To Ιράν εκτροχιάζει τις αγορές, η ακτινογραφία του big deal για τη ΔΕΗ, η απόδοση στο ταμπλό, η μάχη των αμοιβαίων, η προοπτική στο Ελ.Βενιζέλος, η κινητικότητα στην Attica Group και το σκανάρισμα της αγοράς μπαταριών

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η σημερινή συνεδρίαση των αγορών καθώς θα φανεί πώς τιμολογούν την αβεβαιότητα μετά την επίθεση του Ιράν στο Ισραήλ. Oι επιπτώσεις; Αναμένονται μεγάλες. Ειδικότερα:

Πετρέλαιο: Την Παρασκευή το Brent ξεπέρασε ενδοσυνεδριακά τα 92 δολάρια, υπό τον φόβο επίθεσης του Ιράν στο Ισραήλ. Το ερώτημα είναι τώρα που πραγματοποιήθηκε η επίθεση πού θα φτάσει η τιμή του. Goldman Sachs, Bank of America, Bloomberg βλέπουν την τιμή του μαύρου χρυσού να ξεπερνά πλέον τα 100 δολάρια.

Πληθωρισμός: Το ράλι στο πετρέλαιο και στα πολύτιμα μέταλλα που χρησιμοποιούνται σε βιομηχανίες, οδηγεί σε αύξηση του κόστους παραγωγής και βεβαίως σε ενίσχυση των τιμών για τους καταναλωτές. Τη στιγμή που ο πληθωρισμός έδειχνε να τιθασεύεται, υπάρχουν παράγοντες που μπορούν να εκτροχιάσουν αυτήν την προσπάθεια.

Κεντρικές τράπεζες: Πολλοί αναλυτές ήδη βλέπουν αλλαγή του σχεδιασμού των κεντρικών τραπεζών υπό το φόβο αναζωπύρωσης του πληθωρισμού. Επομένως ενδέχεται να διατηρήσουν τα υψηλά επιτόκια για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αυξάνοντας το κόστος χρήματος και βεβαίως πλήττοντας την ανάπτυξη.

Πολύτιμα μέταλλα: Ήδη ο χρυσός την Παρασκευή έσπασε ιστορικά ρεκόρ και ξεπέρασε τα 2.400 δολάρια, ενώ ράλι έκανε και το ασήμι. Citi, JP Morgan και Goldman Sachs βλέπουν άνοδο στα 2.500 δολάρια, με την πρώτη να μιλάει ακόμα για 3.000 δολάρια. Το ράλι δε στο ασήμι που χρησιμοποιείται και για βιομηχανική παραγωγή θα πιέσει τα μεγέθη πολλών εταιρειών, στενεύοντας τα περιθώρια κέρδους

Χρηματιστήρια: Η μεταβλητότητα είχε κάνει την εμφάνισή της ήδη τις τελευταίες δύο εβδομάδες υπό τον φόβο επίθεσης του Ιράν στο Ισραήλ. Πλέον ίσως επικρατήσουν καθοδικές τάσεις και το ράλι που είχε σημειωθεί να ανατραπεί. Η απειλή γενικευμένης σύρραξης στη Μέση Ανατολή σε συνδυασμό με τα παραπάνω που έχουν αναφερθεί ευνοούν την πτώση των τιμών στα χρηματιστήρια.


Καλά τα αποτελέσματα των Ευρωσυμβούλων, αλλά χωρίς μέρισμα για μια ακόμα χρονιά για τον μέτοχο παρά το γεγονός ότι η εταιρία δεν έχει τραπεζικό δανεισμό.


Το πρώτο τρίμηνο έγραψε για το Γενικό Δείκτη απόδοση 9,99% και όλα τα μετοχικά αμοιβαία εσωτερικού είχαν θετικές αποδόσεις. Στην κορυφαία θέση των επιδόσεων βρέθηκαν τα δύο αμοιβαία της Allianz, Επιθετικής Στρατηγικής Μετοχών Εσωτερικού και Μετοχών Εσωτερικού με αποδόσεις 13,97% και 13,68% αντίστοιχα. Τα δύο αμοιβαία είχαν τερματίσει στις δύο πρώτες θέσεις το 2023 με αποδόσεις 53,47% και 49,81% αντίστοιχα.


