Artnews

Νέοι Έλληνες καλλιτέχνες στη Συλλογή της Εθνικής Τράπεζας

2017-06-19 12:37:00

Της Αννίτας Αποστολάκη

Με μια απρόσμενη κίνηση, η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος έκανε την πολύ ευχάριστη έκπληξη και πραγματοποίησε ανοιχτό κάλεσμα υποβολής έργων προς νέους έλληνες καλλιτέχνες. Ο διαγωνισμός προκηρύχθε στο πλαίσιο του εορτασμού των 175 χρόνων από την ίδρυση της Εθνικής Τράπεζας, θέλοντας να ενθαρρύνει και να στηρίξει νέους καλλιτέχνες, εμπλουτίζοντας παράλληλα τη συλλογή της, που είναι μία από τις παλαιότερες στη χώρα. Από τα 950 έργα που υπεβλήθησαν, μία επιτροπή επέλεξε 15 έργα σε μια ποικιλία μέσων, από ζωγραφική και γλυπτική μέχρι ψηφιακά μέσα και βίντεο, τα οποία παρουσιάζονται σε μία έκθεση στο Παλαιό Χρηματιστήριο της Αθήνας, στην οδό Σοφοκλέους, έως τις 30 Ιουνίου.

Η κεντρική αίθουσα του Παλαιού Χρηματιστηρίου, στην οποία εκτίθενται τα έργα, παρουσιάζει πολλές δυσκολίες για την έκθεση επιτοίχιων έργων, τόσο λόγω του τεράστιου κενού χώρου όσο και λόγω της κατάστασης στην οποία έχουν περιέλθει οι τοίχοι της αίθουσας. Για την επιμέλεια κλήθηκε η εμπειρία της ∆ρ. Όλγας Μεντζαφού-Πολύζου, υπεύθυνης συλλογών της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου και καλλιτεχνικής συμβούλου της Εθνικής Τράπεζας, η οποία συνέβαλε τόσο στην επιλογή των έργων όσο και στην οργάνωση της έκθεσης. Έτσι, τα έργα έχουν οργανωθεί τα περισσότερα ανά δυάδες εκατέρωθεν τεχνητών διαχωριστικών που γεμίζουν το χώρο της κεντρικής αίθουσας, τα οποία τα απομονώνουν και τους δίνουν ένα ουδέτερο φόντο για να αναδειχθούν. Αναγκαία και ίσως η μόνη λύση, αν και αυτός ο τρόπος παρουσίασης προκαλεί μια αίσθηση αμηχανίας, καθώς ενίοτε θυμίζει σαλόν -κάτι που δε θα λέγαμε ότι ταιριάζει ιδιαίτερα με το ύφος της σύχρονης τέχνης.

Άποψη εγκατάστασης του έργου της Στεφανίας Στρούζα, Medea (2013) © Συλλογή Εθνικής Τράπεζας

