότητες τους.

Τι σκοπεύετε να κάνετε τελικά με την εκκαθάριση του ΓΕΜΗ;

Θέλουμε να εκκαθαριστεί και να έχει μια ανταπόκριση με την υφιστάμενη κατάσταση. Να αφήσουμε πίσω τις παλιές «αμαρτίες». Από εκεί και μετά η αποτύπωση στο ΓΕΜΗ της εξέλιξης των νομικών προσώπων, είναι πραγματικό στοιχείο. Αν θέλουμε να μετρήσουμε την εξέλιξη της επιχειρηματικότητας σε μια χώρα πρέπει να εστιάσουμε στις εταιρικές μορφές. Οι ατομικές επιχειρήσεις είναι πάρα πολλών ειδών, πάρα πολλών κατηγοριών. Έχουμε ατομικές επιχειρήσεις που εξυπηρετούν εφήμερους εταιρικούς σκοπούς, όπως π.χ. τα «μπλοκάκια» και κατά συνέπεια δεν μπορούμε να βγάζουμε ασφαλή συμπεράσματα από την εξέλιξη των ατομικών επιχειρήσεων. Αν θέλουμε να παρακολουθήσουμε τις ατομικές επιχειρήσεις, πρέπει να πάμε στους ΚΑΔ, για να έχουμε μια σωστή εικόνα. Γ' αυτό και λέμε ότι ο καλύτερος τρόπος για να εκτιμήσουμε τις τάσεις της επιχειρηματικότητας είναι να επικεντρώσουμε στα νομικά πρόσωπα, χωρίς να παραγνωρίσουμε τις ατομικές επιχειρήσεις. Εκεί λοιπόν πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο πριν μπορέσουμε να πούμε ότι το ΓΕΜΗ μπορεί να αποτυπώνει την εξέλιξη της επιχειρηματικότητας σε αυτή τη μορφή των εταιρειών.

Τι είναι τελικά πιο δύσκολο στην Ελλάδα; Να ανοίξει ή να κλείσει μια επιχείρηση ; Και το ρωτώ γιατί ενώ στην πραγματικότητα δεν έχει τόσο νόημα πότε δημοσιεύονται τα στοιχεία διαγραφών ή συστάσεων, όσο έχει τελικά ο τρόπος και ο χρόνος σύστασης της επιχείρησης, στην Ελλάδα χρόνια κάνουμε κύκλους γύρω από το ίδιο σημείο σε αυτό το θέμα. Έχετε δεσμευτεί να αναμορφώσετε τον θεσμικό πλαίσιο με στόχο να μειωθούν οι χρόνοι σύστασης εταιρειών, και έχετε επίσης υποσχεθεί ότι η Υπηρεσία Μιας Στάσης για τις Επιχειρήσεις θα λειτουργήσει αποδοτικά και προς όφελος των νέων επιχειρηματιών. Που βρισκόμαστε;

Σε ό,τι αφορά στο τι απαιτεί περισσότερο χρόνο, να διαγράψεις ή να συστήσεις μια επιχείρηση, η απάντηση είναι η διαγραφή. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα η σύσταση μιας επιχείρησης στην Ελλάδα θα είναι υπόθεση λίγων ημερών. Φιλοδοξούμε ότι η σύσταση θα γίνεται σε μια, το πολύ δύο μέρες καθώς ελαχιστοποιούνται τα βήματα. Μέχρι σήμερα δεν είχαμε ποτέ Υπηρεσίες Μιας Στάσης αλλά υπηρεσίες τριών στάσεων αφού κάποιος πρέπει να πάει στο Επιμελητήριο, μετά στη Δ.Ο.Υ και μετά στο ασφαλιστικό του ταμείο. Τώρα όλη η διαδικασία θα γίνεται μέσα από τις Υπηρεσίας Μιας Στάσης και μάλιστα με το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες στη Βουλή, θα υπάρχει και η δυνατότητα ηλεκτρονικής σύστασης επιχειρήσεων.

Το δεύτερο σκέλος έχει να κάνει με την αδειοδότηση επιχειρήσεων η οποία διευκολύνεται σημαντικά. Ξεκινώντας από τις εταιρείες Υγειονομικού Ενδιαφέροντος θα έχουμε άμεση αδειοδότηση με εκ των υστέρων έλεγχο των δικαιολογητικών και αφού η επιχείρηση θα έχει τεθεί σε λειτουργία.