Η απόκτηση των 2.000 πράσινων MW για την ΔΕΗ από την Μυτιληναίος σημαίνει τα εξής: Με μία κίνηση αποκτάει πρόσβαση σε 4 αγορές με μικρό σχετικό ρίσκο εκτέλεσης. Θα έχει πλέον κυρίαρχο ρόλο στα Βαλκάνια σαν πάροχος πράσινης ενέργειας, ενώ η διασυνδεσιμότητα των δικτύων θα της δίνει το πλεονέκτημα της επιλογής καλύτερων τιμών. Η Ιταλία ως αγορά έχει αυτήν τη στιγμή τις υψηλότερες τιμές ρεύματος στην περιοχή (€127) και η διασύνδεσή της με την Κροατία εξυπηρετεί το στόχο της εμπορίας σε διαφορετικές αγορές με καλύτερα περιθώρια.

Παράλληλα στη Ρουμανία η ΔΕΗ μέσω της εξαγοράς της Enel έχει δικό της πελατολόγιο με εκτιμώμενη αύξηση ζήτησης 10% άρα θα μπορεί να πουλάει σε καλές τιμές εκμεταλλευόμενη και το περιθώριο της λιανικής. Στη Βουλγαρία η ΔΕΗ θα αποκτήσει 500 MW με αρχικό στόχο να φθάσει τα 1100 MW σε μια αγορά που θα μειώσει κατά 35% την παραγωγή από λιγνίτη και θα παρουσιάσει αύξηση ζήτησης 8% ως το 2030. 

Όλα τα παραπάνω αποτελούν μέρος του επιχειρηματικού σχεδίου που είχε επικοινωνήσει η διοίκηση τον Ιανουάριο το οποίο προέβλεπε την ανάπτυξη 4.000 MW σε ΑΠΕ για τα επόμενα χρόνια με παράλληλη διακοπή των λιγνιτικών εργοστασίων ως το 2026. Αν όλα πάνε σύμφωνα με το πλάνο τότε το αποτύπωμα άνθρακα θα περιοριστεί στα 5,9 εκατ. τόνους με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εξοικονόμηση πόρων για την εταιρία, καθώς και την αλλαγή της αποτίμησης αφού πλέον το μετρήσιμο EBITDA θα προέρχεται από μονάδες με υψηλότερους πολλαπλασιαστές κερδών.


Μετά το εντυπωσιακό ντεμπούτο της εισαγωγής της στο Χ.Α., η μετοχή του Αεροδρομίου Ελ.Βενιζέλος, έχει ακολουθήσει μία πτωτική πορεία, που σίγουρα προκαλεί κάποιο προβληματισμό. Η μετοχή πλέον έχει φτάσει την τιμή εισαγωγής των 8,20 ευρώ και σίγουρα είναι αρκετά πίσω από τα υψηλά που είχε γράψει την πρώτη μέρα της εισαγωγής (7 Φεβρουαρίου) στα 9,56 ευρώ (ενδοσυνεδριακό υψηλό).

Αρκετοί επενδυτές επειδή στη δημόσια εγγραφή δεν έλαβαν παρά ελάχιστες μετοχές, έσπευσαν να τοποθετηθούν την πρώτη μέρα. Ωστόσο, μάλλον κάποιοι εγκλωβίστηκαν. Από την άλλη η επιβατική κίνηση όπως ανακοίνωσε το αεροδρόμιο ήταν εξαιρετική το πρώτο τρίμηνο, οι επενδύσεις που έχει μπροστά του θα του δώσουν νέα δυναμική, ενώ το play για κάποιους που αγόρασαν είναι οι διανομές μερισμάτων. Κάποια στελέχη της αγοράς αναφέρουν πως στη μετοχή, έχουν μπει ξένοι που ενδιαφέρονται για τις μακροπρόθεσμες αποδόσεις και όχι για τη βραχυπρόθεσμη πορεία της μετοχής στην αγορά. Σημειώνεται πάντως πως στην επόμενη αναθεώρηση των δεικτών FTSE η μετοχή θα ενταχθεί στον FTSE 25.


