ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Το τριπλό χτύπημα στις Παραχωρήσεις και η απόλυτη κυριαρχία

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Το τριπλό χτύπημα στις Παραχωρήσεις και η απόλυτη κυριαρχία

Με τις τρεις μεγαλύτερες συμβάσεις και πλέον εμβληματικές παραχωρήσεις που ξεπερνούν τα 6,8 δισ. ευρώ ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε λίγες μέρες εδραίωσε την κυριαρχία του στο τομέα των Παραχωρήσεων και προχώρησε, την ίδια μέρα, στην ένταξη και επισήμως στο χαρτοφυλάκιο του, της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού αλλά και του ΒΟΑΚ.

Είχε προηγηθεί δε μόλις την προηγούμενη Παρασκευή η υπογραφή της σύμβασης για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Ο όμιλος με αυτές τις τρεις συμβάσεις ενισχύει το μέγεθος και την αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενώ εξασφαλίζει και ενισχύει την παραγωγή σημαντικών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση, επιτρέποντας τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του στο πλαίσιο της στρατηγικής του .

Ειδικότερα,  ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναδειχθεί επισήμως από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσωρινός ανάδοχος του έργου για την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο», εκτιμώμενης αξίας περί τα 2 δισ. ευρώ στην οποία σύμβαση δεν αναμένονται εκπλήξεις αφού έληξε  και η περίοδος υποβολής προσφυγών.

Μόλις χτες, όπως έγραψε το liberal.gr κατοχυρώθηκε και η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, καθώς, το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή που είχε υποβάλει η κοινοπραξία Vinci – Mytilineos στην οποία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε οριστεί προτιμητέος επενδυτής με προσφορά 3,27 δις ευρώ.

Ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει επίσης κατά 100% τις συμβάσεις των οδικών παραχωρήσεων Νέα Οδός (Ιόνια Οδός και Αθηνών – Λαμίας, με αρχή την περιοχή του Ανισόπεδου Κόμβου Μεταμόρφωσης έως την περιοχή της Σκάρφειας – μετά τα Καμένα Βούρλα – και το συνδετήριο κλάδο του ΠΑΘΕ Σχηματάρι – Χαλκίδα) και Κεντρική Οδός (Ε 65), έχει μερίδιο 17% στην Ολυμπία Οδό.

Επίσης ο Όμιλος έχει παρουσία και σε άλλες παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ, όπως το μεγάλο έργο στο αεροδρόμιο Καστελίου στην Κρήτη, το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό, μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων (π.χ. Πελοπόννησο), η υπο-παραχώρηση του λιμένα Φίλιππος Β΄ στην Καβάλα, έργα ψηφιακού μετασχηματισμού (ανάπτυξη υποδομών υπερύψηλής ευρυζωνικότητας Ultra-Fast Broadband, ψηφιακός μετασχηματισμός, τηλεματική, και ενιαίο αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου για τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης κ.α.), παρουσία σε σταθμούς αυτοκινήτων κ.α.

Βάσει εκτιμήσεων της διοίκησης που δημοσιοποιήθηκαν στο τέλος του περασμένου Νοεμβρίου, όπου δεν υπήρχε η εξέλιξη με τον ΒΟΑΚ σε 5 χρόνια τα EBITDA  του ομίλου θα διαμορφωθούν σε 1,2 δισ. ευρώ αν συνυπολογιστούν η Αττική Οδός, η Εγνατία, τα βραχυπρόθεσμα έργα της Τέρνα Ενεργειακής και τα έσοδα από το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό, τη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή και το υπό κατασκευή αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου.

Βάσει στοιχείων που έχει δημοσιοποιήσει η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τα συνολικά μερίσματα που θα εισπράξει ο όμιλος από τις συμβάσεις παραχώρησης σε όλη τη διάρκεια ζωής τους (συνήθως 25 έτη) θα διαμορφωθούν σε 11 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 8 δισ. θα προέλθουν από τις παραχωρήσεις των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, εκτιμήσεις στις οποίες πάλι δεν περιλαμβάνεται  ο ΒΟΑΚ.

