Α. Αθανασόπουλος: Η μεγαλύτερη περιουσία μίας επιχείρησης είναι η εμπιστοσύνη των πελατών

Α. Αθανασόπουλος: Η μεγαλύτερη περιουσία μίας επιχείρησης είναι η εμπιστοσύνη των πελατών

Γιατί άντεξε η Κωτσόβολος σε μια αγορά που πολλές επιχειρήσεις του κλάδου έκλεισαν; Μήπως υπάρχει άσκοπος και «τυφλός» υπερ-καταναλωτισμός στο θέμα των λευκών συσκευών που γρήγορα παροπλίζονται καθώς βγαίνουν διαρκώς πιο εξελιγμένα μοντέλα; Τι είναι το internet of things και η διασυνδεσιμότητα των συσκευών; Είναι λειτουργικό και πρακτικό το να δίνεις εντολή από το κινητό στο ψυγείο, στο φούρνο ή στο πλυντήριο και να εφαρμόζουν ή να σταματούν πρόγραμμα; Πως έπληξε η κρίση στους... γάμους την αγορά των ηλεκτρικών συσκευών; Γιατί να επιλέξει ένας καταναλωτής την Κωτσόβολος και όχι μια... συνοικιακή, οικογενειακή επιχείρηση;

Για όλα αυτά και για πολλά άλλα μιλά στο Liberal ο κ. Ανδρέας Αθανασόπουλος, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, Dixons South East Europe – Κωτσόβολος.

Συνέντευξη στον Απόστολο Σκουμπούρη

Κύριε Αθανασόπουλε, θα μπω κατευθείαν στο... θέμα: Ποιο είναι το μυστικό της Κωτσόβολος που άντεξε σε μια αγορά που είδε να κλείνουν την τελευταία 15ετία εταιρείες όπως Ράδιο Αθήνα, Κορασίδης, Elephant, Σύκαρης, Εικόνα & Ήχος, Ηλεκτρονική Αθηνών και άλλες;

Η αγορά έχει υποστεί μεγάλες αλλαγές τις τελευταίες δύο δεκαετίες και η εποχή της λεγόμενης κρίσης ενέτεινε το πρόβλημα με τα αποτελέσματα που όλοι ξέρουμε. Φυσικά, το κλείσιμο μεγάλων εταιρειών που έχουν γράψει ιστορία στο ελληνικό εμπόριο και έχουν συνεισφέρει ουσιαστικά στην οικονομία και την απασχόληση, μόνο θλίψη φέρνει.

Η Κωτσόβολος έχει καταφέρει να διατηρήσει τη διαχρονικότητά της και αυτό που τη διαφοροποιεί όλα αυτά τα χρόνια είναι η προσαρμοστικότητά της στις απαιτήσεις της εκάστοτε εποχής, η αγωνία της να είναι πάντα καινοτόμα και η εγγύτητα σε ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εξυπηρέτηση του κοινού.

Μετά από σχεδόν πέντε χρόνια στο τιμόνι της εταιρείας, μπορώ να πω με σιγουριά πως η επιτυχία της οφείλεται στο γεγονός ότι ανταποκριθήκαμε και προσαρμοστήκαμε στις ανάγκες και απαιτήσεις των πελατών μας.

Κάθε χρόνο πραγματοποιούμε πάνω από 30 ερευνητικές μετρήσεις, τόσο ποιοτικές, όσο και ποσοτικές, με περισσότερους από 38.000 συμμετέχοντες, για να λαμβάνουμε την ανάδραση των καταναλωτών. Οι παρατηρήσεις τους μας κάνουν καλύτερους και μας δίνουν το περιθώριο να διορθωνόμαστε.