Στη διαδικασία της διαγραφής τα πράγματα είναι πιο σύνθετα και ειδικά στις επιχειρήσεις που είναι νομικά πρόσωπα όπως οι ΑΕ και οι ΕΠΕ, πρέπει να κάνουν λύση, εκκαθάριση κλπ, ενέργειες που απαιτούν χρόνο. Παρότι, όμως, υπάρχει η αίσθηση πως το άνοιγμα επιχειρήσεων είναι πιο σημαντικό από το κλείσιμο, πρέπει να ξαναδούμε τις διαδικασίες υπό το πρίσμα ότι στην επιχειρηματικότητα υπάρχει κινητικότητα και οφείλουμε να τη διευκολύνουμε. Το να κλείσει μια επιχείρηση δεν σημαίνει ότι είναι κατ' ανάγκη κάτι κακό. Το πρόβλημα της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα δεν είναι ότι έχουμε πολλές ή λίγες εταιρείες. Θέλουμε να έχουμε επιχειρήσεις οι οποίες να είναι αποδοτικές, δυναμικές να έχουν όραμα, να μπορούν να αφομοιώνουν την καινοτομία, να αναπτύσσουν εξωστρέφεια και συνέργειες. Τέτοιες επιχειρήσεις θέλουμε και νομίζουμε ότι τέτοιες επιχειρήσεις μπορούν να προέλθουν μέσα από συνενώσεις άλλων υφιστάμενων εταιρειών. Άρα γιατί να μην κλείσουν τρεις επιχειρήσεις και αυτοί οι τρεις επιχειρηματίες να δημιουργήσουν μια νέα πιο δυναμική εταιρεία; Δεν είναι στοιχείο ανασύνθεσης της επιχειρηματικότητας αυτό;

Κλείσαμε ένα χρόνο από την επιβολή capital controls και οι όποιες κινήσεις χαλάρωσης γίνονται με το σταγονόμετρο. Οι επιχειρήσεις, η αγορά μπορούν να συνεχίσουν υπό το καθεστώς περιορισμών επί μακρόν και να προοδεύσουν; Μπορείτε να δώσετε μια απάντηση στο ερώτημα αν και πότε οι περιορισμοί θα εξαλειφθούν εντελώς;

Δεν είναι τα capital controls ο κύριος παράγοντας για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, παρότι πολλοί είναι εκείνοι που τα επικαλούνται. Είναι ο περιορισμός της ζήτησης που προκύπτει μέσα από την μακροχρόνια άσκησης μιας περιοριστικής πολιτικής λιτότητας. Η κατανάλωση έχει μειωθεί κατά 35% και αυτός είναι ο βασικότερος παράγοντας για την πίεση που ασκείται στις ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες είχαν έναν πολύ μικρό βαθμό εξωστρέφειας τα προηγούμενα χρόνια. Τα capital controls, θέλω να επισημάνω ότι ήταν μια απόφαση που επιβλήθηκε από την ΕΚΤ και χαρακτηριστικό αυτού είναι πως οποιαδήποτε μεταβολή έχουμε στους περιορισμούς δεν είναι μια επιλογή αποκλειστικά της ελληνικής κυβέρνησης αλλά γίνεται μετά από έγκριση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

Από τα στοιχεία που έχουμε από την Επιτροπή Τραπεζικών Συναλλαγών, το 2015 οι εισαγωγές πρώτων υλών που έγιναν στην Ελλάδα, πλησίασαν το 85% των εισαγωγών αντίστοιχων πρώτων υλών που έγιναν το 2014. Θέλω να πω ότι υπάρχει μεν αυτή η στενότητα, αλλά στο τελικό αποτέλεσμα δεν έχουμε μεγάλη απόκλιση. Άλλωστε αυτό φάνηκε και στην αύξηση της παραγωγής και την μικρότερη της αναμενόμενης μείωσης του ΑΕΠ. Όπως όλοι μπορούμε να καταλάβουμε, η χαλάρωση των capital controls είναι συνάρτηση της κατάστασης του τραπεζικού συστήματος. Όσο σταθεροποιείται το τραπεζικό σύστημα, όσο αυξάνεται η ρευστότητα, όσο μειώνεται η εξάρτηση από τον ELA και επιστρέφουν καταθέσεις στις τράπεζες, τόσο οι περιορισμοί θα χαλαρώνουν μέχρι να οδηγηθούμε σε οριστική εξάλειψη των capital controls. Όμως η διαδικασία αυτή δεν θα γίνει από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά σταδιακά.

Το μεγάλο πρόβλημα είναι η ενίσχυση της ρευστότητας και προς αυτή την κατεύθυνση η ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, η επιτάχυνση των διαδικασιών χρηματοδότησης μέσω του ΕΣΠΑ και από άλλες χρηματοδοτικές πηγές, είναι τα βασικά εργαλεία για να ενισχυθεί η ρευστότητα προς τις επιχειρήσεις.

Πάντως κ. Παπαδεράκη, παρά τις προσδοκίες που υπήρχαν ότι μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα είχαμε ανάκαμψη της οικονομίας, τα στοιχεία δεν επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις, ή τουλάχιστον το κλίμα στην αγορά δεν είναι τέτοιο ώστε να δείχνει ότι γυρίζουμε σελίδα. Η κατανάλωση υποχωρεί, οι ιδιωτικές επενδύσεις βρίσκονται στο ναδίρ, η οικονομία παραμένει και φέτος σε ύφεση και όλα δείχνουν ότι μπαίνουμε πλέον στη φάση όπου και πολύ μεγάλες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας ή κλείνουν. Υπάρχει κάτι που σας κάνει να αισιοδοξείτε;

