Ο οίκος υποδέχεται το νέο έτος με τη δημοπρασία «Ιστορικά και Λαογραφικά αντικείμενα 19ου & 20ου αιώνα» και τριήμερη έκθεση στην Πλάκα.
Τα λαογραφικά του Βέργου

Τα λαογραφικά του Βέργου

Ο οίκος υποδέχεται το νέο έτος με τη δημοπρασία «Ιστορικά και Λαογραφικά αντικείμενα 19ου & 20ου αιώνα» και τριήμερη έκθεση στην Πλάκα.

Ένα εντυπωσιακό υλικό από ιστορικές περιόδους και πρόσωπα που σημάδεψαν τη φυσιογνωμία του νεότερου ελληνικού πολιτισμού έχει συγκεντρώσει ο οίκος «Βέργος» για την πρώτη δημοπρασία της χρονιάς (8/2 στις 17:30).

Τα ιστορικά και λαογραφικά αντικείμενα που χρονολογούνται από τον 19ο αιώνα και προέρχονται από κάθε γωνιά όπου πέρασε ο Ελληνισμός, προσφέρουν μια περιδιάβαση στη λαογραφία κι τροφοδοτούν με ολοζώντανα μοτίβα τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Δεν πρόκειται δηλαδή για παρωχημένα «μνημεία», ενθυμήματα μιας εποχής. Πέρα από την σπανιότητα ή την ιστορική τους προέλευση, πολλές από αυτές τις δημιουργίες αποδίδονται με μαστοριά, τόλμη και ευαισθησία που τους προσδίδουν μια αισθητική αγέραστη στο χρόνο.

Για τον λόγο αυτό ο Ανδρέας Βέργος επέλεξε να παρουσιάσει τα 241 εργόχειρα στο Ιωνικό Κέντρο στην Πλάκα (Λυσίου 11, Πλάκα), σε έναν μουσειακό χώρο που υπηρετεί την παράδοση χωρίς αποκλεισμούς. Το γεγονός συγκροτεί μια μικρή αλλά μεστή έκθεση, χρήσιμη όχι μόνο σε συλλέκτες, αλλά και σε όποιον αγαπά την Ιστορία πέρα από τις σελίδες των βιβλίων.

Ξεφυλλίζοντας ψηφιακά τον κατάλογο, τη ματιά μας κέντρισε μια ακουαρέλα (22x36 εκ.) από παραλία της Κέρκυρας. Το έργο φέρει την υπογραφή της Clotilde De Angelis και σε παρένθεση αναφέρεται η χρονολογία (19ος αι.). Δεν είναι πολλά γνωστά για τη ζωγράφο και στο αρχείο του οίκου δε φαίνεται να έχει προσφέρει άλλο έργο της, τουλάχιστον στο πρόσφατο παρελθόν. Από πρόχειρη αναζήτηση στο διαδίκτυο, γίνεται γνωστό πως γεννήθηκε στη Νάπολη στα μέσα του 19ου αιώνα.

Η Κέρκυρα, όπως κι όλο το Ιόνιο, ήταν την περίοδο εκείνη προσφιλής προορισμός για τους γείτονες, ενώ το μουσείο Μπενάκη έχει στη συλλογή του έργο της με τίτλο «Ελληνικό πανηγύρι» που μας βεβαιώνει για το πέρασμα της ζωγράφου στην υπόδουλη ακόμη Ελλάδα. Ο λαχνός 12 προσφέρεται στα 12.000 ευρώ.

Clotilde De Angelis, «Κέρκυρα»

Από τους δικούς μας ακουαρελίστες, ο Στέφανος Λάντσας κατέχει σίγουρα θέση πρωταγωνιστή. Κι αυτός ιταλικής καταγωγής, συνέχισε μια παράδοση που ξεκίνησε από τον πατέρα του Βικέντιο, αποτυπώνοντας στα έργα του αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία. «Οι στύλοι του Ολυμπίου Διός» απηχούν το βλέμμα του ζωγράφου και το πνεύμα των Ευρωπαίων περιηγητών του παρελθόντος. Αρχική τιμή έχει στα 1.200 ευρώ (λαχνός 9).

Στέφανος Λάντσας, «Στύλοι του Ολυμπίου Διός»

Ζωγράφος όσο και λιθογράφος –σχεδίασε χαρτονομίσματα και φιλοτέχνησε πολλές έγχρωμες αφίσες με την τεχνική της λιθογραφίας– ο Όθων Περβολαράκης υπήρξε από τους μπροστάρηδες της «Ομάδας Τέχνη», μιας ομάδας πρωτοπόρων εικαστικών – ζωγράφων και γλυπτών που αμφισβήτησαν την καθιερωμένη αισθητική αντίληψη της Σχολής του Μονάχου και με τις δημιουργίες τους έθεσαν τις βάσεις του μοντερνισμού στη νεότερη ελληνική τέχνη.