Το μοντέλο της Κωτσόβολος είναι να πιάνει τα καίρια πόστα σε κάθε πόλη, με στρατηγικού τύπου μεγάλα καταστήματα. Υπάρχει έδαφος για νέα καταστήματα στην Ελλάδα, ή έχει... στοκάρει η επέκταση;

Κοιτάξτε, ένα μεγάλο κομμάτι από το επενδυτικό πρόγραμμα της Κωτσόβολος είναι η ανανέωση του δικτύου των καταστημάτων της. Μόνο τα τελευταία δύο χρόνια έχει εγκαινιάσει έξι νέα καταστήματα σε νέα σημεία ανά την Ελλάδα, ενώ έχει πραγματοποιήσει 40 ανακαινίσεις και 13 μετεγκαταστάσεις καταστημάτων σε καλύτερες κτιριακές υποδομές και κομβικότερα σημεία.

Πριν λίγους μήνες η πόλη του Πειραιά απέκτησε το δεύτερο κατάστημα Κωτσόβολος με 5 ορόφους, ενώ εγκαινιάσαμε το νέο μας κατάστημα στο River West, καθώς και ένα ακόμα στολίδι στη Μακεδονία και συγκεκριμένα στην πόλη της Δράμας.
Όλη αυτή η κινητικότητά μας, αφενός οφείλεται στην τάση μας να μην επαναπαυόμαστε και να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά σε κάθε ευκαιρία σε όλα τα σημεία της Ελλάδας, αφετέρου στην προσκόλλησή μας να διακρίνουμε τις ανάγκες της κάθε περιοχής, προχωρώντας στις ανάλογες κινήσεις.

Γενικά όμως η έννοια του καταστήματος είναι υπό αναθεώρηση και θα πρέπει να προσαρμόζεται στις προκλήσεις των νέων τάσεων των καταναλωτών, αλλά και του ρόλου του ηλεκτρονικού εμπορίου που είναι κυρίως συμπληρωματικός και λιγότερο ανταγωνιστικός.

Παλαιότερα, η Κωτσόβολος είχε συνεργασία με τα Carrefour – Μαρινόπουλος, αναπτύσσοντας μεγάλα τμήματα λευκών συσκευών μέσα στα σούπερ μάρκετ. Με το Σκλαβενίτη ή άλλη αλυσίδα θα υπάρξει κάτι; Τελικά, μήπως δεν ταιριάζει η ανάπτυξη αυτών των καταστημάτων μέσα στα σούπερ μάρκετ;

Η εμπειρία μας από τη συνεργασία μας με την Carrefour – Μαρινόπουλος μπορεί να χαρακτηριστεί και ως «πείραμα» που μόνο θετικά αποκόμισε η Κωτσόβολος. Οι λόγοι που το μοντέλο αυτό δεν μακροημέρευσε δεν σχετίζονται με τη φύση του project καθ' αυτό. Αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε αν μία παρόμοια κίνηση με την Σκλαβενίτη θα είχε επιτυχία, καθώς δεν έχουμε δει όλες τις παραμέτρους της περιόδου που διανύουμε. Επί της ουσίας, δεν λείπουν σημεία πώλησης από την αγορά, αλλά πελάτες με χρήματα και διάθεση για αγορές.

Προ μηνών, είχατε αναφέρει μεταξύ των παραγόντων που «χτύπησαν» την αγορά λευκών συσκευών, εκτός από την κρίση στην οικοδομή και την κρίση στους... γάμους! Ότι δεν γίνονται – όσο παλαιότερα – γάμοι. Πόσο ισχύει αυτό;

Αυτό που είχα πει είναι πως δεν γίνονται οι γάμοι, όπως το ήθελαν παλαιότερα η παράδοση και τα ήθη, με άλλα λόγια το ζευγάρι δεν ετοιμάζει το σπιτικό του εν όψει γάμου, ώστε να γίνονται όλες οι απαραίτητες αγορές στις οικιακές συσκευές. Αυτό που διαπιστώνουμε από τους πελάτες μας είναι πως έχουν αυξηθεί τα εργένικα σπίτια και τα ζευγάρια που συγκατοικούν πριν το γάμο.