Επίσης, αναμένει EBITDA πάνω από 1,2 δισ. ευρώ μετά από χρονική περίοδο 5 ετών, μαζί με την συνεισφορά από την Αττική Οδό, την Εγνατία Οδό, το βραχυπρόθεσμο pipeline έργων της Τέρνα Ενεργειακής, αλλά και τα Pro-rata EBITDA μη ενοποιημένων περιουσιακών στοιχείων (IRC – Καζίνο Ελληνικού, CCGT Κομοτηνής, Αεροδρόμιο στο Καστέλι).

Αναφορικά με την Αττική Οδό, από το ΤΑΙΠΕΔ αναμένουν κάποια δικαιολογητικά για τα συμβατικά έγγραφα, καθώς η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ολοκληρώσει τις διαδικασίες χρηματοδότησης , αφού οι διοικήσεις των τεσσάρων συστημικών τραπεζών ενέκριναν κοινοπρακτικό δάνειο 2,7 δισ. ευρώ, μέσω του οποίου οι Alpha, Eurobank, Πειραιώς και Εθνική θα χρηματοδοτήσουν με 675 εκατ. ευρώ η κάθε μία την επένδυση του ομίλου για τη νέα σύμβαση παραχώρησης, με τον ίδιο να εισφέρει το υπόλοιπο ποσό.

Από την άλλη η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού η έναρξη της παραχώρησης αναμένεται στο τέλος του χρόνου με την εκπλήρωση και των υπολοίπων εκκρεμοτήτων καθώς η σημερινή υπογραφή ακολουθείται από μια σειρά απαιτητικών αιρέσεων που θα συνεχίσουν να βρίσκονται σε εξέλιξη, προκειμένου ο ανάδοχος να παραλάβει την Εγνατία Οδό και τους τρεις κάθετους άξονες, συνολικού μήκους 883 χλμ.

Τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της παραχώρησης είναι η πιστοποίηση των σηράγγων από την Διοικητική Αρχή Σηράγγων, τα διόδια σε Μάλγαρα, Χαλάστρα, Πολύκαστρο που δεν έχουν ακόμα λειτουργήσει και εν συνεχεία η σύμβαση θα περάσει από την Βουλή και θα γίνει νόμος του ελληνικού κράτους ώστε να κυρωθεί η σύμβαση. Τέλος ακολουθεί το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού με την καταβολή του ποσού από την εταιρεία παραχώρησης.

Για να ξεκινήσει και επίσημα η νέα περίοδος παραχώρησης θα πρέπει η υφιστάμενη εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. να παραδώσει αναλυτική καταγραφή της κατάστασης του αυτοκινητόδρομου χιλιόμετρο-χιλιόμετρο, να ελεγχθεί από το νέο σχήμα “Νέα Εγνατία οδός Παραχώρηση Α.Ε.” και να εγκριθεί για να παραληφθεί.

Ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει επίσης το έργο της ανάπτυξης των κάθετων αξόνων μήκους 225 χιλ. της Εγνατίας Οδού που υπολογίζεται σε 850 εκατ. ευρώ. Οι κάθετοι άξονες θα συνδέσουν την Εγνατία Οδό, με Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία.

Αναφορικά με τον ΒΟΑΚ, η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, το συνολικό μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ανέρχεται σε περίπου 300 χλμ., συμπεριλαμβανομένων των τμημάτων «Χερσόνησος- Άγιος Νικόλαος» (βρίσκεται υπό κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ) και «Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη». Ο ΒΟΑΚ θεωρείται ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος υπό κατασκευή σε όλη την Ευρώπη τη συγκεκριμένη περίοδο.

Με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου και στη συνέχεια, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθούν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις, ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.

Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι μήκους 157,5 χλμ. (με δύο ΛΕΑ, πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων) και υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότησή του με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ).