Ύφεση στο παγκόσμιο εμπόριο «φωτογραφίζουν» τα logistics

Ύφεση στο παγκόσμιο εμπόριο «φωτογραφίζουν» τα logistics

Οι αγορές απορρόφησαν και το δεύτερο πολεμικό μέτωπο, τουλάχιστον όσο παραμένει στα στενά όρια μεταξύ του Ισραήλ και της Λωρίδας της Γάζας, ενώ τις επόμενες 8 εως 10 εβδομάδες όλα τα βλέμματα θα είναι στραμμένα στον καταναλωτή των ΗΠΑ, με την εορταστική περίοδο και την Black Friday να είναι προ των πυλών.

Το πετρέλαιο όμως και οι κλάδοι όπως εκείνοι της χαλυβουργίας ή των logistics αφηγούνται μια διαφορετική ιστορία, την οποία προς το παρόν οι αγορές την τοποθετούν στα «ψιλά γράμματα» των ειδήσεων. 

Το πιο πιθανό σενάριο όμως είναι, από αυτή την ιστορία να ξεπηδήσουν οι τίτλοι ειδήσεων των επόμενων 3-4 μηνών.

Χαμηλός ο πήχυς για Black Friday και εορταστική περίοδο

Δεκαπέντε ημέρες μας χωρίζουν από το ετήσιο καταναλωτικό «πανηγύρι» όπως αυτό οριοθετείται από την Black Friday, που για τον Αμερικανό καταναλωτή θεωρείται ως η ημέρα έναρξης της περιόδου των χριστουγεννιάτικων αγορών.

Οι προσδοκίες όμως φέτος από τους μεγάλους λιανοπωλητές είναι αρκετά προσγειωμένες.

Βλέπετε, οι λιανοπωλητές διαπιστώνουν ότι τα είδη στα οποία βασίζονται για να τονώσουν τις πωλήσεις τους, κοστίζουν φέτος πολύ περισσότερο, γεγονός που περιορίζει το ποσό που μπορούν να κάνουν έκπτωση. 

Επιπλέον, παρότι είμαστε μια ανάσα από την περίοδο των εορταστικών αγορών, η έλλειψη μεγάλων παραγγελιών από τους λιανοπωλητές τείνει να είναι ο κανόνας. 

Σύμφωνα με την έρευνα του Διεθνούς Πρακτορείου CNBC, ενώ η περίοδος αποθεματοποίησης έχει λήξει για τους λιανοπωλητές, η ανανέωση των αποθεμάτων δεν ήταν ευρέως διαδεδομένη. 

Το 67% περίπου των εταιρειών logistics δηλώνει ότι τα προϊόντα που μεταφέρονται στα καταστήματα αυτές τις γιορτές είναι πιο προωθητικά και χαμηλού κόστους. Το 83% δε δήλωσε ότι δεν διακινεί πιο ακριβά είδη.

Ο λόγος; Προφανώς ο φόβος ότι στο τέλος της ημέρας, όταν αφαιρεθεί η επίδραση του πληθωρισμού, οι καταναλωτικές δαπάνες θα είναι πιο αδύναμες σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές.

Αυτό που φοβάται η αγορά είναι ότι η οικονομία πλησιάζει σε ένα σημείο καμπής στις καταναλωτικές δαπάνες, καθώς οι Αμερικανοί εξαντλούν τις αποταμιεύσεις που δημιούργησαν από τα πακέτα τόνωσης την περίοδο της πανδημίας. 

Άλλωστε όπως επισημαίνουν πολλοί αναλυτές, η καμπή αυτή ήδη εμφανίζεται σε ορισμένους δείκτες, όπως οι καθυστερήσεις δανείων και πιστωτικών καρτών.

Στο σημείο αυτό βέβαια δεν μπορεί παρά να παρατηρήσει κανείς, πόσο διαφορετικό είναι το συναίσθημα το κλάδου του λιανεμπορίου από εκείνο κατά τη διάρκεια της ανακοίνωσης των εταιρικών κερδών, όπου οι μεγάλες τράπεζες των ΗΠΑ παρουσίασαν μια εικόνα του καταναλωτή πολύ πιο ανθεκτική.

Η αποκαλυπτική έρευνα Εφοδιαστικής Αλυσίδας από το CNBC

Η νέα έρευνα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας από το διεθνές πρακτορείο CNBC αποκαλύπτει ένα συνολικό κλίμα αβεβαιότητας που καθορίζει την αγορά αυτή τη στιγμή και το συμπέρασμα είναι ότι στον κλάδο δεν θα υπάρξει ανάπτυξη για το πρώτο εξάμηνο του 2024 και στην καλύτερη περίπτωση αναμένεται μια ελαφρώς θετική στροφή το δεύτερο εξάμηνο του έτους. 

Κατ’επέκταση η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει δύσκολες οικονομικές συνθήκες μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2024. 

Η Έρευνα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας του CNBC διεξήχθη από τις 21 Οκτωβρίου έως τις 31 Οκτωβρίου και η στήλη την θεωρεί από τις πιο ενδεικτικές, καθώς διεξάγεται μεταξύ των πιο σημαντικών στελεχών logistics που διαχειρίζονται τις παραγγελίες εμπορευμάτων και τις μεταφορές, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στο C.H. Robinson, SEKO Logistics, DHL Global Forwarding Americas, Kuehne + Nagel, OL USA και ITS Logistics. 

Αυτές οι εταιρείες μας δίνουν μια εξαιρετική πληροφόρηση για τις παραγγελίες σε όλο τον κόσμο, επειδή ακριβώς παραλαμβάνουν το προϊόν από τα λιμάνια και το διανέμουν από τις αποθήκες στους λιανοπωλητές. 

Αυτό ακριβώς το τμήμα της εμπορικής αλυσίδας παρέχει στους επενδυτές μια αντιπροσωπευτική εικόνα των επόμενων τριών έως τεσσάρων μηνών σχετικά με τις προσδοκίες των λιανεμπόρων, με βάση τον αριθμό των παραγγελιών που έχουν υποβληθεί και την ποσότητα του προϊόντος που μεταφέρεται από τις αποθήκες στα καταστήματα. 

Παρέχει επίσης μια αντιπροσωπευτική ανάγνωση των ναύλων και του είδους των εμπορευματικών όγκων που θα μετακινηθούν. 

Πιο αναλυτικά, τα κυριότερα συμπεράσματα από την έρευνα είναι τα εξής:

-Ο τομέας των φορτηγών, που ήδη αντιμετωπίζει ακραίες οικονομικές πιέσεις, αναμένει χαμηλότερες παραγγελίες εμπορευμάτων και έσοδα αυτές τις γιορτές.

Τα υψηλά αποθέματα και η υποχώρηση των καταναλωτικών δαπανών είναι οι λόγοι πίσω από τις πτωτικές προοπτικές, με τη δυναμική στον τομέα των logistics να ξεπερνά την ασθενέστερη ζήτηση. 

-H αγορά ναύλων θα έχει ελάχιστη έως καθόλου ανάπτυξη κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, γεγονός που σημαίνει σταθερή έως καθοδική τιμολόγηση μιας και η χωρητικότητα θα υπερβαίνει τη ζήτηση. Τουλάχιστον υπάρχει αισιοδοξία ότι κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του 2024 θα αυξηθούν οι όγκοι. 

- Όσον αφορά τώρα την εορταστική περίοδο που έρχεται, η μεταφορά εμπορευμάτων θα παραμείνει ήπια, κάτι που θα πιέσει τον τομέα των μεταφορών με φορτηγά. 

(σ.σ:Οι εταιρείες μεταφοράς φορτηγών αμείβονται ανά φορτίο και οι χαμηλές προσδοκίες για παραγγελίες συνεπάγονται δυνητικά χαμηλότερα έσοδα αυτή την εορταστική περίοδο). 

Η πλειονότητα της αγοράς πιστεύει ότι τα ποσοστά για πλήρη φορτία φορτηγών θα παραμείνουν αμετάβλητα ή μειωμένα, ενώ το 33% αναμένει ότι οι τιμές θα αυξηθούν οριακά στο 5%. 

Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι ήδη η ύφεση των εμπορευματικών μεταφορών ήταν δύσκολη για τον τομέα και ειδικά για εκείνες τις εταιρείες που δεν είχαν αρκετή διαφοροποίηση ώστε να αντέξουν τις πιέσεις.

Έτσι το 2023 εξελίχθηκε σε μια χρονιά που σημαδεύτηκε από πολλές χρεοκοπίες. Η Yellow, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς φορτηγών στις ΗΠΑ κήρυξε πτώχευση στις 31 Ιουλίου. 

Η SELSCS και η Elmer Buchta Trucking, δυο εταιρείες με πολλά χρόνια δραστηριότητας στη Μοντάνα και στο Ιλινόις υπέβαλαν επίσης αίτηση πτώχευσης.

Η μαζική ύφεση των εμπορευματικών μεταφορών συνέβαλε στο κλείσιμο ακόμα και της Convoy, της startup λογισμικού φορτηγών που υποστηρίζεται από τον Jeff Bezos. 