Αυτό επηρεάζει κατά κάποιο τρόπο την αγορά των μεγάλων οικιακών συσκευών, καθώς το «καλάθι» των αγορών είναι μικρότερο ανά νοικοκυριό, εφόσον δεν υπάρχουν τα δώρα των οικείων του ζευγαριού που θα αύξανε το ποσό της αγοράς τους. Επιπλέον, πολλοί γάμοι οδηγούνται και σε αναγκαστική συγκατοίκηση με τα πεθερικά και άρα δεν υπάρχουν αγορές εξ αυτών. Σε γενικές γραμμές, όπου δεν γίνονται αγορές σπιτιών δεν υπάρχει και σημαντική αύξηση κατανάλωσης σε μεγάλες οικιακές συσκευές.

Θα... προβοκάρω τον κλάδο. Τελευταία, δεν προλαβαίνω να παρακολουθήσω τις εξελίξεις που τρέχουν ραγδαία. Η διαρκής αλλαγή συσκευών με τα ολοένα και πιο εξελιγμένα μοντέλα, δεν είναι και ένα ανώφελο... κυνηγητό; Το θέτω και στη βάση της οικολογίας, καθώς γεμίζει η οικουμένη με άχρηστες συσκευές που παροπλίζονται τάχιστα. Ενώ παλαιότερα ξέραμε τις συσκευές - «σκυλιά»; Τι απαντάτε;

Κάποιος μου είχε πει πως δεν θα αλλάξει αυτοκίνητο, θα κρατήσει το προ 30ετίας μοντέλο, γιατί έχει πολύ ανθεκτικό σασί, σε σχέση με τα σημερινά αυτοκίνητα που “τσαλακώνονται” σαν τα καρυδότσουφλα. Ήθελα, ειλικρινά, να συμφωνήσω μαζί του, αλλά δεν μπορούσα να αψηφήσω το ενεργειακό αποτύπωμα, την ελλιπή ασφάλεια σε ένα ταξίδι, την αδρανή οδηγική συμπεριφορά, το κόστος συντήρησης, αλλά και τις ανύπαρκτες ανέσεις ενός παλιού αυτοκινήτου σε σχέση με ένα καινούριο.

Η ίδια λογική ισχύει και στον τομέα των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών. Στον Κωτσόβολο συμβουλεύουμε τους πελάτες μας να υπολογίζουν το κόστος χρήσης και να επενδύουν στο κόστος κτήσης. Με άλλα λόγια, τους ενθαρρύνουμε όχι στην άσκοπη σπατάλη, αλλά στο να αναβαθμίσουν ενεργειακά τις πιο ενεργοβόρες συσκευές τους, ώστε, για παράδειγμα, να εξοικονομήσουν έως και 80 ευρώ το χρόνο στη χρήση του ψυγείου και 150 ευρώ στη χρήση του κλιματιστικού.

Η τεχνολογία μόνο ευκολία μας προσφέρει και είναι στο χέρι μας το πώς θα τη χρησιμοποιήσουμε προς όφελός μας. Εμείς προτείνουμε στον κόσμο να ρωτήσει, να διαβάσει, να ενημερωθεί, ακόμα και να παρακολουθήσει τις εκπομπές μας στο διαδίκτυο, για να δει ποια συσκευή του ταιριάζει και η αλλαγή να γίνει προς όφελος της καθημερινότητάς του και όχι από καταναλωτική μανία.

Για το θέμα της οικολογίας, είναι γνωστό πως στηρίζουμε την ανακύκλωση, ως εκ τούτου, όποιος το επιθυμεί μπορεί να ανακυκλώσει την παλιά του συσκευή στα καταστήματα Κωτσόβολος εντελώς δωρεάν και χωρίς προϋπόθεση αγοράς νέας συσκευής. Το ζήτημα που ανακύπτει είναι ο κόσμος να ενστερνιστεί την ανακύκλωση ως αξία και να γίνει μέρος του πολιτισμού μας. Σε αυτό, σημαντικό ρόλο διαδραματίσουν και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, οπότε θέλουμε την αρωγή σας να διαδώσουμε το μήνυμα όλοι μαζί.

