Μία νίκη και μία ήττα για την Tesla

Μία νίκη και μία ήττα για την Tesla

Κονταροχτυπήθηκε με την κινεζική BYD η Tesla στο πεδίο των πωλήσεων των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας και τελικά νίκησε κατακτώντας την πρώτη θέση στο κλείσιμο του 2023, ωστόσο οι Κινέζοι πέρασαν μπροστά το τέταρτο τρίμηνο του έτους.

Το είχαμε γράψει και πριν από λίγο καιρό: η BYD είναι ένας πολύ σοβαρός αντίπαλος για την Tesla, τον κραταιό κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (Battery Electric VehiclesBEV) και κυρίαρχο των πωλήσεων παγκοσμίως, και ενδέχεται το τέλος της χρονιάς να βρει την κινεζική εταιρία στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου. Τελικά τα πράγματα δεν έγιναν ακριβώς έτσι, όμως η ουσία δεν αλλάζει. Η δυναμικότητα και η ορμή της BYD είναι προφανής αφού τελικά κατάφερε να διαθέσει 526.409 BEV το 4ο τρίμηνο, δηλαδή από τον Οκτώβριο έως και τον Δεκέμβριο —κάτι που οπωσδήποτε αποτελεί ρεκόρ για την εταιρεία και συνδέεται άμεσα με την εντυπωσιακότατη αύξηση των πωλήσεων κατά περίπου 70% τον Δεκέμβριο.

Η Tesla λοιπόν πούλησε περισσότερα BEV καθ' όλη τη διάρκεια του 2023, δηλαδή 1,8 εκατομμύρια οχήματα, αλλά η BYD κατάφερε να προσπεράσει την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία το τέταρτο τρίμηνο. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η αμερικανική εταιρία σημείωσε πωλήσεις ρεκόρ - 484.507 οχήματα - το 4ο τρίμηνο. Σημειώστε ότι οι παραδόσεις του τέταρτου τριμήνου ήταν κατά 20% υψηλότερες από την ίδια περίοδο του 2022, αλλά ακόμα και έτσι ο στόχος του CEO της Tesla, Ίλον Μασκ, για συνολικές πωλήσεις 2,0 εκατομμυρίων οχημάτων δεν πιάστηκε.

Σε αυτή την αντιπαράθεση των δύο μεγαλύτερων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι σε αντίθεση με την Tesla, η BYD δεν κατασκευάζει μόνο BEV, αλλά και Plug in υβριδικά οχήματα (Plug in Hybrid Electric VehiclesPHEV), έχοντας μάλιστα καταφέρει να πουλήσει από τη μια 1,5 εκατομμύριο BEV και από την άλλη περίπου άλλα τόσο PHEV το 2023, με αποτέλεσμα 3.024.417 συνολικές πωλήσεις – οι οποίες αντιστοιχούν σε μια σημαντική αύξηση κατά 61,9% σε σχέση με το 2022.


Το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα την επόμενη χρονιά έχει σίγουρα το δικό του ενδιαφέρον, καθώς η BYD επεκτείνει τις δραστηριότητές της στην Ευρώπη, έχοντας μάλιστα καταφέρει να κατακτήσει και μια μεγάλη ευρωπαϊκή διάκριση με το νέο της, πλήρως ηλεκτρικό πεντάθυρο χάτσμπακ Dolphin, το οποίο προσφέρει αυτονομία έως 429 χιλιόμετρα και επιτυγχάνει τα 0-100 Km/h σε μόλις 7 δεύτερα, να έχει αναδειχθεί στην πρώτη θέση στον μεγάλο πανευρωπαϊκό θεσμό Autobest και να έχει ανακηρυχθεί ως “Best buy car for Europe” για το 2024. Ήδη, τον πρώτο χρόνο της παρουσίας της στη γηραιά ήπειρο, η εταιρεία δημιούργησε 230 καταστήματα λιανικής σε 19 χώρες, ενώ παρουσίασε πέντε νέα μοντέλα (BYD HAN, BYD TANG, BYD ATTO 3, BYD SEAL και BYD DOLPHIN), διαφορετικού μεγέθους και τύπου – ανάμεσά τους hatchback, sedan και SUV. Επιπλέον, τρία νέα μοντέλα πρόκειται να λανσαριστούν κατά το 2024.

Σημειώστε ότι το 2023 η παρουσία της BYD στη διεθνή αγορά έγινε ακόμα πιο ισχυρή, με τις εξαγωγές να αυξάνονται κατά 334,2%, στις 242.765 μονάδες και τα οχήματά της να φτάνουν σε περισσότερες από 70 χώρες σε όλο τον κόσμο.

Μεγάλο δε πλεονέκτημα για την BYD αποτελεί το γεγονός ότι κατασκευάζει η ίδια τις μπαταρίες που τοποθετεί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγει – και όχι μόνο αυτό, αλλά προμηθεύει και άλλους κατασκευαστές με τις δικές της μπαταρίες.

Η Tesla από την πλευρά της αξιοποίησε στο έπακρο τη γνωστή θεαματική και οριζόντια μείωση τιμών κατά 20% που εξήγγειλε αιφνιδιαστικά ο Μασκ πριν από ένα περίπου χρόνο για να αυξήσει με εντυπωσιακό τρόπο τις πωλήσεις της δημιουργώντας προβλήματα σε πολλούς κατασκευαστές, σε ΗΠΑ και Ευρώπη. Και ενώ φαίνεται ότι προς το παρόν η αμερικανική εταιρία δεν απειλείται στην έδρα της από την BYD κάποια μοντέλα της θα χάσουν την επιστροφή φόρου 7.500 δολαρίων που προσφέρει το αμερικανικό κράτος – και αυτό είναι ένα στοιχείο που ενδεχομένως θα επηρεάσει τις πωλήσεις της.

Σημειώστε τέλος ότι η BYD, ξεπερνώντας τον στόχο των 3 εκατομμυρίων ετήσιων πωλήσεων και γίνεται ο παγκόσμιος πρωταθλητής πωλήσεων των λεγόμενων οχημάτων «νέας ενέργειας» (New Energy Vehicles - NEV), για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Χάρη σε αυτόν τον όγκο πωλήσεων η BYD περιλαμβάνεται φέτος για πρώτη φορά μεταξύ των 10 κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών παγκοσμίως. Ενώ στην κινεζική αγορά, η BYD διατήρησε τη θέση της ως η μάρκα και ο κατασκευαστής αυτοκινήτων με τις περισσότερες πωλήσεις.