Σύμφωνα με την Tank Transport, η αύξηση του κόστους των καυσίμων και η πτώση των ναύλων ανάγκασαν συνολικά 31.278 εταιρείες του κλάδου είτε να κλείσουν, είτε να μεταφέρουν τις υπηρεσίες τους σε μεγαλύτερους στόλους.

Όπως έχει δηλώσει χαρακτηριστικά στο CNBC και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Uber Freight, θα υπάρξει σύντομα ένα «νέο σημείο καμπής» στον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών, όπου οι εταιρείες με λιγότερο διαφοροποιημένα επιχειρηματικά μοντέλα δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν.

- Τέλος η έρευνα διαπιστώνει ότι υπάρχει μια παρόμοια σιωπηλή προοπτική για τις παραγγελίες γύρω από το Σεληνιακό Νέο Έτος, το οποίο πέφτει στις 10 Φεβρουαρίου, με την πλειοψηφία των ερωτηθέντων -67%- να μην βλέπει αύξηση παραγγελιών. 

(σ.σ:Ως αποτέλεσμα του τερματισμού της πλειονότητας των παραγωγικών εργασιών της Κίνας κατά τη διάρκεια του Σεληνιακού Νέου Έτους, οι αποστολείς αρχίζουν να κάνουν τις παραγγελίες τους τώρα για να αποφευχθούν καθυστερήσεις. Τα προϊόντα που έρχονται συνήθως αυτή την περίοδο είναι ανοιξιάτικα και καλοκαιρινά). 

Μια ελαφρώς καλύτερη προοπτική για το δεύτερο εξάμηνο του 2024 

Η έρευνα δείχνει προσδοκίες για ελαφρά ανάκαμψη του όγκου εμπορευμάτων το δεύτερο εξάμηνο του 2024. Οι μισοί από τους ερωτηθέντες αναμένουν αύξηση 5%, το 33% αναμένει αύξηση 10% και το 17% που ήταν και οι πιο αισιόδοξοι, αναμένουν αύξηση 15%. 

Η πλειονότητα των ερωτηθέντων πιστεύει ότι μετά το 2023 όπου οι ναύλοι μειώθηκαν έως και 50%, οι τιμές των θαλάσσιων μεταφορών για το πρώτο και το δεύτερο τρίμηνο θα παραμείνουν αμετάβλητες ή θα μειωθούν.

Παρεμφερείς είναι οι προσδοκίες και όσον αφορά τις αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές, ενώ ενδεικτικό είναι ότι η FedEx υπέδειξε πρόσφατα στους πιλότους να αναζητήσουν πρόσθετη εργασία, καθώς η ζήτηση φορτίου επιβραδύνεται.

Οι χαμηλές τιμές ναύλων σε συνδυασμό με τον μειωμένο όγκο φορτίου ήταν μεταξύ των λόγων πίσω και από την πρόσφατη ανακοίνωση της Maersk για 10.000 απολύσεις. 

Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και ο έβδομος μεγαλύτερος λιανοπωλητής των ΗΠΑ. Η Target προέβη σε εκτιμήσεις ότι οι αγοραστές θα μειώσουν ακόμη και τα είδη παντοπωλείου, ενώ εκτιμά ότι στην αγορά ναύλων, οι εταιρείες μεταφοράς φορτηγών λειτουργούν υπό συνθήκες που παραπέμπουν σε σοβαρή ύφεση.

Βλέποντας συνολικά την έρευνα του CNBC καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι το πιο πιθανό τους αμέσως επόμενους μήνες είναι να δούμε σημαντικές προκλήσεις στους όγκους που διακινούνται από τις εφοδιαστικές αλυσίδες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους εμπλεκόμενους κλάδους, χωρίς να αποκλείεται η έξοδος περισσότερων παρόχων από την αγορά ή την εφαρμογή σημαντικών απολύσεων.

Σύμφωνα με τους περισσότερους αναλυτές, η αγορά μπορεί να μην βρίσκεται στο σημείο του 2008-2009, αλλά σαφώς απέχει αρκετά από τις πρόσφατες ένδοξες ημέρες. 

Τους επόμενους μήνες θα προσπαθήσει να βρει τον βηματισμό της ανάμεσα στην υποτονική ζήτηση και τις πληθωριστικές πιέσεις στη βάση κόστους και παρότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει θετική προοπτική για τον όγκο των φορτίων το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους, εντούτοις καταγράφεται η αισιοδοξία ότι θα μπορούσαμε να δούμε ανάκαμψη κατά το δεύτερο εξάμηνο.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.