Κινητικότητα στη μετοχή έχουν προκαλέσει οι πρόσφατες ανακοινώσεις της Attica Group. Αρχικά ανακοίνωσε πώληση ενός πλοίου έναντι 9 εκατ. ευρώ και λίγες μέρες μετά την πώληση της συμμετοχής που είχε στο Μαρόκο, έναντι 49 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 21 εκατ. ευρώ θα γράψει στον ισολογισμό ως κέρδος.

Πριν στεγνώσει το μελάνι ανακοίνωσε επένδυση 14 εκατ. ευρώ για την απόκτηση δεύτερου ξενοδοχείου στη Νάξο. Επίσης, τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε έδειξαν ισχυρό EBITDA, ενώ οι κινήσεις δείχνουν ότι η διοίκηση έχει βάλει όλες τις δραστηριότητες στο τραπέζι και προχωρά σε μία αναδιοργάνωση.

Χρηματιστηριακά ακούγεται πως θέλει να αυξήσει τη διασπορά μέσω placement, άρα θα πρέπει να συνεχιστεί η καλή πορεία ώστε να αυξηθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον. Ας μην ξεχνάμε πως έχει ανακοινώσει και ένα βαρύ επενδυτικό πρόγραμμα για το μέλλον ύψους 1 δισ. ευρώ.


H Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έδωσε το πράσινο φως στην ιταλική τράπεζα Unicredit για την επαναγορά ιδίων μετοχών ύψους 3,08 δισ. ευρώ. Είναι το δεύτερο μέρος του συνολικού προγράμματος επαναγοράς μετοχών της δεύτερης μεγαλύτερης τράπεζας της Ιταλίας μετά τα δυνατά αποτελέσματα της χρήσης 2023.

Με τον Andrea Orcel στα ηνία η Unicredit ακολουθεί μία από τις πιο γενναιόδωρες πολιτικές διανομής κερδών και επιστροφής κεφαλαίων στους μετόχους με αποτέλεσμα την άνοδο της μετοχής και της χρηματιστηριακής αξίας της τράπεζας. Το πρώτο μέρος του προγράμματος επαναγοράς μετοχών ύψους 2,5 δισ. ευρώ ολοκληρώθηκε στις 7 Μαρτίου. Αν ληφθούν υπόψη και τα μερίσματα που διένειμε, η Unicredit πλήρωσε στους μετόχους της συνολικά 8,6 δισ. ευρώ από τα κέρδη του 2023.


Ένα άρθρο του Bloomberg από την Παρασκευή μας δίνει μία πολύ ενδιαφέρουσα εικόνα για την κατάσταση της παγκόσμιας βιομηχανίας μπαταριών. Σύμφωνα με τους αναλυτές του BloombergNEF, η ζήτηση για μπαταρίες ιόντων λιθίου από την βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων και την βιομηχανία συσκευών στατικής αποθήκευσης ενέργειας ανήλθε το 2023 σε περίπου 950 GWh (Gigawatt hours ή γιγαβατώρες).

Την ίδια στιγμή, στο τέλος δηλαδή του 2023, η παραγωγική δυναμικότητα των παγκόσμιων εργοστασίων παραγωγής μπαταριών υπολογίζεται πως ήταν κοντά στα 2,600 GWh (ή αλλιώς 2,6 TWh), δηλαδή μιάμιση φορά παραπάνω από την ζήτηση. Η παραγωγή μόνο των κινεζικών εργοστασίων ήταν σχεδόν ισοδύναμη της συνολικής παγκόσμιας ζήτησης. Η εικόνα της υπερβάλλουσας παραγωγικής δυναμικότητας σε σχέση με την ζήτηση δεν αναμένεται να αλλάξει σύντομα, τουλάχιστον σύμφωνα με τους ειδικούς του BNEF.