Τι ποσοστό των συσκευών ανακυκλώνεται; Ανακυκλώνονται τα... πάντα σε μια συσκευή; Η πάντα κάτι μένει;

Η εταιρεία ξεκίνησε πρώτη την ανακύκλωση των παλαιών και ενεργοβόρων συσκευών τον Απρίλιο του 2008 και με τη θερμή συμμετοχή των καταναλωτών έχουμε καταφέρει να ανακυκλώσουμε έως σήμερα περισσότερες από 930.000 συσκευές. Σε συνεργασία με την εταιρεία Ανακύκλωσης Συσκευών Α.Ε., συμβάλλουμε στην αποφυγή της ρύπανσης του περιβάλλοντος με την κατάλληλη αποσυναρμολόγηση των παλιών συσκευών και τη διάθεση των αξιοποιήσιμων υλικών ως πρώτη ύλη για να κατασκευαστεί κάτι καινούριο.

Χρόνο με το χρόνο αυξάνεται ο αριθμός των συσκευών που συλλέγουμε για ανακύκλωση, αρκεί να σας πούμε πως το 2016 ανακυκλώσαμε συνολικά 29.600 συσκευές και το 2017 ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 43.200. Οι ειδικοί στη διαδικασία της αποσυναρμολόγησης της συσκευής, που στην προκειμένη δεν είναι η Κωτσόβολος, επιλέγουν τα κομμάτια που μπορούν να ανακυκλωθούν, ενώ διαχειρίζονται τα υπόλοιπα μέρη της συσκευής με τρόπο που δεν επιβαρύνει το περιβάλλον.

Η 4η βιομηχανική επανάσταση και η νέα ψηφιακή εποχή, αλλάζει τα πάντα συνδέοντας όλες τις συσκευές μέσα από συγκεκριμένες εφαρμογές στο κινητό τηλέφωνο. Πόσο αξιόπιστη και πρακτικά ωφέλιμη είναι αυτή η εξέλιξη;

Μου δίνετε την ευκαιρία να υπερθεματίσω σε μία προηγούμενη απάντησή μου, καθώς το θέμα της συνδεσιμότητας των συσκευών δεν είναι το μέλλον, αλλά είναι το παρόν. Η τεχνολογία έχει ενσωματωθεί σε τέτοιο βαθμό σε οικιακές συσκευές, που ενώ πριν λίγα χρόνια προβλέπαμε ή αναμέναμε αυτήν την εξέλιξη μόνο σε high end μοντέλα συσκευών, σήμερα διαπιστώνουμε πως ακόμα και τα προσιτά μοντέλα διαθέτουν λειτουργίες που επιτρέπουν την επικοινωνία με άλλες συσκευές.

Αν είχατε την ευκαιρία να επισκεφτείτε την έκθεση τεχνολογίας “Thanks to Tech”, που διοργανώσαμε για 2η φορά στα τέλη Νοέμβρη με αρχές Δεκέμβρη στο The Mall Athens...

Ναι την επισκέφτηκα, εντυπωσιακή αλλά συνάμα προκαλεί και κάποιο... δέος σε όσους δεν έχουν εξοικείωση...

Τότε ίσως διαπιστώσατε πως η τάση είναι να δημιουργείται ένα οικοσύστημα συσκευών και μέσω εφαρμογών να μπορούμε, με φωνητική εντολή, να ρυθμίζουμε το πλυντήριό μας, το πρόγραμμα ψησίματος του φούρνου μας, ακόμα και να «παραγγείλουμε» τον καφέ μας στην καφετιέρα μας, ενώ την ίδια στιγμή να κάνουμε κάτι άλλο.