Περιμένουμε. Έχουμε μπροστά μας χρόνο να κρίνουμε τα πράγματα. Είναι πολλοί οι παράγοντες που επιδρούν στην οικονομία και για να κάνουμε ασφαλείς εκτιμήσεις χρειάζεται χρόνος. Δεν μπορούμε να κρίνουμε τα πράγματα σε επίπεδο εβδομάδας ή μήνα. Ο παράγοντας της ψυχολογίας είναι πολύ σημαντικός και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, είτε είμαστε στην κυβέρνηση είτε στην αντιπολίτευση, όταν μιλάμε για πράγματα που έχουν να κάνουν με την οικονομία σε αυτή τη δύσκολη φάση που βρίσκεται. Το θέμα είναι να εργαζόμαστε προς την κατεύθυνση διαφυγής από αυτή την δύσκολη κατάσταση και όχι να ανακυκλώνουμε διαρκώς κρίσεις και κριτικές.

Ως γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή έχετε ένα ειδικότερο ενδιαφέρον για τις εξελίξεις στο λιανεμπόριο. Η υπόθεση της Μαρινόπουλος μπορεί να έχει τελικά θετική έκβαση για τους εργαζόμενους και την μελλοντική επιβίωση ενός άλλοτε επιχειρηματικού κολοσσού της αγοράς των σούπερ μάρκετ.

Το πιστεύω. Βέβαια το φαινόμενο Μαρινόπουλου είναι μια ντροπή για την ελληνική οικονομία. Είναι η κορυφή του παγόβουνου μιας επιχειρηματικότητας που υπήρξε τραπεζοδίαιτη, κρατικοδίαιτη, και «πολιτικοδίαιτη» για να το πω έτσι. Είναι ένα ευρύτερο φαινόμενο που χαρακτήρισε μια σειρά επιχειρηματικών εγχειρημάτων που γνωρίζουμε και βλέπουμε μπροστά μας. Αυτή η επιχειρηματικότητα είναι ντροπή. Πρέπει να τελειώσει αλλά με τρόπο που να μην αποβεί σε βάρος των θέσεων απασχόλησης, της ελληνικής οικονομίας και του ίδιου του τραπεζικού συστήματος γιατί οι ζημιές των τραπεζών είναι σε βάρος της οικονομίας αλλά και των Ελλήνων πολιτών. Θεωρών, πάντως, ότι στην περίπτωση του Μαρινόπουλου μπορεί να υπάρξει τέτοια λύση και είμαι αισιόδοξος ότι θα υπάρξει.,

Τις μέρες αυτές συζητείται και θα ψηφιστεί στη Βουλή το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τις δημόσιες συμβάσεις και τις κρατικές προμήθειες. Ποια είναι κατά την άποψή σας η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση που φέρνει στον τρόπο που μέχρι σήμερα ο ιδιωτικός τομέας έκανε δουλειές με το κράτος;

 Και μόνο το γεγονός ότι μέσα στον Αύγουστο (σ.σ. το νομοσχέδιο εισήχθη στις επιτροπές και ψηφίζεται στις 4 Αυγούστου) θα έχουμε πλέον ένα ενιαίο θεσμικό πλαίσιο για όλες τις δημόσιες συμβάσεις και διαγωνισμούς είναι μια πολύ σημαντική κατάκτηση. Θα κριθεί στην πράξη αν διασφαλίζει όρους για να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά τα προβλήματα που υπάρχουν στη διαφάνεια, τη διαφθορά και τον περιορισμένο ανταγωνισμό.

Οι νόμοι όμως δεν καθορίζουν τα πάντα σε μια κοινωνία. Βάζουν το πλαίσιο. Εμείς προσπαθούμε να διασφαλίσουμε όρους διαφάνειας με την ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών, όρους ανταγωνισμού μέσα από την καλύτερη παρακολούθηση των διακηρύξεων, των τεχνικών προσδιαγραφών για τις προμήθειες και την κεντρικοποίηση των προμηθειών και τις συμφωνίες πλαίσιο με περισσότερους προμηθευτές και ισότιμους όρους πρόσβασης όλων των επιχειρήσεων. Στόχος είναι επίσης να στηριχθούν νέου τύπου συμβάσεις, όπως οι συμβάσεις καινοτομίας και οι κοινωνικές συμβάσεις για επιχειρήσεις της κοινωνικής οικονομίας. Γίνονται επίσης προσπάθειες μείωσης του χρόνου διεξαγωγής των διαγωνιστικών διαδικασιών με νέες μεθόδους όπως ο ανταγωνιστικός διάλογος κ.α.

Πολύ σημαντική υπόθεση είναι επίσης για τα θέματα της διαφάνειας και του δημόσιου ελέγχου, η λειτουργία του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων όπου όλοι οι φορείς του Δημοσίου της Γενικής και της Κεντρικής κυβέρνησης είναι υποχρεωμένοι να αναρτούν τις συμβάσεις για πληρωμές πάνω από 1000 ευρώ, είτε αυτές προέρχονται από διαγωνισμούς, είτε από αναθέσεις.