Όπως αναφέρεται στο άρθρο του διεθνούς πρακτορείου, το οποίο αντλεί τις τεχνικές πληροφορίες από τις αναλύσεις του συγγενούς με αυτό οργανισμού μελετών, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα επίσημες ανακοινώσεις επιχειρήσεων και κυβερνήσεων, η παραγωγική δυναμικότητα του κλάδου κατασκευής μπαταριών αναμένεται να φθάσει στο τέλος του 2025 στα 7,9 TWh (Terawatt hours).

Από την άλλη μεριά, σύμφωνα με τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις σχετικά με την εξέλιξη της ζήτησης από την βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων και από την βιομηχανία μπαταριών για αποθήκευση ενέργειας, αυτή αναμένεται να φθάσει το πολύ στα 1,6 TWh. Αυτό σημαίνει πως ακόμα και η τωρινή παραγωγική δυναμικότητα θα αρκεί για την υπερκάλυψη της ζήτησης που θα υπάρχει τότε.

Από τους αριθμούς που παρατίθενται στο άρθρο είναι φανερό πως βρισκόμαστε ήδη μπροστά σε μία κατάσταση έντονης ανισορροπίας ανάμεσα στην προσφορά και την ζήτηση. Η αύξηση της προσφοράς, δηλαδή της παραγωγικής δυναμικότητας των εργοστασίων κατασκευής μπαταριών, είναι βέβαια αποτέλεσμα των εκτιμήσεων για σταθερή και σημαντική αύξηση της ζήτησης για πολλά ακόμα χρόνια και της ταυτόχρονης προσπάθειας των δυτικών χωρών να αναπτύξουν δική τους βιομηχανία μπαταριών χωρίς να εξαρτώνται πλέον από τις κινεζικές επιχειρήσεις.

Ο αγώνας δρόμου μεταξύ ΗΠΑ, Καναδά και διάφορων ευρωπαϊκών χωρών για το ποιος θα παράσχει τις περισσότερες χρηματικές διευκολύνσεις στις αυτοκινητοβιομηχανίες για να φτιάξουν εκεί τα εργοστάσια μπαταριών είναι πολύ έντονος αλλά δεν αποκλείεται να έχει ήδη οδηγήσει σε υπερβολές.

Όπως εκτιμούν οι συντάκτες του Bloomberg, η θεωρητική παραγωγική δυναμικότητα για το τέλος του 2025 κατά πάσα πιθανότητα δεν πρόκειται να επιτευχθεί, είτε λόγω αργοπορίας στην εκτέλεση επενδύσεων είτε λόγω πιθανής αλλαγής σχεδίων κάποιων επιχειρήσεων είτε λόγω δυσκολιών στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Όπως και να έχει το πράγμα όμως, είναι βέβαιο πως για αρκετά χρόνια ακόμα, τα εργοστάσια παραγωγής μπαταριών θα φθάνουν και θα περισσεύουν για την ζήτηση που θα εμφανίζεται.

Αυτό προφανώς θα φέρει μεγαλύτερο ανταγωνισμό ανάμεσα στα εργοστάσια και πιθανότατα, πτώση στις τελικές τιμές των μπαταριών. Αυτό θα είναι σίγουρα πολύ θετικό για τους υποψήφιους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων αφού η μείωση των τιμών των μπαταριών θα κάνει και αυτά πιο φθηνά, τουλάχιστον για όσο διάστημα θα δούμε την τιμή του λιθίου να παραμένει στα χαμηλά επίπεδα στα οποία έφθασε μέσα στο 2023.

Από την άλλη μεριά βέβαια, ένας σημαντικός ανταγωνισμός στις τιμές των μπαταριών μπορεί να φέρει σημαντικές ζημιές στα εργοστάσια παραγωγής τους και, κάποια στιγμή, το κλείσιμο κάποιων από αυτά που δεν θα είναι πολύ ανταγωνιστικά. Όπως και να έχει το πράγμα πάντως, είναι βέβαιο πως η παγκόσμια βιομηχανία μπαταριών θα μας χαρίζει για πολλά χρόνια ακόμα αρκετά ενδιαφέροντα θέματα, καθώς στην ουσία βρίσκεται ακόμα υπό διαμόρφωση.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.