Ένα τέτοιο παράδειγμα, μας δείχνει πόσο ωφέλιμη είναι η ψηφιακή εποχή για το σύγχρονο τρόπο ζωής, που ο χρόνος συρρικνώνεται, έναντι των καθημερινών υποχρεώσεων, οι οποίες ολοένα και αυξάνονται.

Η αλήθεια είναι πως η αξιοπιστία μπορεί να αποδειχθεί μόνο κατά τη χρήση, και μάλιστα τη «σωστή χρήση». Εδώ εννοώ πως θα πρέπει να έχουμε πάντα στο νου μας πως μιλάμε για συσκευές που θέλουν και αυτές τη φροντίδα μας. Η συνδεσιμότητα προϋποθέτει φορτισμένες συσκευές, σύνδεση internet, συχνά updates των εφαρμογών. Τη δική μου εμπειρία μόνο ως θετική μπορώ να τη χαρακτηρίσω, καθώς είμαι χρήστης αυτού που ονομάζουμε internet of things, και θα συνιστούσα στους αναγνώστες σας να αγοράσουν τις λεγόμενες «έξυπνες» συσκευές.

Πραγματικά «έξυπνες» συσκευές δεν είναι αυτές που είναι απλά συνδεδεμένες στο internet, αλλά αυτές που γίνονται ολοένα πιο εύκολα για τη βασική τους χρήση: να ζυγίζουν αυτόματα τα ρούχα και να διαμορφώνουν αυτόματα το χρόνο πλύσης, ώστε να αυξάνεται η ζωή των ρούχων, αυτόματη επιλογή συνταγής μαγειρέματος σε φούρνους, ώστε να γίνει το φαγητό όπως το θέλει ο χρήστης, χωρίς να κάνει πειράματα, αυτόματη προσαρμογή της σκούπας αναλόγως του πάχους το χαλιού, ώστε να μην κολλάει η σκούπα και ένα σωρό άλλες ευκολίες.

Θα σας κάνω μια ερώτηση που και τη θέλω και την... οφείλω, ηθικού τύπου: Γιατί να αγοράσει κάποιος από την Κωτσόβολος και να μην αγοράσει από κάποιο μικρότερο, ελληνικό, συνοικιακό κατάστημα;

Δεν υπάρχει τίποτα Ελληνικότερο από την Κωτσόβολος που είναι επιχείρηση εργαζομένων και στελεχών και όχι ιδιοκτητών και που επανεπενδύει όλα της τα κέρδη στην ίδια την εταιρεία. Αλλά, θα σας μιλήσω με αριθμούς και θα αφήσω τους αναγνώστες σας να κάνουν την επιλογή τους.

· 96 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και 1 ηλεκτρονικό κατάστημα το www.kotsovolos.gr, που εξασφαλίζουν την εγγύτητα από όπου και αν βρίσκονται οι πελάτες.
· 2.370 άνθρωποι με πάθος για την εξυπηρέτηση του πελάτη
· 150 φορτηγά που πραγματοποιούν πάνω από 400.000 παραδόσεις κατ' οίκον το χρόνο.
· Πάνω από 300 τεχνικοί και εγκαταστάτες σε όλη τη χώρα
· Πάνω από 70.500 συσκευές που επισκευάζονται ετησίως από ειδικούς
· Πάνω από 52.600 ώρες εκπαίδευσης το χρόνο για την πραγματοποίηση 350 σεμιναρίων, ώστε να άνθρωποί μας να είναι μονίμως στην αιχμή των εξελίξεων.

Η λίστα μου θα μπορούσε να είναι πολύ μεγάλη, αλλά θα αρκεστώ στα παραπάνω. Αυτά δείχνουν μια εταιρεία που προσθέτει αξία, ποιότητα και απασχόληση στην Ελλάδα όσο κανείς άλλος στον κλάδο μας.