Παρόλα αυτά, τα έργα που έχουν επιλεχθεί είναι τόσο καλά, που προκαλούν, όπως είδαμε, το έντονο ενδιαφέρον ακόμη και σε επισκέπτες που είναι απλώς περαστικοί -διόλου παράξενο, βέβαια, καθώς έχουν δημιουργηθεί από μερικούς από τους πιο ταλαντούχους νέους καλλιτέχνες που διαθέτουμε στην Ελλάδα. Ξεχωρίσαμε τα: Flight & Fight (2016) της Έφης Σπύρου, μια σειρά υφαντών που πλέκονται με ιμάντες πρόσδεσης και συρματόσχοινο πάνω σε λάμπες φθορίου, με αναφορές στους μετανάστες και πρόσφυγες του παρόντος και του παρελθόντος, πολλοί από τους οποίους παραδοσιακά βρίσκουν δουλειά σε κλωστοϋφαντουργίες, και Medea (2013) της Στεφανίας Στρούζα, ένα ύφασμα στο οποίο επαναλαμβάνεται τυπωμένη η λέξη "Μήδεια", όπως αυτή εμφανίζεται στην αφίσα της ομώνυμης ταινίας του 1969 του Πιερ Πάολο Παζολίνι, δημιουργώντας ένα μοτίβο που παραπέμπει τόσο σε αρχαιοελληνική γραφή όσο και σε γεωμετρική αφαίρεση. Το βίντεο Προς την Τράπεζα του Μέλλοντος (2013) του Θοδωρή Προδρομίδη, έργο του οποίου είχε εκτεθεί στον ίδιο χώρο, στον πρώτο όροφο, πριν από τέσσερα χρόνια στην 4η Μπιενάλε της Αθήνας "ΑΓΟΡΑ", και μιλά για τη σχέση της καλλιτεχνικής και πνευματικής δημιουργίας με την ιστορία και την πολιτική μέσα από την ποίηση του Καβάφη, καθώς και το ψηφιακό βίντεο Geppetto's Clocks (2005) της Λουκίας Αλαβάνου, στο οποίο μια οικογενειακή φωτογραφία μεταμορφώνεται με ψηφιακές μορφές καρτούν που μας βάζουν σε σκέψεις για το αν συγκαλύπτουν τις μορφές ή αν αποκαλύπτουν κρυμμένα μυστικά. Τα μικρά αλλά δυνατά We Are Not (Just) an image on T.V. (πεντάπτυχο, 2013) της Ειρήνης Ευσταθίου και Days of Childhood (2016) της Ράνιας Μπέλλου, αλλά και το γλυπτό Snake Eater (Ilissos, 2015) του Πέτρου Μώρη, που αποτελεί μέρος μιας γλυπτικής ενότητας με σχεδιαστικές αποτυπώσεις επιδαπέδιων ψηφιδωτών, προερχόμενων από διαφορετικές περιόδους και περιοχές γύρω από τη Μεσόγειο, πάνω σε μαύρο μονωτικό λάστιχο. Στο βάθος, κεντρικά, έχει τοποθετηθεί το έργο Suns (2016) της Λητούς Κάττου, δύο επιτοίχια χάλκινα κυκλικά σχήματα που έχουν υποβληθεί σε θερμοχημική επεξεργασία: στο μεταίχμιο μεταξύ γλυπτικής και ζωγραφικής, η επιφάνειά τους μοιάζει με αυτήν του ουράνιου σώματος και έρχεται σε συνομιλία με το βιτρό των ολύμπιων θεών που βρίσκεται κατακόρυφα από πάνω τους.

Είναι πραγματικά ευχάριστο να βλέπουμε ένα οικονομικό ίδρυμα που έχει στηρίξει την εγχώρια καλλιτεχνική παραγωγή εδώ και πάνω από έναν αιώνα, αγοράζοντας και προβάλλοντας έργα Ελλήνων καλλιτεχνών, να αποφασίζει να στηρίξει τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή. Πέρα από τη σημασία των συλλογών νεοελληνικής τέχνης των μεγάλων δημόσιων ή ιδιωτικών οργανισμών και ιδρυμάτων αλλά και των ιδιωτών συλλεκτών, αυτοί που έχουν πραγματικά ανάγκη από οικονομική στήριξη και προβολή είναι οι νέοι δημιουργοί, ειδικά κάτω από τις παρούσες κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες. Άλλωστε, όπως ανέφερε κατά τη διάρκεια των εγκαινίων και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας, κ. Λεωνίδας Φραγκιαδάκης, η τέχνη σε δύσκολους καιρούς «είναι από τα λίγα πράγματα, στα οποία μια δοκιμαζόμενη κοινωνία μπορεί να πατήσει για να έχει μια πνευματική ανάταση». 

"175 Χρόνια Εθνική Τράπεζα", Παλαιό Χρηματιστήριο Αθηνών, έως 30 Ιουνίου

Ώρες λειτουργίας: Δευ-Παρ 11:00-19:00 * Σαβ-Κυρ 17:00-20:00