Συνδέθηκαν με τις πολιτικές εξελίξεις της χώρας μας και συστήθηκαν στο κοινό την παραμονή των Χριστουγέννων του 1917, στην οδό Φιλελλήνων 17, στα γραφεία της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος», που ήταν όργανο τότε του κόμματος των Φιλελευθέρων. Η έκθεση εγκαινιάσθηκε με μεγάλη λαμπρότητα από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο. Εδώ, σε ένα εξαιρετικά επιτυχημένο σκίτσο που ο Περβολαράκης υπογράφει ως έργο με αυτόνομη αξία (λαχνός 48, αρχική τιμή 300 ευρώ).

Όθων Περβολαράκης, σκίτσο του Ελευθέριου Βενιζέλου

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένουμε την τύχη μιας επιστολής του Αλή Πασά, γραμμένης στα ελληνικά. Ο πασάς των Ιωαννίνων απευθύνεται προς τους άρχοντες της Αγίας Μαύρας (Λευκάδα), με την οποία τους προσκαλεί να τον βοηθήσουν να πολεμήσει τους κλέφτες. Το ιστορικό κείμενο υπογράφεται στις 27 Απριλίου του 1800 και φέρει την υπογραφή του. Από τους ανθρώπους του οίκου εκτιμάται από 4.000 έως 6.000 ευρώ (λαχνός 88).

Επιστολή του Αλή Πασά στα ελληνικά

Σε χαμηλή τιμή, αλλά με μοναδική μαστοριά φιλοτεχνημένο, προσφέρεται ένα φιλελληνικό κουτί καπνού με το πρόσωπο του Κωνσταντίνου Κανάρη. Πρόκειται για λιθογραφία επιχρωματισμένη από το χέρι ανώνυμου δημιουργού που υπήρξε αυθεντικός ζωγράφος. Χρονολογείται στους πρώτους χρόνους της μετεπαναστατικής Ελλάδας (1830) και είναι από papier-mâché. Η εκτίμησή μας είναι ότι θα ξεπεράσει κατά πολύ την αρχική τιμή των 600 ευρώ (λαχνός 130).

Κυκλικό φιλελληνικό κουτί καπνού με τον Κωνσταντίνο Κανάρη

Παρόμοια, θα συμβεί και με το αναμνηστικό φουλάρι της περίφημης Hermès για την επανάσταση του 1821. Το επετειακό μαντήλι με τη γνωστή ποιότητα του οίκου, κυκλοφόρησε στο Παρίσι το 2005 από τη Γαλλο-Ελληνίδα Julie Abadie. Πρόκειται για καλλιτέχνιδα που τιμάει τη χώρα μας στο εξωτερικό καθώς τα μαντήλια της έχουν αγαπηθεί από πολύ κόσμο και γνωστές προσωπικότητες. Το μεταξένιο φουλάρι με την επιγραφή «Hommage à l’ Amitié Franco-Hellénique / Απόδοση τιμής στην Ελληνογαλλική Φιλία» βγαίνει στα 600 ευρώ (λαχνός 138). Σημειώστε ότι στο παρελθόν, πάλι από τον ίδιο οίκο, άλλαξε χέρια για περισσότερο από 2.500 ευρώ.

Αναμνηστικό φουλάρι της Hermès για την επανάσταση του 1821 (Παρίσι, 2005)

Σε χαμηλή τιμή προσφέρονται και κεραμικά του μεγάλου κεραμίστα μας Πάνου Βαλσαμάκη. Ο θεμελιωτής της έντεχνης κεραμικής στην Ελλάδα παρουσιάζεται στη δημοπρασία του Βέργου με τέσσερις λαχνούς που δεν ξεπερνούν τα 1.000 ευρώ το καθένα (στη φωτογραφία ο λαχνός 202 είναι από τη σειρά που ζωγράφισε ο καλλιτέχνης στα μέσα της δεκαετίας του 1940 όταν ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής στην Ανώνυμη Κεραμευτική Εταιρεία Λαυρίου, με αρχική τιμή τα 600 ευρώ).

Πάνος Βασλαμάκης, Πιάτο (Λαύριο 1946)

Δεν πέρασε πολύς καιρός από την τελευταία δημοπρασία του οίκου με κεραμικά της Ελένης Βερναδάκη, πάλι στο Ιωνικό Κέντρο στην Πλάκα. Όλα είχαν πωληθεί σε τιμές κατά πολύ υψηλότερες από αυτές που είχε δώσει ο Βέργος και το ίδιο αναμένουμε για τα κεραμικά του Βαλσαμάκη.

Ανοιχτή έκθεση για το κοινό στις 5,6 και 7 Φεβρουαρίου από 12:00 μ.μ. έως 8:00 μ.μ. Δείτε τον κατάλογο με τα προσφερόμενα έργα εδώ.