Το 2017 η αλυσίδα που διευθύνετε παρουσίασε τα καλύτερα αποτελέσματα των τελευταίων δέκα ετών. Και όλα αυτά, συντηρώντας ένα αρκετά μεγάλο πρόγραμμα επενδύσεων. Πως επιτεύχθηκε αυτό;

Θα μπορούσα να σας απαντήσω με το ρητό «δούναι και λαβείν» και η αλήθεια είναι πως αν δεν δώσεις, δεν θα πάρεις! Η συνεχής ανανέωση του δικτύου της εταιρείας και η αναβάθμιση των υποδομών της αποτέλεσε το σημαντικό παράγοντα για την επιτυχημένη πορεία του οικονομικού έτους 2016/2017. Οι επενδύσεις που έγιναν ήταν ύψους 8,5 εκατ.. ευρώ, ενώ η εταιρεία σημείωσε EBIT 9,7 εκατ. ευρώ και EBITDA ύψους 14,9 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας ρεκόρ κερδοφορίας από το 2010.

Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε 11,5% στο δωδεκάμηνο Μάιος 2016-Απρίλιος 2017, φτάνοντας τα 408 εκατ. ευρώ, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα άγγιξαν τα 38 εκατ. ευρώ.

Με άλλα λόγια, οι επενδύσεις με τον παράλληλο έλεγχο στα κόστη, μόνο θετικά πρόσημα μας φέρνουν, ένα γεγονός που αναγνωρίζει και η μητρική μας εταιρεία, Dixons Carphone, ενθαρρύνοντάς μας να επανεπενδύουμε τα κέρδη μας. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη ο ψηφιακός μετασχηματισμός στα συστήματά μας, μια επένδυση που θα ξεπεράσει τα 10 εκατ. ευρώ, με μοναδικό στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών της για μία μοναδική αγοραστική εμπειρία. Για εμάς όλα κρίνονται στην εμπιστοσύνη των πελατών και όσο βλέπουμε τις προσπάθειές μας να ανταμείβονται, τόσο θα προχωρούμε σε επόμενες επενδύσεις.

Ήσασταν για χρόνια διευθυντής λιανικής τραπεζικής της Εθνικής Τράπεζας; Πως ήταν η μετάβαση στα ψυγεία και στα πλυντήρια;

Παρόλο που φαινομενικά υπάρχουν διαφορές, τα κοινά σημεία των δύο κλάδων ίσως είναι περισσότερα. Οι τράπεζες όπως και ο κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών έχουν χτυπηθεί πολύ από την κρίση, παρόλα αυτά υπήρξαν προκλήσεις προσαρμογής και εξέλιξης. Έφυγα από ένα δύσκολο κλάδο και ήρθα σε έναν εξίσου δύσκολο κλάδο, με εκατοντάδες διαφορετικές υπηρεσίες/προϊόντα προς πώληση και εκατομμύρια πελάτες αντίστοιχα.

Η διαφορά για μένα στην Κωτσόβολος είναι πως πουλάμε προϊόντα και λύσεις που μας συντροφεύουν στην καθημερινότητά μας, καθώς, κυρίως τα προϊόντα, τα έχουμε στο σπίτι μας και τα χρησιμοποιούμε καθημερινά, κάνοντας τη ζωή μας καλύτερη. Επίσης, στον Κωτσόβολο έχουμε ξεκάθαρο ότι κάθε μέρα αγωνιζόμαστε, χωρίς να υπάρχει κάποιος να μας στηρίξει πέρα από τις δυνάμεις μας.

Αν κάνουμε κάποιο λάθος φαίνεται μέσα στην ίδια την ημέρα, για να μην πω ώρα. Βέβαια, σε όλες τις περιπτώσεις είτε σε τράπεζες είτε στην αμιγώς λιανική, η μεγαλύτερη περιουσία μίας επιχείρησης είναι η εμπιστοσύνη των πελατών και η αφοσίωση των εργαζομένων για τη δουλειά τους.